De huurder heeft een contract lange duur.
Maar wat staat er in uw contract met die makelaar?
In hoeverre bent en blijft u gebonden om via die verhuurfirma te verhuren?
Het contract dat zij aanhaalt als bindend en de basis voor haar aanrekening van de commissie is volgens mij geen langere termijn verbintenis. Het stipuleert dat zij het mandaat krijgen om de huurder te vinden, contract op te stellen, borg te regelen, meters over te laten zetten en de toestandsbeschrijving uit te laten voeren.
Over hun commissie staat er dat de "huurperiode" bepalend is voor de aan hen verschuldigde commissie: 1 jaar=1 maand/2 jaar=2 maand en 3 jaar of langer=2,5 maand. Op de overeenkomst staat er geen beperking op de tijd en ook geen verwijzing naar de procedure om het mandaat stop te zetten. Ik vermoed dat het daarom ook niet voldoet aan de vormvereisten.
Het contract dat ik met hun ondertekende dateert immers van 2007, dus is zelfs van een vorige verhuur opdracht. Zij gaan er echter vanuit dat het een doorlopend contract is. In het telefoontje met haar verwijst ze ook naar de continue "services" die ze voor mij en mijn huurder levert. Ik weet niet welke dat zouden zijn en op mijn vraag daarnaar kon ze ook niet antwoorden.