Waterlek bovenbuur - hoe afhandelen? Rechtsbijstand of niet?

Raider
Topic Starter

Waterlek bovenbuur - hoe afhandelen? Rechtsbijstand of niet?

#1 , 05 jun 2013 19:22

- Introductie - beetje lange versie
Half januari '13 werd een waterlek opgemerkt in m'n appartement door de vorige eigenaars die nog een tijdje huurde na verkoop. Ik heb dit onmiddellijk gemeld aan de syndicus. De tweede week van februari werd de schade ingediend bij de brandverzekering. Er is een lekdetectie uitgevoerd waarbij bleek dat de bovenbuur "haar douchebak onvoldoend ondersteund was" en/of "er onvoldoende afkitting aan de kraan was".

Pas op 20/03 werd de oorzaak van het lek gevonden bij de bovenbuur en hersteld door een technieker. Hij moest hiervoor de kraan van de douche verwijderen en een paar tegels stukslaan. De syndicus gaf me ondertussen de raad om van alle schade offertes te laten maken bij de leveranciers om te tonen aan de expert van de verzekering.

De inspecteur van de brandverzekering kwam op 10/04 langs om vaststellingen te doen en durfde zich niet uit te spreken in deze zaak en haalde er een onafhankelijk studiebureau bij voor bijkomende expertise. Deze inspecteur gaf aan dat de bovenbuur schade moest indienen via de familiale verzekering (omdat er geen aansprakelijkheid kan aangetoond worden daar de douche niet officieel op factuur was geleverd).
Op 16/05 kwam deze onafhankelijk expert langs en ik heb de gevolgschade getoond, welke bestond uit defecte lichtarmaturen, beschadigde vloer en beschadigd plafond.

De bovenbuur kloeg over het feit dat ze meende dat er nog steeds een probleem was en de onafhankelijk expert ging hierin mee en drong aan op een nieuwe lekdetectie. Deze werd uitgevoerd 24/05 jl. Uit het resultaat blijkt dat het lek daadwerkelijk hersteld was en dat het vocht puur restvocht betrof. Doch, volgens de lekdetectie was de "schade aan de douche" niet hersteld: dwz dat de kraan en de tegel nog steeds niet hersteld werden. Wat mij betreft is het probleem wel opgelost nl. het lek werd correct gedicht.

-- einde introductie

Ik probeer nu al geruime tijd een goedkeuring te krijgen van de familiale verzekering van de bovenbuur, zodat ze me kunnen vergoeden, zodat ik kan overgaan tot herstellen. Ik neem telefonisch contact op met mijn brandverzekering en daar krijg ik te horen dat ik als particulier niet terecht kan. Ik moet via de makelaar informatie inwinnen. De inspecteur van de brandverzekering neemt z'n gsm niet op als ik hem bel. De onafhankelijk expert reageert niet op m'n mails. De familiale verzekering van de bovenbuur laat (tot op heden) ook niets weten.

-- Hier de vraag
Ik vroeg me af wat ik nog meer kan doen om deze zaak eindelijk te laten oplossen? We hebben dit appartement half 2012 gekocht en betalen nog steeds een verblijfsvergoeding elders.

Kan ik gebruikmaken van de rechtsbijstand van mijn brandverzekering om een advocaat hierop te zetten om deze zaak te bespoedigen? Hoe moet ik dit aanvragen? Graag alle bruikbare tips, want ik vind bijna 6 maanden om een simpel waterlek op te lossen serieus overdreven...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jun 2013 19:57

-(omdat er geen aansprakelijkheid kan aangetoond worden daar de douche niet officieel op factuur was geleverd).
...
De kleur van de douche (zwart) doet niets af aan de aansprakelijkheid van de bovenbuur.
Verzekering probeert de zaak hier te rekken.
Heb je zelf een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan onmiddellijk in. Had je al veel eerder moeten doen.

roharro

#3 , 05 jun 2013 20:12

Is er dan geen blokpolis? (aangezien u spreekt van "mijn brandverzekering)In appartementsgebouw is er normaal gezien een blokpolis die het bechreven risico dekt.
Wat heeft het onbtreken van een factuur vn de douche hier nu iets mee te maken? Dat is en enorme drogreden!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Raider
Topic Starter

#4 , 05 jun 2013 20:38

De kleur van de douche (zwart) doet niets af aan de aansprakelijkheid van de bovenbuur.
Verzekering probeert de zaak hier te rekken.
Heb je zelf een rechtsbijstandsverzekering, schakel die dan onmiddellijk in. Had je al veel eerder moeten doen.
Ik heb me misschien slecht uitgedrukt. Wat ik bedoelde is dat de brandverzekering (eigenlijk blokpolis, inderdaad) de bovenbuur in gebreke heeft gesteld. De inspecteur gaf aan dat ze schade moest indienen via haar familiale verzekering, omdat ze de aansprakelijkheid niet kon verhalen op haar "zwarte" leverancier.

Ik heb wel een rechtsbijstandsverzekering via mijn familiale verzekering. Kan ik deze hiervoor gebruiken of moet ik die van de blokpolis gebruiken? (als er überhaupt een rechtsbijstand in deze polis zit, tenminste). De maatschappij waar de blokpolis zit, weigert mij te woord te staan en zegt dat ik enkel mag communiceren via het studiebureau dat de onafhankelijke expert stuurde...

Hoe schakel ik de rechtsbijstand concreet in? Wie moet mij vergoeden: blokpolis of familiale verzekering bovenbuur?
Bij wie moet ik gaan klagen/zagen? En vooral: waarom zou de verzekering de zaak rekken? Welke voordelen hebben ze hier bij?

roharro

#5 , 05 jun 2013 22:22

De blokpolis moet u vergoeden. Geen twijfel daarover!
Tenzij waterschade niet verzekerd is maar dat is zeer onwaarschijnlijk.
Indien er een vrijstelling is zal de bovenbuur dat verschil zelf moeten bijpassen.
Voor de gevolgschade bij u hebt u recht op 100 percent vergoeding.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Raider
Topic Starter

#6 , 06 jun 2013 19:05

Vandaag heb ik bericht gekregen van de onafhankelijk expert. Dit stond erin:
In dit dossier is het niet gemakkelijk om de schade onmiddellijk te regelen en af te sluiten.

Wij dienen zeker te zijn dat de oorzaak van de schade ook effectief weggenomen werd, de correcte plaatsing van de douche in het bovenliggende appartement is volgens de informatie waarover wij beschikken, nog niet gebeurd.
Wij dienen dus de reactie van "de verzekering familiale bovenbuur" af te wachten, tot zij een expert ter plaatse sturen, die zal zich enerzijds akkoord dienen te verklaren met de schade, en een voorstel doen om een oplossing te bieden, zodat zijn verzekerde, de douche ook correct komt installeren.

De douche boven is niet in gebruik nu, maar als die morgen opnieuw gebruikt wordt, loopt het water opnieuw doorheen uw plafond.

Wij kunnen er echter niets aan doen dat tegenpartij laattijdig een aangifte doet, en dat dit het geheel vertraagt.
Bijgevolg vragen wij U om nog even geduld uit te oefenen, zodat er een expert voor "verzekering familiale bovenbuur" aangesteld kan worden, zodat wij opnieuw ter plaatse kunnen komen om de schade te regelen.
Wat vinden jullie van deze regeling? Waarom moet ik in hemelsnaam wachten tot de bovenbuur effectief haar douche fixt, terwijl de oorzaak wel degelijk voor mij opgelost is (=geen water meer in mijn appartement). Voor hetzelfde geld besluit de bovenbuur haar douche pas binnen 6 maanden te laten herstellen?!

Ik wil genotsderving vragen voor de periode dat we geen gebruik kunnen maken van ons appartement. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Terug naar “Algemeen”