allerlei vragen

vraagske
Topic Starter

allerlei vragen

#1 , 23 mei 2007 23:15

Hallo,
ik zit net verwikkelt in echtscheiding en heb toch wel veel vragen.

We zijn getrouwd in gemeenschap, hebben twee kinderen en een woning dat is afbetaald.

Aantal jaar terug ziek geworden en nu dumpt mijn vrouw me. Ze is een tijd geleden apart gaan wonen zonder domicielie aan te passen om alles op een rijtje te plaatsen maar heeft intussen beslist ons geen kans meer te geven.
Daarna ben ik aangifte gaan doen bij politie dat ze de woning heeft verlaten.
Voorlopig zijn de kinderen om de week bij mij of bij haar.

- welke rechten heb ik daar ze de woning heeft verlaten en wat kunnen daarvan de gevolgen zijn ?

- Ze wil co ouderschap waar ik geen probleem mee heb maar ik wens wel hoofd van gezin te blijven , dit om verhoogde vergoeding invaliditeit niet te verliezen als ook verhoogd kindergeld. Hoe kun je dit aanpakken ?

- Kan ik haar de toegang tot woning weigeren daar ze geld had meegenomen zonder iets te zeggen

- Hoe kun je zelf waarde bepalen van inboedel ? Hoeveel % wordt per jaar afgetrokken van de nieuw waarde voor : electrische toestellen, computers, meubels, serviezen .......

- Zou graag zelf in woning blijven, door wie wordt dit best geschat zodat er geen overschatting is ?

Alvast bedankt voor het advies !!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 mei 2007 13:07

?Art213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot SAMENWONING verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid,hulp en bijstand verschuldigd.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?De weigering om gevolg te geven aan het verzoek om de samenwoning te hervatten is alleen dan BELEDIGEND wanneer een dergelijk verzoek oprecht is.?(Cass. 6 oktober 1978,R.W. 1978-79,1779,noot PAUWELS,J.;Cass. 11 december 1980,Arr.Cass. 1980-81,41).Zie verder art.231 B.W.

U kan ook aan de vrederechter dringende voorlopige maatregelen vragen.Zie daartoe art.223 B.W. en art.1253ter Gerechtelijk Wetboek.Zie ook : http://www.Vredegerecht.be > Formulieren.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Lex

#3 , 25 mei 2007 13:43

- Ze wil co ouderschap waar ik geen probleem mee heb maar ik wens wel hoofd van gezin te blijven , dit om verhoogde vergoeding invaliditeit niet te verliezen als ook verhoogd kindergeld. Hoe kun je dit aanpakken ?
INDIEN U onderhoudsgeld zou verschuldigd zijn, dan blijft U het statuut van gezinshoofd behouden. Mogelijks kan U ook de integratievergoeding ontvangen. Meer info kan U steeds verkrijgen bij de sociale dienst van U ziekenfonds.

Reclame

bemiddelaar

#4 , 25 mei 2007 19:51

Om als hoofd van het gezin aanzien te worden, kan dit ofwel via het systeem van kinderen ten laste hebben danwel via het systeem van onderhoudsgeld betalen. Afhankelijk van uw situatie kan - eventueel met de hulp van een bemiddelaar in familiezaken - nagegaan worden welke de voor u en de moeder meest gunstige regeling is zodat u beiden optimaal uw rechten kan genieten. Een regeling die door iedereen als gepast wordt ervaren zorgt ervoor dat vele latere discussies of spanningen kunnen vermeden worden.

Als het recht op kinderbijslag via u wordt geopend blijven jullie voor de kinderen verhoogde kinderbijslag ontvangen. Het maakt niet uit of dit aan moeder of vader wordt uitbetaald dan wel via een kindrekening. Om zelf als vader de kinderbijslag te kunnen ontvangen, dienen de kinderen wel gedomicilieerd te zijn bij vader.

De woning laten schatten kan door een notaris gebeuren of door een landmeter. Sommige notarissen doen dit gratis, bij anderen moet je hiervoor betalen. Bij een landmeter moet je hiervoor altijd betalen.
Om over- of onderschatting te vermijden, kan je er eventueel voor opteren om 2 personen te laten schatten en bij een groot verschil tussen die 2 een 3e persoon hierover aanspreken.
Het zal er zoiezo op aankomen om met uw partner tot een vergelijk te komen, want met een onderschatting zal zij niet akkoord gaan en met een overschatting zal jij niet akkoord gaan. Samen afspreken wie jullie zullen vragen om de schatting te laten doen en dat jullie die prijs zullen aanvaarden, kan helpend zijn om veel discussies hieromtrent te vermijden.

Terug naar “Echtscheiding”