Overlijden schoonmoeder

freewilly
Topic Starter
Berichten: 25

Overlijden schoonmoeder

#1 , 19 mei 2013 12:36

Hallo, aantal jaren geleden terug is mijn schoonvader overleden, er waren 2 kinderen, mijn vrouw en haar broer, toen heeft mijn vrouw geërfd van haar vader(op papier notariële akte) namelijk een deel van de ouderlijke woning, mijn vrouw is intussen overleden, nu is onlangs haar moeder overleden.
Dus nu heb ik dus recht op een deel van de woning, denk dus 1/4 volgens beschrijving in de akte.
Mijn vraag, word ik automatisch op de hoogte gesteld wat er gaat gebeuren ?(verkoop huis) of moet ik zelf naar de notaris stappen.
Ps heb geen contact met de broer van mijn overleden vrouw.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 19 mei 2013 12:40

Om te kunnen antwoorden is volgende info noodzakelijk:

. Hebt u kinderen?
. Had u een huwelijkscontract met uw vrouw? Welk type?
. Had uw echtgenote een testament opgesteld? Zo ja wat stond er in?

Deze vragen omdat het niet vanzelfsprekend is dat u mede-eigenaar bent van die woning.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

freewilly
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 19 mei 2013 13:53

Wij hebben geen kinderen
Huwelijkscontract was gemeenschap van goederen, en langstlevende erfde alles
Echtgenote had geen testament
Alles was dus nagelaten aan mij, heb zelfs al successierechten betaald op de erfenis langs mijn vrouw haar kant.
In de notariële akte staat dat mijn schoonmoeder het volle vruchtgebruik had, en de 2 kinderen "elk voor de helft in naakte eigendom"

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 19 mei 2013 17:59

Huwelijkscontract heeft alleen betrekking op de 'gemeenschap', dus jij erft alles wat van beiden samen is.
Als er is geen testament van uw vrouw is : hou er dus rekening mee dat hetgeen zij erfde in dat huis van de ouders - wat een persoonlijk goed is - niet naar u maar terug gaat naar haar broer.
U bekomt enkel het vruchtgebruik op dat 1/4 deel van het huis. Bij verkoop moet je daarvoor vergoed worden.
Als schoonzoon erf jij niet van uw schoonmoeder , het is haar broer die alles krijgt.
Voorlopig gaat er niets gebeuren , enkel bij verkoop word jij uitgenodigd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

freewilly
Topic Starter
Berichten: 25

#5 , 19 mei 2013 19:01

Ik begrijp dat ik als schoonzoon niet kan erven van mijn schoonmoeder, maar mijn vrouw heeft geërfd van haar vader toen ze nog leefde, bij overlijden van haar heb ik wel successierechten betaald op het deel dat mijn vrouw geërfd had, dus enkel bij verkoop heb ik dus recht op 1/4 van huis als ik het goed begrijp

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 19 mei 2013 20:15

U kan dat deel van het huis enkel geërfd hebben bij een contract 'algehele gemeenschap.' En ja , u heeft dan recht op 1/4 van het huis. Bij verkoop , moet u akkoord gaan en meetekenen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

freewilly
Topic Starter
Berichten: 25

#7 , 27 okt 2013 17:46

Hallo, ondertussen zijn er 6 maanden verlopen en heb nog niks gehoord over de eventuele verkoop van het huis van mijn schoonmoeder, moet ik hiervoor zelf stappen ondernemen, en indien ja hoe gaat het in zijn werk?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 27 okt 2013 19:52

Hallo, ondertussen zijn er 6 maanden verlopen en heb nog niks gehoord over de eventuele verkoop van het huis van mijn schoonmoeder, moet ik hiervoor zelf stappen ondernemen, en indien ja hoe gaat het in zijn werk?
Een eerste en eenvoudige, gratis stap:
ga naar het kadaster en vraag daar of u wel echt mede-eigenaar bent van het huis.
Dan tweede stap, ook eenvoudig en gratis:
indien u geen mede-eigenaar bent van het huis vraagt u bij de Registratie wie bij het overlijden van uw echtgenote haar deel dan wel heeft geërfd
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief
Berichten: 2513

#9 , 27 okt 2013 22:25

Je moet zelfs niet naar het kadaster te gaan. Met je token kan je dit perfect via je pc opvragen.

freewilly
Topic Starter
Berichten: 25

#10 , 28 okt 2013 13:18

Hallo, ik ben mede-eigenaar voor 25 procent, maar wil weten wat ik moet doen om mijn erfenis te krijgen, woning moet dus verkocht worden, maar wie doet wat?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 28 okt 2013 13:29

In dat geval zal u samen met de andere mede-eigenaars moeten overeenkomen:

- ofwel kopen de anderen u uit en betalen 1/4 van de waarde aan u
- ofwel wordt de woning te koop gezet tegen een onderling overeen te komen prijs
- ofwel wordt de woning openbaar verkocht

Indien geen overeenkomst dan kunt u via Rechtbank de openbare verkoop laten uitvoeren.

Het huis kan ook worden verhuurd, dan hebt u recht op 1/4 van de huur.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

freewilly
Topic Starter
Berichten: 25

#12 , 28 okt 2013 14:17

Als ik het goed begrijp,moet dus contact nemen met de andere eigenaar om tot een overeenkomst te komen, indien dit niet lukt moet ik dus naar de rechtbank stappen, moet dus via een advocaat, zelf naar de rechtbank gaan gaat niet zeker?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”