Beste,
Mijn bovenbuur had een waterlek.
Dit heeft in mijn appartement waterschade veroorzaakt , met gevolg schimmelvorming en geurhinder.
De eigenaar is hiervan op de hoogte gesteld (niet aangetekend)
Is het mogelijk om het huurcontract vervroegd op te zeggen (3 jarig huurcontact / opzeg 3 maand)
Kan ik hiervoor een huurkorting voor verkrijgen?
Hoe ga ik hiervoor te werk ?
Hallo,
Om later vergoeding te vragen à eigenaar (of verbreking contract) : moet je minstens 1x aangetekend versturen , Of : antwoord hebben van eigenaar op je ‘gewone’ brief…. , of ter plaatse uw brief laten ondertekenen voor ontvangst…
Je zegt dan wel in de brief hoelang geleden de schade er was. Bij discussie over het tijdstip : zorg best voor bewijzen.
Ook moet je uw eigen brandverzekering verwittigen, en vragen om de eigenaar tot spoed aan te manen. Zij zullen u ook nader kunnen uitleggen hoeveel tijd voor zoiets in de rechtspraak geduld wordt.
De huurwet zegt niets over de termijn waarbinnen een herstelling moet uitgevoerd worden. In vele contracten wordt die termijn ruim aangegeven …. Maar de vrederechter zal tenslotte bepalen of de termijn lang genoeg is om recht op schadevergoeding te vragen..
Voor verbreking Huurcontract hiervoor , al het wel heel ernstig moeten zijn : dan moet je ook de ‘technische gezondheidsinspectie van Stad of provinciaal ‘Brugge’ inschakelen om de schimmel te inspecteren. + zelf Foto’s nemen ….. en tussendoor de schimmel best wegnemen , tenzij als de inspectie zal komen moet je het een tijd dulden…
Vele rechters zijn héél soepel in ‘ voordeel van de eigenaars !! Een zeer negatief verslag van gezondheidsinspectie , en véél te late herstelduur , met minstens 3 verwittigingen van uwer zijde , of 1 van zijde van gezondheidsinspectie - of m”t verslag van gezondheidsinspectie , zal nodig zijn.
Groeten, (ik ben geen advocaat.. maar ook wel wat ervaring met ‘schade’ …