mag de bank zonder toestemming geld van de spaarrekening hal

johanb1977
Topic Starter
Berichten: 117

mag de bank zonder toestemming geld van de spaarrekening hal

#1 , 18 apr 2013 18:35

Vandaag thuisgekomen en gemerkt dat de bank zonder mijn toestemming geld van de spaarrekening heeft gehaald.
Mijn ex en ik verkopen het huis en zij ging er blijven wonen tot de verkoop rond was en de lening verder afbetalen omdat ik een app heb gehuurd.
Ze heeft al 4maand niet betaald en nu hebben ze de achterstand volledig van mijn persoonlijke spaarrekening gehaald. .Mijn ex heeft er geen volmacht over en ik ben niet op de hoogte gesteld dat ze dat er gingen afhalen.

De vraag is, is de bank hiervoor bevoegd?
Mag dit allemaal zomaar?

Kan ik klacht indienen tegen de bank.

Er was een achterstand maar dan vindt ik dat ze de helft bij mij moeten halen en de andere helft bij mijn ex.
Hadden ze dat gedaan dan kon ik er mss nog mee leven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 18 apr 2013 19:32

U staat beiden solidair borg voor de afbetaling. u hebt BEIDEN de lening getekend.

Bank kan bij eender wie het geld afhalen en volgens mij ook via de spaarrekening.
U moet zich dan maar tegen uw ex keren en dit geld terugvorderen bij de verkoop.
U dient uw ex dan wel in gebreke te stellen.
Heeft zij geen geld meer?
Uw rekeningen bij die bank direct verplaatsen naar een andere bank.

basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#3 , 18 apr 2013 19:52

bij het aangaan van een bankrelatie gaat u akkoord met de algemene voorwaarden van die bank. Volgens mij voorzien alle belgische banken de eenheid van rekeningen dat betekent dat alle rekeningen en kredieten van een
zelfde klant finaal met elkaar verrekend kunnen worden. een negatief saldo op zichtrekening kan dus in extremis ook aangezuiverd worden door positieve saldi op spaarrekeningen.
Laatst gewijzigd door basejumper op 21 apr 2013 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Jabo
Berichten: 96

#4 , 19 apr 2013 10:21

Ik herinner me nog dat de bank zeer duidelijk was tegen ons. Wij zijn beiden verantwoordelijk voor de hele lening.
Jabo

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 19 apr 2013 17:38

Uw rekeningen bij die bank direct verplaatsen naar een andere bank.
Waarop loonbeslag volgt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 19 apr 2013 21:36

Aai niet goed nagedacht ...... wilde natuurlijk alleen maar zeggen dan hebben ze nog wel de (spaar)rekeningen van de ex die ze als eerste kunnen aanwenden. :cry:

johanb1977
Topic Starter
Berichten: 117

#7 , 25 mei 2013 12:04

Uw rekeningen bij die bank direct verplaatsen naar een andere bank.
Waarop loonbeslag volgt.
Ik kan natuurlijk wel het loonsverlaging omzeilen door een loonsbeslag te laten leggen door mijn ouders.
Ik heb overschrijvingen waarop zij geld storten aan mij (2jaar geleden), als zij dit nu zogezegd terugeisen via loonsbeslag kan de bank in principe niets doen, denk ik.
Zij zouden dat loonsbeslag dan naar mij doorstorten zodat er eigenlijk geen beslag is en ik niets verlies.

De bank kan dan het huis openbaar verkopen maar momenteel wil ik er zo snel mogelijk van af, dat het huis dan aan een mindere prijs wordt verkocht interesseerd mij eigenlijk niet meer.

Franciscus
Berichten: 38603

#8 , 25 mei 2013 22:02

Eens lezen
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8514,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;

basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#9 , 26 mei 2013 19:31

Johan,

Rechtbank is ook niet onnozel he. Ik neem aan dat je geen overdracht van loon en huurgelden hebt getekend ten aanzien van je ouders, en dat er evenmin een leencontact bestaat?
Secundo is er ook een rangregeling van toepassing. Wie eerst komt, eerst maalt. Bank kan aantonen dat u bij hen één en ander tekende en zal dus voorgaan op uw ouders.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38603

#10 , 26 mei 2013 22:22

En op welke wijze hebt u dat geld gekregen ... via uw bankrekening ....
Opletten met valse verklaringen en stukken in een officiële procedure ..... valsheid in geschriften in handels en bank geschriften ...
strafrechter is daarvoor niet mals tussen de 5 à 10 jaar.

johanb1977
Topic Starter
Berichten: 117

#11 , 28 mei 2013 08:55

Het gaat over geld dat ik gekregen heb via een overschrijving voor de verbouwingen.

Terug naar “Bank & Beurs”