dakloos

8elfagor
Topic Starter

dakloos

#1 , 18 apr 2013 00:32

Hallo,

Aangezien ik er geen weg meer mee weet, kom ik eens horen of iemand raad voor mij heeft.
Mijn vader; een invalide oude man, is al enige tijd dakloos.
Onze zoektocht naar woonst voor hem faalt keer op keer.
Hij verblijft momenteel in opvang plus waar hij van 21u - tot 9u terecht kan om te slapen.
Opvangtehuizen willen hem niet opnemen aangezien hij er al eens was en niet mee deed aan de activiteiten,
ze vonden een psychiatrisch ziekenhuis een betere oplossing voor hem.
Hij heeft een intake gesprek gehad in een psychiatrisch ziekenhuis, maar daar werd hij ook geweigerd.
Daarop volgde een vergadering met allerlei diensten, zoals zijn voormalige opvangtehuis, een sociale assistente van het ocmw, een psychiater, iemand van het c.a.w.
Waar er absoluut geen echte oplossing van kwam, en iedereen hem liever kwijt wou dan te helpen. (opvang plus)
Hij is ook ingeschreven bij dienst sociale woningen en sociaal verhuurkantoor maar krijgt geen voorrang aangezien hij een invalide-uitkering krijgt.
Ikzelf, woon samen met mijn zus. Aangezien we vroeger geen contact hadden met onze vader, is mijn zus schuw en wilt niet dat hij bij ons verblijft alsook geen contact met hem.
Ik zie mijn vader dagelijks en zie hem de laatste weken aftakelen, zowel lichamelijk als psychisch.
Ik heb echt een oplossing nodig, heb er slapeloze nachten van en begin er zelf depressief van te worden.

Dank bij voorbaat,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007

#2 , 18 apr 2013 08:10

terloops : als het ziekenfonds na een tijdje te weten komt - via de kruispuntbank - dat die man door het gemeentebestuur ambtshalve is geschrapt omdat hij daar niet meer woont, dan worden zijn uitkeringen stopgezet

8elfagor
Topic Starter

#3 , 18 apr 2013 09:33

terloops : als het ziekenfonds na een tijdje te weten komt - via de kruispuntbank - dat die man door het gemeentebestuur ambtshalve is geschrapt omdat hij daar niet meer woont, dan worden zijn uitkeringen stopgezet
Bedankt voor je antwoord. Inderdaad, hij staat op de lijst om ambtshalve geschrapt te worden voor eind deze maand.
We hebben bij het ocmw een referentie-adres aangevraagd en dat kan pas als hij is geschrapt geweest.
Zover ik weet blijft hij dan zijn uitkering ontvangen?

Reclame

krbo44

#4 , 18 apr 2013 10:25

Hallo, als uw vader invaliditeit ontvangt heeft hij dus ook het Omnio-statuut en betaald heel weinig voor medische zorgen(1euro voor dokterbezoek). Waarom laat hij zich niet opnemen in gewoon ziekenhuis voor een tijdje? Een maand of zo, moet maar een klacht uitvinden desnoods.
Daar kan hij dan wat opknappen, goed eten en t'kost hem bijna niks. En intussen kan hij ook beroep doen op sociale dienst van het ziekenhuis. Het is maar een idee hoor.
En ik zou het niet opgeven, het is niet omdat een paar maatschappelijk werksters of sociaal assistenten hun werk niet goed doen dat ze allemaal zo zijn.
Hij is dakloos, dus geen adres. Is niet gebonden aan gemeente, want je moet altijd naar het OCMW gaan waar je woont maar hij kan naar gelijk welke gaan. Ga eens naar een OCMW van een andere gemeente, kan een hemel van verschil zijn.
Ik ben destijds ook een 6-tal maanden dakloos geweest en heb het ook zo gedaan.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 apr 2013 14:42

Een ander gevolg is dat al zijn officiële post: gerechtsstukken ambtshalve via politie/parket worden betekend, andere brieven terug naar afzender gaan of niet worden bezorgd aan hem.
Hij beschouwd wordt als een NIET-inwoner van België dus bij een overtreding is het contante betaling. Al veel politieambtenaren dat niet.

Producer

#6 , 22 apr 2013 08:52

En let op met het referentieadres: veel OCMW's willen het niet toekennen of slechts voor heel korte duur.

Ik heb momenteel een procedure lopen tegen een negatieve beslissing vanwege een OCMW. Zowel in kortgeding als ten gronde voor de arbeidsrechtbank werd de vordering ongegrond bevonden. We gaan nu in beroep. Bijna te gek voor woorden: een referentieadres kost het OCMW dus niets en toch zijn ze zo defensief. Dit is dan ook een principekwestie voor mij.

Maar om even terug op de vraag te komen: met een referentieadres alleen is uw vader niet geholpen. Kan hij met zijn uitkering geen kamer/studio huren?

artemis

#7 , 22 apr 2013 11:04

Ik ben geen expert terzake maar woon tegenover een blokje wat beheerd wordt onder de koepel van CAW. In dat blokje zijn individuele studio's waarin dakloze mannen onderkomen krijgen. Ik weet door contacten met sommige van de bewoners dat er geen activiteiten zijn waaraan ze moeten deelnemen. Wel worden ze opgevolgd door een sociaal assistent en komt er thuishulp en/of -verpleging indien nodig. Indien gewenst kunnen ze dagelijks spotgoedkoop gaan eten in het nabijgelegen opvangcentrum.
Misschien is de ene CAW de andere niet..

Terug naar “Andere”