Appartement verhuren zonder vaste kosten?

ktke
Topic Starter

Appartement verhuren zonder vaste kosten?

#1 , 10 apr 2013 22:35

Hallo,

Ik wil binnenkort voor het eerst mijn appartement doorverhuren. Volgens een andere eigenaar in mijn blok brengt het doorrekenen van gemeenschappelijke kosten voornamelijk voer voor discussie met zich mee. Hij raadt me aan om de huurprijs hoog genoeg te leggen en geen vaste kosten door te rekenen. Kan ik dan gewoon de rubriek over vaste kosten uit mijn standaardcontract wissen? Bij mijn appartement zijn centrale verwarming en waterverbruik ook gemeenschappelijk.

vriendelijke groeten,
KT

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 10 apr 2013 23:31

Denk dat dit geen goed idee is, dan hoef je niet te kijken om een paar graden hoger te zetten of op een paar liters water.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 11 apr 2013 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#3 , 11 apr 2013 00:32

Slecht idee.

Ik verhuur verscheidene appartementen in eenzelfde gebouw. de kostprijs voor stoken loopt uiteen van € 1200 tot € 2600 per jaar. Hoe wil je dat in een huurprijs incalculeren...

Neen, wat u beter doet is de clausule in kwestie in het huurcontract exact uitwerken in de zin van:

Onder algemene kosten door de huurder te betalen vallen volgende kosten:

privatief verbruik koud en warm water,
privatief verbruik verwarming,
kosten kuis en algemeen onderhoud gemene delen,
algemene kosten voor verbruik water, stroom en verwarming gemene delen,
onderhoud tuin,
verplichte controles en onderhoud liften en brandveiligheid gemene delen.

Maandelijks betaalt de huurder een voorschot ten bedrage van € X voor deze kosten. De afrekening van deze kosten wordt jaarlijks gemaakt en afgerekend. Het maandelijks voorschot wordt jaarlijks aangepast in functie van de vorige jaarafrekening ten laste van de huurder en dit volgens de formule jaarlijkse afrekening vorig boekjaar/12.

Op die wijze vermijdt je onaangename verassingen voor iedereen...

De afdeling aangerekende kosten kan uitgebreid worden. Ik gaf enkel de meest algemene aan die doorgaans aangerekend worden.

Reclame

ktke
Topic Starter

#4 , 12 apr 2013 09:07

Mja, het water en de verwarming is sowieso gemeenschappelijk, dus in die zin hoeven ze daar in elk geval niet op te kijken.
Als ik dit doorreken moet ik het waarschijnlijk formuleren als '48/1000e aandeel van waterverbruik' of zoiets (48/1000 is dus mijn aandeel in het blok).

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 apr 2013 10:32

Water en verwarming kunnen dan gemeenschappelijk zijn maar als alle bewoners in het gebouw de hele winter lang hun ramen groot open zetten en ondertussen lustig verder verwarmen, en 4 x daags een bad nemen, zal je de gemeenschappelijke rekening wel zien exploderen. En wie moet dat dan allemaal betalen? Juist, JIJ toch. :(

Vandebos

#6 , 12 apr 2013 11:24

ktke, jij krijgt van de syndicus op het einde van het jaar jouw afrekening. Deze bestaat uit een gedeelte privatieve kosten en een gedeelte gemeenschappelijke kosten. Jouw aandeel is dan reeds uitgerekend.

Kan je me scan van je laatste jaarafrekening bezorgen? Indien zo geef me Pb'tje. Dan kan ik eens concreet zien over waar zich voor jou het probleem vormt.

Terug naar “Huren”