Recht op een factuur?

LeenW
Topic Starter

Recht op een factuur?

#1 , 05 apr 2013 14:22

Blijkbaar weigert IKEA nog facturen op te maken aan particulieren. Hebben klanten geen recht op een factuur? Kan dit problemen geven bij een fiscale controle?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv

#2 , 05 apr 2013 14:29

Als de goederen bestemd zijn voor privégebruik, dan is de verkoper niet verplicht een factuur uit te schrijven (er zijn een aantal uitzonderingen). Het kasticket volstaat. Waarom zou een particulier een factuur nodig hebben als hij een gedetailleerd kasticket krijgt? En als particulier kan jij die factuur toch niet inbrengen, dus fiscale controle ?

LeenW
Topic Starter

#3 , 05 apr 2013 14:42

Ik denk bv. aan verkoop onder toevallig btw-stelsel. Daar mag je toch enkel facturen in aftrek brengen, geen kastickets? Of voor controle nieuwbouw, moeten er daar ook geen facturen zijn voor de werken in onroerende staat?

Ik zou me denk ik veel geruster voelen met een factuur van de keuken in handen dan met een kasticket, vandaar mijn vraag of de klant dit kan eisen.

Reclame

Xastheron

#4 , 11 apr 2013 11:42

Naar mijn bescheiden mening is het meubilair van uw keuken roerend indien ze enkel met wat schroefjes aan de muur verankerd wordt.

LeenW
Topic Starter

#5 , 12 apr 2013 09:36

Hangt ervan af, lijkt mij. Een ingebouwde keuken minus de toestellen wordt volgens mij onroerend.

Maar eigenlijk was dat mij vraag ook niet ;)

Xastheron

#6 , 12 apr 2013 13:05

Ik bedoelde maar dat die facturen bijgevolg niet nodig zijn voor de werken "in onroerende staat".

Terug naar “Andere”