onderlinge overeenkomst

Lordje
Topic Starter

onderlinge overeenkomst

#1 , 03 apr 2013 21:35

Beste leden,

Ik en mijn ex moeten binnen x aantal weken terug naar de rechter voor de 2de maal te voor te komen voor OET.

nu heeft ze mij een document laten tekenen (onderlinge overeenkomst) waar andere dingen instaand ie ze mij mondeling vertelde. (ik was mijn laatste spullen aan het verhuizen dus had geen zin om het helemaal te lezen en was emotioneel zwak op dat moment.

Ze wou enkele zaken op papier staan hebben en met 90% van dit document ben ik akkoord maar er staat 1 ding in waar ik het niet akkoord mee ben. (regeling van mijn zoontje)

nu dat document is tussen ons opgemaakt dus niet overhandigt aan de notaris of niet via vredegerecht.

Welke waarde heeft dit document en kan dit bepaalde voorwaarde overschrijven dat in het OET staat dat neergelegd is bij de notaris en gerecht?

Groeten Lordje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
disclosure

#2 , 05 apr 2013 00:55

Beste Lordje,

Wat op het document staat, zal voorlopig gelden (totdat er een andere overeenkomst wordt gesloten of de rechter een andere maatregel neemt).

Als u dus bij de tweede zitting niet akkoord bent met wat u hebt ondertekend, zal u eigenlijk afstand doen van de procedure en kan u erna opnieuw een EOT beginnen met afspraken waar u wel mee akkoord bent of overstappen naar een EOO. Maar in tussentijd zal die regeling (omtrent het kind) gelden. Om die regeling af te dwingen, moet men wel naar de rechter gaan (omdat het hier geen notariêle akte is).

Het zal hier jammergenoeg moeilijk zijn om te zeggen dat u "werd misleid" en zeker dat "u niet wist wat er in stond". (de rechter kan zich vragen stellen of u wel interesse heeft in uw kind, wanneer u zou zeggen dat u niet wist wat er in stond, het is maar een tip)

Met vriendelijke groeten

--

Merk op: dit is een theoretische uiteenzetting

Een wijziging van voorafgaande overeenkomsten is in principe niet mogelijk.

Als u weigert akkoord te gaan, beslist u hierdoor de procedure niet verder te zetten. (Volgens artikel 1294bis §2 Ger. W.) kan u dit op elk moment van de procedure doen; u doet dan eigenlijk "afstand van de procedure". Dit kan zelf door niet te verschijnen op de zitting. De voorafgaande familierechtelijke overeenkomsten,(dit zijn de regelingen omtrent verblijfplaats/kinderen/onderhoudsgeld zoals bedoeld in art. 1288 Ger. W.), blijven wel voorlopig gelden! (tot de rechter een andere maatregel treft).

Hierop zijn een aantal uitzonderingen.

1. U zou kunnen aantonen dat er "nieuwe en onvoorzienbare omstandigheden" zijn (zoals in art. 1293 Ger. W. bedoeld). Maar u heeft hiervoor de toestemming nodig van uw echtgenoot.

2. Aangezien het hier om een regeling omtrent een minderjarig kind gaat: dit kan worden gewijzigd, maar dit moet gebeuren op verzoek van de rechter (Art. 1290, 2e lid Ger. W). De rechter zal dit doen als hij van oordeel is dat dit in het belang van het kind is.

--

Art. 1290, 2e lid Ger. W: D rechter kan aan de partijen voorstellen de beschikkingen van de overeenkomsten met betrekking tot hun minderjarige kinderen te wijzigen wanneer die hem strijdig lijken met de belangen van deze laatsten.

Art. 1294bis. § 1. Indien een van de partijen niet verschijnt tijdens de zitting waarin artikel 1294 voorziet of in de loop van de procedure meedeelt dat ze die niet wenst voort te zetten, kan de meest gerede partij om de toepassing van artikel 1255 verzoeken. In dit geval neemt de termijn van een jaar voor het bepalen van de zitting waarin artikel 1255, § 2, tweede lid, voorziet een aanvang op de dag van de in artikel 1289 bedoelde verschijning.
§ 2. Indien afstand wordt gedaan van de procedure, verbinden de in (artikel 1288) bepaalde overeenkomsten de partijen voorlopig, tot wanneer de artikelen 1257 of 1280 worden toegepast. Indien de overeenkomsten niet de vorm van een uitvoerbare titel hebben, wordt, op verzoek van de meest gerede partij, de zaak bepaald op de rechtsdag van kort geding, in overeenstemming met artikel 1256. Indien een van de partijen daarom verzoekt, spreekt de voorzitter een voorlopige beschikking uit, in overeenstemming met de overeenkomsten.

Lordje
Topic Starter

#3 , 05 apr 2013 09:33

Hallo,

de uitleg:

Het is in het voordeel van het kind.

Tot nu toe was de regeling 7-7. Dus co-ouderschap week om week.

Nu omdat ik ondertussen verder gaan wonen ben van de school en de afspraak was ook tussen ons om eerst week-week te proberen en dan te kijken of mijn zoontje het aankon.
(week - week staat in het document van de notaris)

Omdat ik de indruk heb dat het beter voor hem was om nu dat hij naar de kleurterschool gaat over te schakelen naar 12-2 dus hoofdzakelijk bij de mama had ik gevraagd aan haar om de regeling te herzien. (dus in het welzijn van het kind)

Het papier dat ik getekend heb is 9-3 dus 9 dagen bij haar en 3 dagen bij mij. Dit wilt zeggen 1 weekend (vr-zo(ma)) en 1 zaterdag (vrijdag - za 18 uur). (dus zij heeft hem 2 zondagen in de maand en ik de rest van de weekends)
Ze vertelde mij dat ze dit louter informatief er had laten inzetten en dat de regeling 12-2 was.

Nu kwam het er van pas tot wanneer hij nu bij mij bleef en ze zei tot zaterdag.

voor mij geen probleem maar ik had al plannen omdat de regeling tenslotte tussen ons 12-2 was.

Hierop begon ze moeilijk te doen datop papier stond 9-3 (ja dat ik domweg getekend heb)

maar als je het eens bekijkt voor het kind is het toch beter 12-2. want nu is hij elke zaterdag bij mij. Wanneer gaat ze er mee naar de kapper gaan? of schoenen/kleren kopen enz. (vermits ze zelf maar pas thuis is van werk elke dag om 18 uur en hij om 19 uur gaat slapen. en wat als ik bij wil verdienen of een bij beroep wil uitvoeren dan kan ik dat niet als alleenstaande vader.

hij mag gerust bij mij komen hoe meer hoe liever maar dan wel op basis 12-2 bij mij of 12-2 bij haar. (maar zij wilt absoluut de 9-3 regeling die in mijn ogen nadelig voor de stabiliteit enz die een kleuter nodig heeft enz.)

dus in mijn ogen heeft de regeling die zij wilt meer nadelen voor het kind dan voordelen. (misschien zie ik het verkeerd dus als iemand een andere meening heeft mag hij deze gerust zeggen)

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 apr 2013 23:51

Misschien eens een bemiddelaar inschakelen.
http://www.juridat.be/bemiddeling/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.voba.be/page.aspx?pId=2041&m ... mIdd=0&lid" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Echtscheiding”