Mogelijke oplossingen zonder fraude

xinixske
Topic Starter

Mogelijke oplossingen zonder fraude

#1 , 05 mar 2013 16:43

Goeiedag,

ik ga proberen kort onze situatie te schetsen
2jaar geleden heb ik mijn huidige vriendin leren kennen. Ze had niet zo lang ervoor haar vriend verloren en bleef achter met 2 kindjes. Ze is mindervalid.Zelf heb ik uit een vorige relatie ook 2 kindjes. Echter in 2010 zei een controlearts dat ze wel in staat was om te werken. Hier heeft ze beroep tegen aangetekend. In juni 2012 hebben we dan naar een medisch expertisebureau moeten gaan die beslist heeft dat ze inderdaad niet in staat is om te werken. Vonnis uitgesproken vorige maand en met terugwerkende kracht.
Echter sedert juni 2012 wonen we samen en hebben een kindje van nu 3 maand. Ik verdien "teveel" waardoor ze sinds juni 2012 geen recht meer heeft op haar IVT (inkomens vervangend tegemoetkoming) Financieel komen we niet rond en is het nu 5 voor 12.
Wat zijn onze mogelijkheden zonder fraude te plegen? want voor iedere instantie is ons inkomen te groot maar we komen wel niet rond iedere maand.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 mar 2013 11:27

ga eens langs bij het OCMW om jullie budget te bekijken en zien waar jullie kunnen op besparen. Zij doen immers los van financiële steun ook aan (vrijwillige) budgetbegeleiding. Misschien hebben jullie nog recht op een aantal zaken waar jullie nu nog niet aan denken. Geef je bvb haar kinderen aan je werkgever aan als ten laste en (binnenkort) op jouw belastingsbrief? Dat mag. Heeft je vriendin recht op ziekteuitkeringen? Hebben jullie recht op een omniostatuut (mogelijk, gezien je aantal kinderen)? Heb je eventueel recht op een huursubsidie? OCMW kan dit samen met jullie bekijken en uitpluizen, zonder dat je vast aan hen gebonden bent.

Zonder je gedetailleerde zaken te weten, kan er hier moeilijk meer info gegeven worden.

xinixske
Topic Starter

#3 , 07 mar 2013 09:59

We zitten reeds in budgetbeheer. Het enige waar we recht op hebben is 3 maanden gratis energie en het 1ste levensjaar van ons kindje betaalt het ocmw het melkpoeder terug. Het omniostatuut heeft mijn vriendin ook maar geen recht op een ziekteuitkering.

Reclame

krisje1973

#4 , 08 mar 2013 19:11

Kan ik er uit opmaken dat je vriendin nooit gewerkt heeft en dus al (heel) haar leven invalide is?

Dan is er inderdaad een verschil naar IVT toe.

Terug naar “Andere”