Electrabel eindafrekening abnormaal hoog.

sandyvl
Topic Starter

Electrabel eindafrekening abnormaal hoog.

#1 , 08 mei 2007 15:25

Hallo,
Ik ben verleden jaar op 11 juni verhuisd.
De maand voor de verhuis had ik net een jaar-afrekening gekregen.
Nu bijna een jaar later krijg ik een herinnering in de bus van een eindafrekening van 607 euro.
De eerste brief met detailfactuur had ik zelfs niet gekregen.
Ik bel naar electrabel en vraag waarom een herrinering en hoe komt het dat het zoveel is en waarom zo laat nog.
Daarop vertelden ze dat het opgestuurd was naar een bepaald adres (verkeerd huisnummer waarvoor ik al velemalen tevergeefts had gebeld),
en dat de factuur ergens in het systeem blijven hangen was; bon, ze ging de detailfactuur opnieuw opsturen naar het juiste adres.
een week later krijg ik de detailfactuur en bemerk ik dat het hier slechts over 1 maand ging ..
we betaalden reeds een voorschot van 100? per maand en daarboven komt nogges 607, dus 707 ? voor 1 maand.
En aangezien we elektrische verwarming hadden en het reeds warm was ... kon dit nooit correct zijn.
De eindtellerstand werd indertijd doorgegeven door iemand van het immo-bureau , en deze heeft deze tellerstanden niet meer. dus kunnen we niet controleren of de tellerstanden die electrabel zegt juist zijn.
Ik ben ondertussen gaan kijken naar de huidige tellerstand en via paar berekeningen kom ik tot volgende conclusies:
De huidige eigenaar heeft een verbruik van ong 800kwu/maand terwijl ik een gemiddeld verbruik had van 3500kwu/maand, dus 4.5 keer hoger.
In die ene maand is men maandelijks verbruik 5500kwu terwijl het 1 van de laagste verbruiken zou moeten zijn daar ik geen elec verwarming nodig had. en ook omdat we bijna nooit thuis waren met de werken in het nieuwe huis.
Vele malen bellen naar electrabel en indexis etc leverde niets op omdat ik de echte meterstanden niet heb,
Ik vermoed dat aangezien de factuur bijna een jaar in het systeem blijven hangen is, dat ze een latere tellerstand zullen gebruikt hebben om mijn eindafrekening te maken.

sorry voor de lange uitleg, maar ben beetje radeloos en heb geen zin om 707? te betalen voor electriciteit die ik niet verbruikt heb.
Bestaat er een mogelijkheid om dit te betwisten aangezien de grote verschillen met andere jaren en verbruik huidige gebruiker dat abnormaal laag is?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
evgoeth

#2 , 10 mei 2007 16:29

Woont er iemand nieuw in het huis/appartement. Deze mensen zullen bij het betrekken van het goed ook hun meterstanden moeten doorgeven hebben aan Electrabel niet, om hun rekening te openen?

Ik zou zeggen : bel naar Electrabel en zeg dat je alles zal betalen tot en met die meterstand en niks meer.

Maar Electrabel kennende. Ik kom juist van een factuur te betalen voor iemand die ik ken voor het elektriciteitsverbruik van een huis waar die persoon op dat moment zelfs niet meer woonde.
En dit enkel en alleen omdat het zo lang duurde om een eindafrekening te maken.

Heb gebeld, gemaild en gefaxt om de situatie uit te leggen, heb bijna een half jaar niks meer gehoord, tot kortgeleden : brief van een advocaat.

Als Electrabel geld wil, dan zetten ze ern gewoon een advocaat op en een deurwaarder. Dat kost hen niets he, die hebben juridische diensten en dergelijke.

Je kan misschien je dossier naar het ministerie van Economische Zaken sturen, zij kijken dat dan in, maar die 707 euro zal je toch eerst moeten betalen.
Het hangt dan van hen af of je nog terugkrijgt.

Veel succes alvast! Hopelijk gaat het bij jou beter!

Reclame

Terug naar “Andere”