#1 , 26 feb 2013 20:19
Ik heb mijn huurcontract wettelijk correct opgezegd. Einde huur is op 28/2. Op 21/2 was het appartement volledig proper gemaakt en klaar voor sleuteloverdracht, zodat ik toch nog tijd zou hebben, mocht eigenares een gebrek vinden, en ik dit nog zou kunnen oplossen. Tussendoor was eigenares niet tevreden over het behang en schilderwerk en had zonder woorden laten weten, dat ze hiervoor wel borg wilde inhouden. Ondertussen hebben we na veel gezaag morgen EINDELIJK afgesproken voor de sleuteloverdracht. (voordien kon ze zogezegd nooit) Intussen heeft ze mij laten weten dat ze nog niet in het bezit is van de afrekening betreffende de vaste kosten en wil op die basis mijn huurwaarborg nog steeds niet vrijgeven. (vermoedelijk omdat ze vreest dat ik mijn saldo niet zal betalen, áls ik dan al zou moeten bijbetalen)
Kan dit zomaar??? Ik dacht dat een huurwaarborg enkel mocht worden aangewend, als er schade aan het gebouw was, dat door de huurder berokkend werd?
Als ik nu mijn sleutel afgeef morgen, heb ik geen been meer om op te staan naar de waarborg toe. Maar als ik hem niet teruggeef, ben ik niet rechtmatig in het bezit van die sleutel en denk ik dat zij klacht tegen mij kan indienen?
Als er een geschil is betreffende de huurwaarborg, mag zij dan het appartement al verder verhuren? Dan verdwijnt mijns inziens toch het "bewijs" dat ik iets stuk zou hebben gemaakt? (tenzij ze echt duidelijke en gedateerde foto's maakt...)
Ze vroeg mij telefonisch ook, of het appartement leeg stond, en dat ze er eigenlijk al inkon. IK heb haar gezegd dat ik daarbij wilde zijn, omdat ik haar eerlijk gezegd niet echt vertrouw. Ze is in staat om daar weet ik veel te gaan doen, zodat ze borg kan inhouden.
Ik weet niet wat ik het beste doe... Iemand raad??