Iedereen, al zeker bedankt voor de informatie.
We zijn zaterdag naar onze afspraak met de toekomstige huisbaas gegaan. Daar hebben we de huurwaarborg cash betalen. De eigenaar had een document opgemaakt dat hij de huurwaarborg (3xhuur) heeft ontvangen. Dit is door beide partijen ondertekend. Er stond ook op vermeld dat dit bedrag naar een geblokkeerde rekening zal gaan tussen 25/02/2013 en 27/02/2013. Ondertussen staat het geld op een geblokkeerde rekening, zijn op 26/02/2013 samengekomen bij de bank.
Op zaterdag 02/03/2013 hebben we afspraak voor ondertekening huurcontract. De reden dat hij de borg reeds vroeg was omdat hij er zeker van wilde zijn dat we het huis wel echt wilden huren. En hopelijk zijn wij met het vastzetten van de borg ook zeker van hem. Op de bankpapieren van de borg staat vermeld dat het huurcontract ondertekend zal worden op 02/03/13. Of dit uiteindelijk nut heeft of niet weet ik niet.
Warom we nog geen contract hebben ondertekend komt omdat de vorige huurder tijd heeft tot einde feb 2013 om alles leeg te maken. Het huis is leeg, maar de tuin die ligt er wat ontploft bij. En de eigenaar zelf is de zolder aan het isoleren en wil het klaar en netjes hebben tegen dat wij sleutel krijgen. En zo heeft de eigenaar nog 2 dagen om in het geval van tijd om de tuin verder op te ruimen. Ik kan hem ergens wel verstaan.
De waarborg is wel 3x de maand huur. We hebben er geen punt van gemaakt, omdat hij ons tenslotte de kans geeft om het te schilderen (op onze kost) en in te richten naar onze smaak. We kunnen ook al heel wat verhuizen naar daar.
De plaatsbeschrijving die maken we ook die zat op. Wel zal er inkomen te staan welke kamers we gaan schilderen en welke andere aanpassingen er eventueel nog zijn. Want de eigenaar heeft ook gezegd dat er in de badkamer niet mag geboord worden in de muurtegels voor barsten te voorkomen. Ik had zo de opmerking van << haakje voor handdoek was wel handig geweest>> Daar had hij dus nog niet aan gedacht! Hij gaat haakjes voorzien. Bij intrede mag ik dan kiezen waar ik ze wil zodat hij ze plaatst. Hij zal dan nog samen met mijn man bespreken welke aanpassingen er nodig zijn. Als we dan uiteindelijk onze intrek nemen (na schilderwerken en aanpassingen) zal er een bijlage gemaakt worden van de aanpassingen en ook de foto’s komen erbij.
Wij denken dat het tot hiertoe eerlijk verloopt. De eigenaar zou wel eens komen kijken of we effectief de schilderwerken uitvoeren. Vorige huurder had bij intrede vermeld dat hij de keuken zou schilderen. Maar heeft het dan toch niet gedaan.
Ik heb ook al de info gevraagd over de elektriciteit. Er is zowel dag-als nachttarief. Daar ben ik best tevreden mee. Heb ook navraag gedaan naar zijn energie leverancier. Het is niet degene die we voor ogen hadden, zal dus aangepast worden naar onze keuze.
Mazouttank is in orde, en de verwarmingsketel is jan’13 in orde gezet. Hebben attest al meegekregen om het bij brandverzekering te voegen.
De huurprijs zal na de schilderwerken niet verhogen. Hij zal enkel wijzigen bij de jaarlijkse indexatie. Omdat we als huurder zelf voor de verbeteringen zorgen vind de eigenaar het niet eerlijk ten opzichte van ons op meer huur te vragen.
Dat zien we maar pas bij ondertekenen contract denk ik dan… Tot nu toe hebben we er nog steeds een goed gevoel bij en de eigenaar zegt steeds dat het geven en nemen is langs beide kanten. En hij heeft zich ook aan zijn ondertekend gehouden door de borg die we samen zijn gaan vast zetten. Indien er zich problemen zouden voordoen in het huis mogen we zeker niet twijfelen om hem te verwittigen.
Waarschijnlijk verloopt het niet zoals wettelijk moet, maar we proberen alles zo goed mogelijk op papier te zetten. Ik heb dan ook het mail verkeer tot nu toe in map apart.
Hopelijk gaat het zaterdag bij ondertekening en het krijgen van de sleutels enzo nog steeds even gemoedelijk. Van onze kant zijn we steeds eerlijk geweest en zullen dat ook blijven. En de eigenaar zal hopelijk even correct zijn. Misshien hebben we nu wel het geluk eens aan onze kant en zal het contact met eigenaar vlot en eerlijk blijven verlopen...
Commentaren en tips altijd fijn.