#1 , 10 feb 2013 13:19
hallo allemaal
Graag had ik geweten of bij het volgende wel alles correct is verlopen.
Mijn vriend rijd op een baan waar hij 50 mag met zijn brommer, hij stopt aan een winkel en gaat naar binnen.
Wanneer hij aan het rondwandelen is komt er een politiecombi aangereden die zijn zwaailampen opzet bij stilstand.
Ze gaan de winkel binnen en vragen mijn vriend vriendelijk maar toch met aandrang om mee te gaan naar zijn voertuig.
Mijn vriend reageert vriendelijk en gaat mee.
De politieagenten vragen mijn vriend zijn papieren en rijbewijs. alles is in orde dus mijn vriend mocht beschikken.
Wanneer hij echter weg wil gaan roept 1 van de agenten hem terug en vraagt hem of zijn brommer te snel rijd want dat ze dat anders wel willen testen daar ze de rollen toch bij hebben.
Mijn vriend vertelt hen dat de brommer te snel rijd maar dat hij onderweg is naar de garage om hem te laten afstellen.
De agenten halen de rollen uit de auto en beginnen een meting uit te voeren, deze komt uit op 65 kilometer per uur er gaat nog 10 kilometer correctie af dus nog 55km dat zijn er dus 10 te veel. Mijn vriend word gevraagd of hij afstand doet van zijn brommer of van de onderdelen die ervoor zorgen dat de brommer te snel rijd, mijn vriend weigert en dit wordt in een verklaring gezet. Er wordt een derde agent bijgeroepen die zonder helm met onze brommer naar het dichtsbijzijnde politiekantoor rijd (dat toch enkele km's ervanaf ligt). Hij krijgt een papier waarop staat dat hij geen afstand doet en dat hij zijn brommer mag gaan ophalen in oostmalle (in beslag genomen te deurne) op 08/03/2012.
De agenten geven als argument voor de inbeslagname dat mijn vriend geen brommer bestuurd maar een motor, hij dus niet verzekerd is voor een motor en hij geen rijbewijs heeft voor een motor.
Echter vragen we ons af of het wel mag zomaar iemand een winkel in volgen om zijn papieren enzoverder te vragen.
Dat mijn vriend te snel reed dat is onze eigen fout dus daar heb ik niets op aan te merken iedereen moet zich maar aan de regels houden, maar hoeveel gaat die 10 km/te snel rijden/ rijden zonder geldig rijbewijs/rijden zonder geldige verzekering en rijden zonder nummerplaten ons ongeveer kosten iemand die daar een bedrag rond weet?
mvg