Naamsverandering en erfrecht

v27489
Topic Starter

Naamsverandering en erfrecht

#1 , 29 jan 2013 22:32

Een ingewikkelde situatie..
Ik heb mijn biologische vader nooit gekend (ook al weet ik wel wie dit is), deze is het afgetrapt nadat mijn moeder zwanger bleek te zijn.
Mijn moeder heeft iemand anders leren kennen tijdens de zwangerschap en is hiermee getrouwd.
Deze man heeft mij erkend en ik heb zijn naam gekregen bij de geboorte.
Na 1 jaar is zijn ze gescheiden, mijn moeder is daarna ook heel lang alleen gebleven, en hebben nooit meer iets van die man gehoord.

Op mijn 17 jaar is er beslist geweest om mijn naam te veranderen naar die van mijn moeder, dit is ook gebeurd.
Noch de biologische, noch die andere man heeft ooit allimentatie betaald, mijn moeder wou dit niet omdat ze er zelf financieel heel sterk voor staat.

Nu is mijn vraag, van wie zal ik ooit iets erven, de man die mij erkent heeft, van wie ik zijn naam droeg (nu niet meer dus), of mijn biologische vader?

Indien ik van die man die mij erkent heeft (officiële vader ?), een erfenis zou kunnen krijgen, kan die ervoor zorgen dat ik die toch niet krijg aangezien ik geen 'bloed'verwant ben? (Hij heeft nog 1 'echt' kind)

... Was het leven maar iets eenvoudiger. Ter verduidelijking, ik ben niet uit op een geldzoektocht, ik zou gewoon willen weten waar ik eventueel recht op zou kunnen hebben.

Gr

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 29 jan 2013 22:42

U erft van uw wettelijke vader.

v27489
Topic Starter

#3 , 29 jan 2013 22:46

Maar heeft die naamsverandering er niet voor gezorgd dat die band compleet verbroken is, dus dat die man op mijn geboorteakte mijn wettelijke vader niet meer is? , We hebben tenslotte niet hetzelfde bloed...

Reclame

wanton

#4 , 29 jan 2013 22:52

De man waarmee uw moeder gehuwd was bij uw geboorte is uw officiële vader. Zijn naam staat op uw geboortecertificaat. Van hem kan je erven. Niet van uw biologische vader.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

v27489
Topic Starter

#5 , 29 jan 2013 22:55

Bedankt voor de informatie.
Dus het maakt niets uit dat ik zijn naam niet meer draag?
Kan mijn officiele vader er voor zorgen dat ik niets erf, omdat we geen bloedverwanten zijn? Bestaan hier procedures voor?

v27489
Topic Starter

#6 , 30 jan 2013 17:33

Kent iemand een goede advocaat aan wie ik deze soort vragen kan stellen?

wanton

#7 , 30 jan 2013 17:54

Uw officiële vader heeft u erkend , hij was getrouwd met uw moeder als u geboren bent. Hij kan niets doen om u te onterven. Daarvoor is het te laat.

ga eens naar de zitdag van een advocaat bij uw OCMW met die vraag.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 jan 2013 18:05

Of op een juridisch infopunt in uw omgeving.
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”