Huur kantoorruimte met gebreken

HHuurde
Topic Starter

Huur kantoorruimte met gebreken

#1 , 28 jan 2013 13:39

Wij huren met onze bvba een kantoorruimte in Brussel. Het huurcontract loopt sinds mei 2012 en is geregistreerd.

In het huurcontract hebben wij een aantal zaken laten opnemen die de verhuurder nog zou oplossen, zoals nieuwe vloerbedekking en renovatie van de gemeenschappelijke gang. De meeste zaken die erin staan zijn reeds opgelost, behalve de renovatie van de gemeenschappelijke gang. In het contract staat dat dit voor eind 2012 moest gedaan worden, maar hier is nog absoluut niets voor gebeurd.

Voor de rest hebben we allerhande kleine problemen: de elektriciteit werkt niet in de keuken, de verwarming werkt maar half, sommige lichten/schakelaars werken niet, er is een lek in het plafond en de kraan aan het toilet werkt niet. Er worden altijd beloftes gemaakt die niet worden nagekomen. Als ik vraag om dingen op te lossen, wordt niet nooit iets mee gedaan. Pas als ik de huur niet betaal wordt er contact met me opgenomen. Dat is dan ook de manier waarop ik de werkjes die wel al gedaan zijn, toch klaar heb gekregen (kwaliteit is wel héél slecht).

Deze maand had ik weer de huur niet betaald (moet op de 8e), omdat ik al maanden vraag om de problemen hierboven op te lossen. Aan telefoon krijg ik alleen maar geschreeuw dat ik de huur moet betalen. Ik keeg eind vorige week een mail waarin stond dat ze werk zouden maken van de gebreken dit weekend, en dat ik nu de huur moest betalen. Als de huur niet op de rekening staat/stond op maandag, zouden ze maandag (vandaag) de sloten laten vervangen en de toegang tot ons kantoor ontzeggen. Ik ben op basis van de belofte gezwicht en heb de huur betaald. Uiteraard is dit weekend weer niemand geweest.

Vandaag is trouwens de verwarming in heel het gebouw uitgevallen, waardoor wij hier bibberend in de kou zitten te werken.

Nu is de vraag: wat kan ik doen tegen zo'n huisbaas en kan hij zomaar de sloten vervangen als ik de huur niet betaal? Ik vermoed van niet, maar wat moet ik dan doen als hij dit toch doet?
Ik vind online veel informatie over huren als particulier, maar niet als onderneming. Als iemand hier een goede site voor kent, dan hoor ik dat ook graag!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 28 jan 2013 13:56

Misschien is hier iets van informatie te vinden. Zou in de eerste plaats hem in gebreke stellen via een AS wat u plicht is.

http://www.elfri.be/wetgeving/handeslhuurwet" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

freelance

#3 , 28 jan 2013 14:54

U dient om te beginnen hier te vermelden of het om een "Woninghuur" gaat , zoniet een "Handelshuur " .( en wat er precies in het contract staat ) .
Zo niet is het onmogelijk hier degelijk advies te geven .
In beide gevallen zal wel gelden , dat huur niet betalen een van de ergst mogelijke daden zijn .
Idem voor de acties van de verhuurder , zomaar mekaar gaan pesten en boycotten is "not done " . Daar bestaan andere procedures voor .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

HHuurde
Topic Starter

#4 , 29 jan 2013 15:57

Het is een contract voor handelshuur.

Vandebos

#5 , 29 jan 2013 16:41

Het meest eenvoudige? Middels een advocaat een schriftelijke ingebrekestelling laten opstellen waarin een redelijke termijn is opgenomen om de problemen aan te pakken. In het schrijven kan een beding worden opgenomen dat bij gebrek aan de herstelling van de gebreken binnen een in het schrijven bepaalde redelijke termijn een deel van de huur, zijnde X% op een wachtrekening wordt geplaatst tot de gebreken zijn hersteld.

U heeft als gebruiker bovendien het recht om de sloten van het pand zelf te veranderen zonder dat de verhuurder hiervan een kopie behoeft. Zolang hij op het einde van de huurovereenkomst maar terug toegang heeft tot het pand.

Bij handelshuur zal vaak een interventie van de rechtbank nodig zijn vooraleer een verhuurder wakker schiet... Het is dan vanuit die optiek dat ik een advocaat het schrijven zou laten opstellen. Kwestie van de afspraken uit het contract correct erin op te nemen.

Terug naar “Huren”