Plaatsing nieuwe ramen *update*

deleuke86
Topic Starter
Berichten: 40

Plaatsing nieuwe ramen *update*

#1 , 25 jan 2013 08:56

In 2011 hebben we door een firma nieuwe ramen laten plaatsen. Na het ontvangen van hun offerte betalen we het voorschot en tot daat liep het dan goed.

Er is dan enkele weken na het betalen van het voorschot iemand komen opmeten (hun baas) en heeft hier met mij alle details besproken.
3 maand later (zoals afgesproken) kwamen ze de ramen plaatsen (6 ramen in totaal)

Raam 1: te klein, viel los door het gat. Dit wou hun baas dan oplossen door een korting van 50% toe te staan. Hiermee gingen wij akkoord, we hadden geen zin om nog meer vertraging op te lopen.

Raam 2: rolluik loopt niet soepel af, raamkruk heeft schade. Eerst was het die zijn fout, dan weer en ander, het was de fout van iedereen behalve van hun maar na een serieuze discussie zijn ze dit dan toch komen oplossen

Raam 3: raam van 60cm breed staat 2cm scheef ten opzichte van de muur. Beglazing is verkeerd. Raam staat nog steeds scheef, maar ondertussen zit er al wel de juiste beglazing.
Bij het plaatsen van het nieuwe glas hebben ze de raamvleugel beschadigd en dit heb ik dan weer gemeld. Ik ben toen uitgemaakt geweest dat ik een muggezifter ben (er was en stuk lak van een halve cm breed over een lengte van 5 cm afgestoken) en het strafste van al, ze staken de schuld op mij deze keer "ik had dit gedaan om hun te pesten". Nu met tegenzin zijn de de raamvleugel dan toch komen vervangen

Raam 4: Tocht verschrikkelijk en is dan juist het raam in de slaapkamer. Dit raam was ook te groot. Vliegenraam ontbreekt. Dit hebben ze dan opgelost door er een stuk van af te zagen, het was immers maar enkele mm te groot. Telefoon voor het vliegenraam om dit te melden. Reactie: heeft u vliegenramen besteld? Dit moet ik toch eens nakijken op de offerte ... enkele minuten later, ah ja inderdaad we zullen deze laten maken en komen plaatsen :shock: , lezen die mannen hun offerte dan niet na?

Voordeur 5: Deze bestaat uit een vast raam (30cm breed) en een deur (90cm breed). Deze staat bovenaan in een rechte lijn, dus goed. en onderaan staat deze in een driehoek naar buiten ( op de dorpel buiten zie je dat duidelijk) Wij wonen aan een drukke steenweg waardoor er dus veel lawaai naar binnen komt. Dan is er hier een persoon geweest van hun firma, deze gaf dan toe dat dit niet hun manier van werken is :? en ze zouden dit onmiddelijk oplossen. Hier is dan iemand van hun team langsgeweest en deze heeft hier een halve dag aan liggen prutsen. Als hij de deur onderaan gelijk wou zetten (dus op 1 rechte lijn) dan sluit de deur onderaan goed en bovenaan wringt ze zich open zodat er langs daar weer tocht en geluid doorkomt. Ze hebben dan zo wat het midden gezocht, maar de deur staat dus nog steeds in een driehoek. Ze hebben ook aan de slotplaat liggen prutsen zodat de deur beter spant en dus beter afsluit. Met als gevolg dat mijn vriendin in de zomer de voordeur gewoon niet meer openkrijgt. Gelukkig hebben we nog een garagepoort ... .
Op de offerte spreken ze van een beglazing type A en beglazing type B In de voordeur zou de beglazing moeten komen van type A en B. Raam 6 is enkel type B en als je naar de benaming kijkt van het glas dat er instaat is dit type B, maar in de voordeur zit dus dezelfde beglazing als in raam 6, dus ook enkel type B en niet type A en B. ( sorry als het wat ingewikkeld word :roll: ) Eerst zeggen ze dat ik gek ben, dan willen de de meerprijs crediteren van deze beglazing, dit wil ik niet ik wil de beglazing die op de offerte staat. Nu zeggen ze dat de beglazing niet gaan vervangen, straffer nog deze beglazing is volgens hem nog beter dan type A en B. Waarom willen ze dan eerst de meerprijs crediteren ???


Schuifraam 6: (het laatste :lol: ) Bij het leggen van de vloer merken we dat het geleidersprofiel over een lengte van 4meter mooi recht loopt en plots de laatste meter duikt het naar beneden. Zet in deze hoek en winkelhaak en je ziet onmiddelijk dat hier geen mooie hoek van 90° is (tussen de geleidingsrail en de winkelhaak zit een halve cm) Dit is dus zeer jammer want het profiel is verzonken en valt dus op met de vloer. Hun reactie: dit is de schuld van de vloerder, van de aannemer en van de chapist maar niet die van ons. 1 van die mannen zegt ze zijn waarschijnlijk die pootjes vergeten te regelen daar, waarop de baas zegt die poten dienen daar niet voor, punt. Hier willen ze dus niets aan doen.
Het vliegenschuifraam sluit overal mooi tegen het raam behalve rechts onderaan hier zit plots een speling van 1cm. Resultaat met een beetje wind schuift dit vliegenraam van links naar rechts met het nodige lawaai als het tegen de muur knalt. Weeral niet hun fout.
Bovenaan het schuifraam zit een ventilatierooster. deze zit gekneld tussen de latei, maar met een hamer hebben ze dit passend gekregen. Rezultaat en geforceerde ventilatierooster die nog steeds tegen de latei wringt.
Bij veel wind kraakt dit venster elke keer er een windstoot is. Architect geraadpleegt en die vraagt hoe het venster bevestigd is. Ik zeg opzij met die ijzeren bevestiging en bovenaan over een lengte van 5meter dus met een beetje silicone. Architect zegt onmiddelijk dat dit raam niet vast genoeg staat en er om de 70cm een ijzeren beugel op de stalen poutrel moest worden vastgemaakt. Toen dit gekraak begon was alles al afgewerk en woonden we er al in. Met als gevolg dat de hele muur rond het raam weer moet worden opengemaakt, 1 om de bevestigingen te kunnen plaatsen, 2 om het raam dus in te korten want dit is dus duidelijk te groot.

Hiervoor hebben we ze in Juni 2012 hebben we ze dan een aangetekend schrijven overgemaakt omdat ze alles maar op een ander steken. Hierop hebben ze dan gewoon via maal op gereageerd dat we een offerte moesten laten opmaken om de afwerking opnieuw te doen, zij zouden dan enkel de problemen van het bevestigingsprobleem en van de hoogte van raam 6 te komen oplossen. Hiervoor een offerte laten opmaken en dus in august doorgemaild. Sinds dan hebben we niemand niet meer gehoord. In het aangetekend schrijven hadden we nogthans een periode van 30 dagen opgelegd om alle problemen te herstellen. Nu ja het bouwverlof zat hier tussen en de tijd die nodig was voor de offerte dus neem eind Augustus 30 dagen verder zitten we dus eind September. Gisteren hebben we de firma dan terug gehoord om te zeggen dat de offerte te duur is en ze een aannemer van hun willen gebruiken .

Zijn wij deze firma nog iets verschuldigd? Van de factuur hebben we alles betaald enkel het totaalbedrag van de voordeur en het schuifraam niet (omdat hier nog problemen me zijn). Wij zijn het vertrouwen in deze firma volledig kwijt (laat staan in de aannemer die ze willen inschakelen) en zouden dus liever de problemen door een ander firma laten oplossen .

Kunnen we bv 1/3 van de openstaande som betalen (voor het materiaal) en de rest dan gebruiken om de problemen opgelost te krijgen? Of zijn we de firma niets meer verschuldigd?
Laatst gewijzigd door deleuke86 op 27 feb 2013 20:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 jan 2013 12:56

Je mag het recht niet in eigen hand nemen, en zelf een andere aannemer aanstellen om te laten herstellen. Hiervoor dien je via de vrederechter te gaan, die dan een gerechtesdeskundige zal aanstellen. Die zal de schade beschrijven en begroten. Pas dan zal de vrederechter beslissen wat er gedaan kan worden.

deleuke86
Topic Starter
Berichten: 40

#3 , 25 jan 2013 17:36

Dat wist ik niet. Maar anderzijds is het wel de ramenplaatser die ons een offerte heeft gevraagd voor de afwerking. Na onze aangetekende zending waar we hem in gebreke hebben gesteld hebben we hem een duidelijke termijn opgelegd van 30 dagen, deze termijn ging in op 22/06/2012. Hier zit hij toch duidelijk over.

Nu kortom we zijn deze firma beu, ze zijn duidelijk in onze ogen en in de ogen van onze architect onprofessioneel. We wensen met deze firma niets meer te maken hebben, maar zijn natuurlijk niet van zin om hen het volledige verschuldigde bedrag over te maken.

Is het mogelijk dat we een soort van compromis met deze firma uitwerken. Zodat we hen nog een deel van het geld overmaken en het contract verbroken zal worden? Is dit iets wat we kunnen proberen?

Reclame

Fore
Berichten: 1298

#4 , 25 jan 2013 18:03

u kan altijd iets (schriftelijk!) overeenkomen, waar beide partijen zich kunnen in vinden
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

deleuke86
Topic Starter
Berichten: 40

#5 , 27 feb 2013 20:30

De firma is al van juni 2012 via een aangetekend schrijven in gebreke gesteld. hij wil een gedeelte van de werken aan het schuifraam zelf komen uitvoeren, de andere mankementen ontkent hij. Enkel de behangwerken en de bezetting wil hij niet doen daar moesten we een offerte voor binnenbrengen. Dit allen gedaan maar nu komt hij af dat die offerte te duur is en hij iemand goedkoop wil laten komen ... hiermee gaan wij natuurlijk niet akkoord en willen dus het contract opzeggen.

Ondertussen hebben we een onafhankelijke expert laten komen om een expertise te laten uitvoeren.

Kort samengevat:

Voordeur staat scheef, aannemer maakt geen voorbehoud op de ruwbouwwerken en neemt dus de verantwoordelijkheid voor zijn product. Kosten van min 750€ voor het herstel, maar ik stel een minwaarde voor van 250€.

Raam badkamer staat scheef, aannemer maakt geen voorbehoud op de ruwbouwwerken en neemt dus de verantwoordelijkheid voor zijn product. Kosten van min 750€ voor het herstel, maar ik stel een minwaarde voor van 250€.

Schuifraam: De aannemer geeft dit probleem deels toe, herstellingskosten 7800€. Ik stel hier een minwaarde van 400€ voor.
hij kan de bevestiging niet controleren aar aangezien de aannemer het toegeeft op papier neemt hij dit aan voor waar. Het geleidingsprofiel is onvoldoende ondersteunt waardoor dit onder zijn gewicht doorbuigt. De aannemer heeft geen dorpelplan of eenige ander voorbehoud doorgegeven aan de bouwheer.

Dit is dus zeer kort samengevat wat er in het verslag staat. Nu de voordeur en de badkamer daar willen we ons nog bij neerleggen al bij al is dit slechts een schoonheidsfout. Maar het schuifraam zouden we wel willen laten herstellen maar niet meer door die firma (door alle voorgaande problemen die nu al meer dan 1,5 jaar duren) Kunnen we op basis van dit expertise verslag de overeenkomst opzeggen met de firma, momenteel staat er een bedrag open die de kosten aan het schuifraam net zullen dekken.

Bestaan hier gerechtelijke regelingen voor of hangt dit volledig af van the good will van de firma? Eventueel wil ik de firma wel nog een klein deel betalen ... maar de architect en mijn vriendin zeggen dat ik niets meer mag betalen ...

ganapathi tantre
Berichten: 453

#6 , 27 feb 2013 20:47

Uw expertise verslag is niks waard gezien éénzijdig (op uw verzoek) opgesteld het is dus weggesmeten geld. Advocaat van tegenpartij maakt daar binnen de kortste keren brandhout van.
Enige wat u kunt doen is: 1 aangetekend de door u veronderstelde fouten bevestigen + termijn voor oplossing
2. Indien niet of gedeeltelijk opgelost 2 oplossinge: A = Verzoeningscommissie voor de Bouw
B = advocaat + eventeel rechtzaak

Bij A en B zal een objectief rapport worden opgesteld onafhankelijk van beide partijen. Dat is de basis voor verdere discussie en of vergelijk . Niks anders .
U kan ook nog zonder advocaten een dading opstellen en de werf proberen vrij te krijgen

barre
Berichten: 2

#7 , 01 mar 2013 15:18

Het eenzijdige verslag kan dienen om een gerechtsdeskundige aangesteld te krijgen.

De bewijswaarde van het eenzijdige verslag is niet onbestaande en zeker geen weggegooid geld, maar de enige oplossing lijkt mij te dagvaarden voor de rechtbank van eerste aanleg (bedrag is te hoog voor de vrederechter) m.h.o. op de aanstelling van een deskundige.

Je mag hier overigens niet te lang mee wachten.

Terug naar “Gebrekkige Producten”