lening van huis helpen mee afbetalen

Cinfien
Topic Starter
Berichten: 7

lening van huis helpen mee afbetalen

#1 , 24 jan 2013 14:59

Hallo

Mijn vriend heeft 10 jaar geleden een sociale woning aangekocht met zijn ex-vriendin. De lopende lening blijft en nu komt er nog een bijkomende lening bij om het deel van zijn ex uit te betalen.
Momenteel is het nog onverdeeld maar binnenkort komt daar een einde aan. Vanaf dan zou ik beginnen met mee betalen van de 2 leningen.

Mijn vriend heeft ook een dochter dus er is een erfgename.

Als er ooit iets mis loopt (uit elkaar, sterfgeval...) heb ik schrik dat ik mijn deel dat ik er ingestopt heb kwijt ga zijn. Mijn vriend wil ook zeker zijn dat hij zijn deel dat hij de afgelopen 10 jaar heeft betaald niet kwijt gaat spelen.

Wat doen we nu best zodat beide partijen gedekt zijn. Huwen, samenlevingscontract...?


Alvast bedankt voor een reactie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 24 jan 2013 17:21

Het minste dat er sient te gebeuren is dat jullie zich op het gemeentehuis laten ischrijven als wettelijk samenwonenden. Dan heb je , bij zijn overlijden, steeds recht op het vruchtgebruik. Dat wil zeggen dat u zelf levenslang kan blijven wonen. Trouwen geeft nog meer mogelijkheden : u kan, tegen kleine prijs, mede-eigenaar worden. Misschien dan direct een testament maken dat zijn dochter van u erft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

drien
Berichten: 68

#3 , 24 jan 2013 21:29

Toch geen feedback van de TS dus post verwijderd.
Laatst gewijzigd door drien op 04 feb 2013 19:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 24 jan 2013 21:41

Geen probleem, het doel van jf is juridisch advies en juridisch advies alleen. Morele preken maken geen onderdeel uit van juridisch advies aangezien TS hier geen meter mee verder geholpen wordt. Dit is trouwens niet de eerste keer dat er posts van u in deze trent worden verwijderd.

Kort: juridisch advies --> posten op JF, morele preek --> artikelcommentaren http://www.hln.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos, niet JPV.

drien
Berichten: 68

#5 , 24 jan 2013 21:43

Toch geen feedback van de TS dus post verwijderd.
Laatst gewijzigd door drien op 04 feb 2013 19:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 24 jan 2013 21:52

Zolang het informatie betreft die een poster vooruit helpt zijn uw posts meer dan welkom. Andere niet.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 26 jan 2013 11:30

“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Momenteel is het nog onverdeeld maar binnenkort komt daar een einde aan. Vanaf dan zou ik beginnen met mee betalen van de 2 leningen.’

Dit meebetalen maakt u niet tot mede-eigenaar.

Open een eigen bankrekening ALLEEN bestemd voor dit ‘meebetalen’ en bewaar de rekeninguittreksels zorgvuldig en tot ‘(uit elkaar, sterfgeval).

Laat uw vriend tekenen dat die betalingen geen woonstvergoeding zijn.

“Art.745bis.§ 1.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende ECHTGENOOT het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap. Wanneer de overledene andere erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van het deel van de eerststervende in het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van diens eigen vermogen.”(B.W.).

“Art.745octies.§ 1. De langstlevende wettelijk SAMENWONENDE verkrijgt, met welke erfgenamen hij ook tot de nalatenschap komt, het vruchtgebruik van het onroerend goed dat tijdens het samenwonen het gezin tot gemeenschappelijke verblijfplaats diende en van het daarin aanwezige huisraad...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”