Even een vraag wat je kan ondernemen wanneer je huurbaas de waarborg weigert terug te betalen.
Mijn broer huurde namelijk een woning met een 3-6-9 contract en heeft dit na 3 jaar huur opgezegd. De verhuurder weigert nu het document te tekenen dat de bank toelaat om de huurwaarborg terug te betalen. Zij beweert dat mijn broer de badkamer niet goed verlucht heeft, waardoor de muren beschimmeld zijn. Hij heeft dit echter wel altijd gedaan en de badkamer ook steeds verwarmd, maar de schimmel is een gevolg van een vochtprobleem dus niet zomaar op te lossen met wat verluchten en verwarmen.
Mijn concrete vragen:
- Valt het behandelen van structurele vochtproblemen (met schimmel als gevolg) niet sowieso onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder?
- Is het normaal dat de verhuurder zomaar kan weigeren om de waarborg terug te betalen, zonder enige juridische of andere verantwoording? Want nu gebruikt ze m.i. een excuus dat niet eens geldig is om de waarborg achter te houden.
- Wat kan mijn broer ondernemen om alsnog zijn waarborg terug te krijgen? (Er is nergens sprake van huurschade, hij heeft de woning wel degelijk onderhouden als een goede huisvader en kaartte het probleem van de schimmel meermaals aan, maar daar is de verhuurder nooit verder op ingegaan dan enkel te zeggen dat hij meer moest verluchten.)