zo goedkoop mogelijk de woning van mijn moeder kopen

arendonk
Topic Starter
Berichten: 7

zo goedkoop mogelijk de woning van mijn moeder kopen

#1 , 09 jan 2013 14:21

er is misschien sprake van dat ik in de toekomst mijn moeder haaar woning koop. graag had ik geweten wat de goedkoopste manier is om haar woning te verkrijgen...
ze heeft haar woning pas laten schatten en zou 375.000 waard zijn, mag zij die aan ons verkopen voor 250.000 of mag dat afficieel niet? Is er de mogelijkheid dat zij het huis aan ons schenkt en wij dan 250.000 aan haar schenken? of hoe zit dat? Of aannemen als voorschot op erfenis?

et zou ggeweldig zijn mocht iemand ons kunnen helpen hoe wij de woning zo goedkoop mogelijk van ons kunnen maken, het is wel de bedoeling om haar 250.000 te geven voor een nieuwe woning

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 09 jan 2013 14:27

Welke prijs jij en je moeder overeen komen om de woning te kopen , is jullie zaak. Je zal wel registratierechten (10 %) moeten betalen op de reële waarde van 375.000 €. Bespreek eens met de notaris. misschien kan er iets geregeld worden via de nalatenschap. Als jij daar een stukje mede-eigenaar wordt , betaal je slechts 2.5 %. e registratierechten zijn wal goedkoper dan schenkingsrechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

arendonk
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 09 jan 2013 15:14

1)hoe bedoel je mede-eigenaar?

2) er kan dus met mijn moeder bevoorbeeld overeenkomen dat ik haar 250.000 voor de woning geef en dan moeten we gewoon nog 10% registratierechten betalen of wat? ze mag dus onder de prijs verkopen zolang we maar 10% registratierechten betalen op de geshcatte waarde en hoe moet dat dan op paier worden gezet? is dat ee speciale regeling?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 09 jan 2013 15:33

Zeer kort door de bocht:

Uw moeder kan u een aandeel ter waarde van € 100.000 schenken middels een notariële akte. Dit kost fiscaal slechts 2.5% (+ kosten akte en notaris)

Later, U wacht best een jaartje, kan u uw pand te koop plaatsen en bij de effectieve verkoop ervan het resterende aandeel van uw moeder uitkopen. U betaalt dan slechts registratierechten op het deel van het pand dat nog niet in uw bezit is.

Is goedkoper voor iedereen en fiscus kan er geen bezwaar tegen aantekenen.

succes-sie
Berichten: 135

#5 , 09 jan 2013 15:41

Hoeveel broers en zussen heb Ut?
Leeft Uw vader nog (indien niet hadden Uw ouders een huwelijkskontrakt (en wat werd er bepaald)?
Is Uw moeder enige eigenaar van de woning (m.a.w. mocht Uw vader overleden zijn, is de kans reëel dat U nu reeds mede-eigenaar bent).

Wat betreft Uw tweede vraag : enkel in de notariële akte een verklaring "pro-fisco" opnemen dat U, niettegenstaande de woning verkocht wordt voor 250.000 EUR, de effectieve waarde raamt op 375.000 EUR.

succes-sie
Berichten: 135

#6 , 09 jan 2013 15:44

Slechts 2,5% kosten bij schenking van 100.000 EUR?
Rechten bij schenking van onroerend goed zijn toch veel hoger?
0-12.500 EUR : 3%
12.500 - 25.000 EUR : 4%
25.000 - 50.000 EUR : 5%
50.000 - 100.000 EUR : 7%

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 09 jan 2013 15:56

1)hoe bedoel je mede-eigenaar?

In een ander bericht heeft u het over het feit dat moeder alles erft. Misschien is dat niet helemaal waar en bent u vb. blote eigenaar van vaders helft in het huis.

2) er kan dus met mijn moeder bevoorbeeld overeenkomen dat ik haar 250.000 voor de woning geef en dan moeten we gewoon nog 10% registratierechten betalen of wat? ze mag dus onder de prijs verkopen zolang we maar 10% registratierechten betalen op de geschatte waarde en hoe moet dat dan op paier worden gezet? is dat ee speciale regeling?

Men moet registratierechten( jawel 10 %) betalen op de reële waarde , welk bedrag ook wordt betaald. Het gebeurt soms zelfs dat een schenking als verkoop wordt geregistreerd wegens lagere kosten. De notaris zal dat wel oplossen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

arendonk
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 09 jan 2013 16:05

1)ja, ik dacht dat ook dat je bij schenkingen veel meer moest betalen? kan mijn moeder mij ook de helft schenken en ik dan de andere helft kopen? en zou ik dan op het deel dat ik koop 10% moeten betalen als reistratie recht en dan op de andere helft maar de schenking of wat?

2)Als ik nu mede-eigenaar wordt voor de helft en koop dan de andere helft komt dat goedkoper uit?

3) ik ben enige zoon

4) is het het goedkoopste als ik de woning koop voor 250.000 maar de effectieve waarde laat openemen voor 375.000, dan betaal ik 250.000 + 10% registratierechten of wat?

Sorry voor de vele vragen, wil gewoon dat het zo geod mogelijk uitkomt en dat ik het begrijp!!!

Merci voor de vele reacties!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 09 jan 2013 16:08

Bespreek de affaire eens concreet - nalatenschap én aankoop- met uw notaris. Er zijn idd verschillende mogelijkheden. Indien uw moeder 250.000 € wil voor de woning , zal je moeten betalen. Maar u betaalt 37.500 € aan rechten , plus kosten notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

succes-sie
Berichten: 135

#10 , 09 jan 2013 17:42

Eerst nazien, mocht Uw vader overleden zijn, dat U geen mede-eigenaar bent!!!

Terug naar “Successie- & Registratierechten”