Beste,
Graag had ik over volgend topic jullie advies willen ontvangen:
Sedert geruime tijd zijn mijn partner en zijn ex gescheiden. Via vonnis werd beslist dat er alimentatie diende betaald te worden en alle kosten (school, medische, etc..) gedeeld dienden te worden. Dit lijkt mij ook heel logisch. Tot op heden ondervonden wij hieromtrent geen problemen.
Nu stellen wij vast dat de ex geld vraagt voor het plaatsen van een beugel voor de stiefzoon, maar ons geen facturen kan voorleggen, meer nog. Na contactopname met de orthodont, blijkt dat de afspraken volledig gecancelled werden en de ex dus ons doorgestorte bijdragen aan andere zaken heeft opgedaan anders dan aan zaken die de stiefzoon aanbelangen.
Bij wet is het blijkbaar verboden om té veel gestorte bijdragen te vereffenen via de maandelijkse alimentatie. Op welke manier kunnen wij alsnog de onterecht doorgestorte bijdragen aan de ex terugvorderen?
De ex weigert elke vorm van communicatie, enkel als het op geld aankomt stuurt ze facturen. Maar zoals we haar kennen hebben we ook reeds voor de schoolkosten met de school contact opgenomen zodat wij ons deel rechtstreeks aan de school kunnen doorstorten omdat wij telkens door haar voor voldongen feiten worden geplaatst. Zowel mijn partner als zijn ex zitten in schuldbemiddeling, maar via vonnis konden wij bekomen dat wij zelf ons geld mochten beheren en maandelijks aan de ex alimentatie konden betalen, wat tot op heden steeds correct en tijdig gebeurde.
Kunnen wij de ex via een aangetekend schrijven in gebreke stellen voor de te veel ontvangen bijdrage? En zo ja, wat dient er zoal vermeld te worden in dit schrijven?
Alvast bedankt voor uw hulp!
Mvg,
P.