verdeling inboedel na overlijden

Watnu?
Topic Starter
Berichten: 4

verdeling inboedel na overlijden

#1 , 27 nov 2012 09:44

Ik heb een vraag over de verdeling van de inboedel na het overlijden van beide ouders.
We zijn met meerdere kinderen, maar er is één persoon die alles regelt. Heeft deze het recht te beslissen wat er met bepaalde stukken gebeurt ? Bvb. beslissen dat deze ergens verkocht worden (maar niet willen zeggen waar....), terwijl ik wel geïnteresseerd ben in dat stuk ?
Zo is er een bepaalde kast van onze ouders, en ik wil deze hebben, eventueel tegen betaling. Mijn broer weigert echter, en beweert dat deze verkocht moet worden, omdat ze veel waard zou zijn (alhoewel ze na al die maanden nog steeds niet verkocht geraakt is). Hij heeft foto's genomen en zou deze ergens te koop aangeboden hebben (op internet, lokaal ???), maar weigert te zeggen hoe en voor hoeveel.
Ik heb dus geen recht op deze kast volgens hem. Klopt dit ?
De andere broers hebben er blijkbaar geen mening over.
Hoe kan ik toch aantonen dat ik meer recht heb op deze kast dan een vreemde.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 27 nov 2012 10:39

Beide ouders zijn overleden, bijgevolg zijn alle kinderen volle eigenaars van de inboedel. Om die kast of inboedel te kunnen verkopen, moet de broer eigenlijk het handteken hebben van iedereen. Hij dient "openheid" te tonen voor wat betreft de inboedel, alsook het te koop aanbieden.

Waarom worden er geen loten gemaakt en waarom is hij niet akkoord indien je de anderen voor wat betreft die kast uitkoopt?
Jij hebt meer recht op die kast omdat je voor x % volle eigenaar bent. Persoonlijk vind ik ook dat als jij er zo belang aanhecht, dat ze je het recht moeten geven om deze over te nemen. Jij hecht daar blijkbaar een emotionele waarde aan. Voor de rest: antiek ... je geraakt het bijna niet meer aan de straatstenen kwiijt.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 nov 2012 12:29

Voor de rest: antiek ... je geraakt het bijna niet meer aan de straatstenen kwiijt.
Totdat je het wil kopen en betalen!!! :D
Wij hebben destijds een schatting laten maken door een antiekhandelaar (tegen betaling) en alle stukekn werden opgelijst. Dan werd er via lottrekking bepaald wie van de 4 kinderen eerst mocht kiezen. Bij de tweede ronde mocht de tweede loteling beginnen, daarna de derde, en uiteindelijk de laatste. En zo verder tot alle stukken verdeeld waren.
Daarna werd er een optelling gemaakt van de waarde die iedereen had, en diegene die meer dan het gemiddelde had moest betalen, en diegene die minder had ontving geld. Zo had iedereen evenveel, tot op de cent nauwkeurig.
De rest werd via internet of TROC winkels verkocht, maar iedereen had steeds inzage in de verloop van de verkoop.
Jullie handelswijze heeft de bodem in zich voor een jarenlange familievete. :(

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”