volgens wat ik van de wet heb begrepen, bestaat er niet iets zoals een opzegtermijn bij een contract van minder dan 3 jaar duurtijd ... doch ik heb ik de volgende vraag bij een contract van bepaalde duur (1 jaar), hetwelk ik na 3 maand huur heb verbroken (totaal 6 maand huur, inclusief 3 maand opzeg).
ik ben (lees: was) huurder van een pand dat via een immo kantoor werd verhuur voor een periode van 1 jaar. in mijn contract zijn volgende artikels opgenomen:
Artikel 3
De huurovereenkomst wordt gesloten voor een periode van 1 jaar, te beginnen op 1 mei 2012 en eindigen op 30 april 2013.
Beide partijen kunnen het contract beëindigen mits een opzeg van 3 maand bij aangetekend schrijven voor het verstrijken van deze periode.
Artikel 18
Indien onderhavige overeenkomst door de huurder of verhuurder niet op rechtmatige wijze verbroken wordt, zoals bepaald in artikel 3, zal deze aan de benadeelde partij een schadevergoeding verschuldigd zijn bij opzegging die gelijk is aan 1 maand huur zoals deze van kracht is op ogenblik van verbreking.
Bon.. ik heb dus een aangetekend schrijven verstuurd naar de verhuurder, en heb (keurig) een opzegtermijn van 3 maand in acht genomen, vooraleer het pand te verlaten.
Volgens hetgeen ik van de artikels hierboven begrijp, ben ik gene verbrekingsvergoeding verschuldigd, aangezien ik mijn aangetekend schrijven heb verstuurd, en daaropvolgend nog 3 maand huur heb betaald als opzegtermijn.
Maaaaaaar, immo kantoor beweert bij hoog en bij laag dat de wet zegt dat ik 1 maand huur moet afstaan van mijn waarborgrekening, omwille van het verbreken van mijn huurcontract. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, als ik voorgaande artikels in acht neem... Meer nog, immo kantoor beweert zelf dat ik zeer blij zou moeten zijn dat ik "slechts" 1 maand huur zou afstaan.. omdat ze mij voor de rechtbank zouden kunnen dagen, en mij de volledige periode (12 maand) zouden kunnen laten betalen....
Iemand hier een mening over?
grts,
andy
ps: volledig verhaal op http://andy.depetter.eu/huurperikelen" onclick="window.open(this.href);return false;