Geschil over nieuwe voordeur

Proto
Topic Starter
Berichten: 1

Geschil over nieuwe voordeur

#1 , 12 nov 2012 14:45

Beste, onlangs bestelden we een nieuwe voordeur. Omdat de vorm en afmetingen buiten elk genormaliseerd formaat liggen, konden we deze enkel in aluminium laten maken. Maar "geen probleem", zo zeiden de verkopers, "we zorgen dat het naadloos past bij uw pvc-ramen". In de toonzaal kregen we een voorbeelddeur (zij in een andere vorm en formaat) te zien in mat aluminium. Dit zag er zeer mooi en we tekenden de offerte. Later kwam iemand de juiste opmetingen doen. In het kladschrift van deze persoon moesten we de pagina met gekriebelde afmetingen ook tekenen en dat was dat. Een aantal weken later wordt onze voordeur geplaatst. Tot onze grote verbijstering draait de deur in de verkeerde richting, is het aluminium niet mat zoals bij de voorbeelddeur maar vreselijk blinkend én is de binnenafwerking totaal afwijkend van de ons voorgestelde deur. Daarop zijn we weer naar de firma getrokken die ons had geholpen, maar stuitten daar op een muur van onvriendelijkheid. Het blinkend aluminium en de lelijke afwerking blijken standaard te zijn. Ons werd zoiets nooit gemeld, noch getoond. Verder is naar verluidt de draairichting bepaald door de persoon die de opmetingen kwam doen. Hij zou dit met ons besproken hebben en wij hebben ervoor getekend. Dit is ten stelligste niet gebeurd. De opmeter heeft ons enkel afmetingen getoond en is ook met de kopie die wij blijkbaar hadden moeten ontvangen, vertrokken. Wij bezitten enkel de originele door ons getekende offerte waarop de juiste draairichting wel vermeld staat, maar die volgens de verkoper niet bindend is. Ook het technisch document waarop die andere draairichting staat, kon ons op dat moment vreemd genoeg niet worden voorgelegd. Verder staat in geen enkel document over welk soort aluminium of afwerking er is gekozen, terwijl we dit mondeling wel overeengekomen waren. Wat kunnen we doen of hebben we geen poot om op te staan? Het is hun woord tegenover dat van ons. En zij hebben het voordeel van het technisch document dat wij niet in ons bezit hebben en dat zij nu achteraf nog kunnen aanpassen in hun eigen voordeel... :cry:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 13 nov 2012 08:38

Wat hebt u al betaald?

Ook: draairichting: ik neem aan dat u bedoelt dat de scharnieren aan de verkeerde kant zitten? In principe kan dit wel aangepast worden, maar dit zal wel enkele gevolgen hebben voor het uitzicht van de deur (in het beste geval een plaat aan binnen- en buitenkant van de deur omv afwerking slot).

Op uw order dient te staan wat de juiste artikelcode is en een omschrijving. Hiermee zou u in hun catalogus (of iets dergelijks) moeten kunne achterhalen welke de afwerking is. Het toonzaalmodel zal mogelijk een duurder model zijn. Aluminium is nog altijd overschilderbaar, dus een nieuwe afwerking kan nog altijd gevraagd worden...

En over de "niet standaard" afmetingen: tenzij uw deur smaller en/of lager is dan een standaard deur, valt dit allemaal op te lossen door een grotere deurlijst. Indien uw deur vrij breed blijkt te zijn, is het mogelijk dat de deuropening beter gesteund dient te worden omdat hout of PVC te veel zou doorbuigen en bijgevolg zou klemmen. Weer: hier zijn oplossingen voor.

Als een aannemer u niet de oplossing kan bieden die u wenst, staat het u nog altijd vrij om advies in te winnen bij een andere aannemer.

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”