voorschot nutsvoorzieningen verplicht ?

witchqueen
Topic Starter

voorschot nutsvoorzieningen verplicht ?

#1 , 08 nov 2012 23:31

Is het voorschot van de nutsvoorzieningen - in dit geval water - verplicht te betalen ?
Het gaat hier om een leegstaande woning (te koop), waar geen verbruik meer is ; de hoofdkraan is dichtgedraaid.
En toch komen er verder voorschotfacturen. Zogezegd voor de 'huur' van de meter.
Nu is dit voor een jaar hoop en al 50 euro, en in deze zal het geen volledig jaar meer zijn want de compromis voor de verkoop is al getekend.
Het voorstel aan de VMW was dus om netjes het volledig bedrag te betalen na de eigenlijke verkoop (zal rond de 30 euro zijn).
Ja maar, zeggen ze, het gaat om de huur van 3 maanden die al voorbij zijn. Wel, als ze die betaald willen zien, dan moeten ze wat mij betreft gewoon die 3 maanden afrekenen voor het juiste bedrag en geen 'voorschot'factuur.
Zoals zij rekenen zal er op het moment van de verkoop al meer betaald zijn dan de afrekening zal zijn.
En begin dan maar eens om het terug te krijgen...
En nee, de bedragen zijn eigenlijk de discussie niet waard, maar het gaat om het principe.
Dus : weet er iemand wat hier wettelijk rond voorzien is ?
Er zijn al 'rappelkosten'... Mag dat eigenlijk voor een 'voorschot' ???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 nov 2012 23:39

Als je een voorschot te laat betaald zijn er uiteraard rappelkosten!
Indien u teveel voorschot hebt betaald krijgt u het verschil terug bij de jaarlijkse afrekening.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#3 , 09 nov 2012 10:32

Ik zou die factuur ook vlug betalen. Ik ben ooit een waterfactuur vergeten te betalen omdat ik dacht dat die gedomicileerd werd. Helaas, ik kreeg later de rekening voorgeschoteld. Je kan hier echt niet onderuit komen.

Reclame

ganapathi tantre

#4 , 10 nov 2012 18:36

in princiepe kan geen enkele consument worden verplicht voorschotten te betalen aan een privé onderneming.
In princiepe hebben deze ondernemingen geen enkel recht omdat te vragen.
Natuurlijk kan er wel een akkoord worden gemaakt tussen klant en leverancier dat dit wel kan en mag.
Het zou mij evenwel niet verwonderen dat bepaalde sectoren in Belgie via lobbying er zijn ongeslaagd omdat voor hen
weer geregeld te krijgen dat ze dit wel kunnen afdwingen zonder uw akkoord. Electrabel en consoorten lijken mij daarvoor
aangezen partijen te zijn.
Als u dus akkoord bent gegaan met de verkoopsvoorwaarden dan kan men u een voorschotfactuur vragen hoewel ik die
term in deze niet echt correct vind. In de bouwsector noemt men dit bvb een factuur volgens vordering der werken.
Maar als die factuur er dus mag komen en u betaald deze te laat dan bent u idd de verschillende kosten die gerechtigt zijn
verschuldigt

witchqueen
Topic Starter

#5 , 10 nov 2012 21:20

In normale omstandigheden heb ik daar ook geen problemen mee, om aan de nutsvoorzieningen voorschotten te gaan betalen.
Dan gaat het over een variërend verbruik en als je dat in één keer moet betalen is dat vaak een (te) grote hap uit een middelmatig budget.
Maar in deze is er dus geen verbruik meer. Er is enkel die meter, waarvoor blijkbaar 'huur' moet worden betaald (staat op een normale afrekening als 'vaste vergoeding').
En hoewel ik het logisch had gevonden om dat dan in één keer af te rekenen bij de verkoop, mogen ze dat best per 3 maanden aanrekenen.
Maar dan moet het geen voorschotfactuur zijn met een willekeurig bepaald bedrag op (zou een vast bedrag zijn dat ze aanrekenen per 3 maanden bij leegstand), maar netjes de correcte prijs voor de huur van die meter voor die 3 voorbije maanden.
Ik heb de factuur trouwens direct betwist na ontvangst. Regionaal kantoor ging niet akkoord met mijn betwisting, dus ging ik een stapje hoger. En in afwachting van een reactie van dit echelon kreeg ik al de rappel mèt kosten. Pas toen ik dit opnieuw ben gaan betwisten en op het regionaal kantoor ben gaan vragen of ze nog wel werken op dat hoger echelon, kwam er van daar dan ook antwoord. Een doordrukje van het lager echelon uiteraard :evil:
Bestaat er ergens een ombudsdienst voor nutsvoorzieningen ?

ganapathi tantre

#6 , 10 nov 2012 21:34

Spijtig genoeg is uw wens om het simpel te houden binnen de logge struktuur van zoiets als de watermaatschappij kompleet onmogelijk.
Hou daar in eerste instantie rekening mee. Ik zou gewoon de bal laten rollen want om dergelijke zaken op no nonsense wijze uit te klaren
is hetzelfde als tarten met bepaalde natuurwetten.

freelance

#7 , 11 nov 2012 01:19

Het volstaat niet om de hoofdkraan dicht te draaien , om een contract op te zeggen .
Ik begrijp trouwens niet waarom dit contract niet is opgezegd . Straks krijgt u nog de rekening verbruik van nieuwe koper .
En ja , rappelkosten mogen gevraagd op een voorschot .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

witchqueen
Topic Starter

#8 , 11 nov 2012 19:52

Als je het contract opzegt, komen ze de meter wegnemen. Tegen betaling.
En dan moet de koper een nieuwe aansluiting vragen. Ook weer te betalen uiteraard.
Trouwens, je kunt altijd nog eens water nodig hebben. Om maar een vb te geven : iemand is nog een kleine herstelling aan de dakgoot komen doen en de manier waarop die het toilet heeft achtergelaten...

Terug naar “Consumenten Koop”