Beschadigde garagepoort

Smartscoops
Topic Starter

Beschadigde garagepoort

#1 , 05 nov 2012 13:01

Wij hebben vorig jaar in september een nieuwe poort laten plaatsen, bij de plaatsing zijn enkele geleiders zwaar gekrast, "fout plaatser" de afwerking is niet verder gebeurt , wij hebben daarna de koper trachten te contacteren voor de herstelling en verdere afwerking maar zonder succes, twee maand latter november vorig jaar krijg ik de factuur in mijn bus voor de betalling, ik heb rechtstreeks via mail en aangetekend schrijven gereageerd, dat de poort eerst hersteld moet worden, reactie op de mail hebben we niet gekregen en aangetekende brief heeft hij niet aanvaard. Wij hebben de teruggezonden aangetekende brief nog gesloten in ons bezit. Dan is het een jaar stil geweest, ik heb dan zelf besloten om na een jaar de poort zelf af te werken, tot ik vandaag een mailtje krijg waarin de verkoper vraagt wanneer hij de poort mag komen herstellen, Welke rechten heb ik bij deze situatie?
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mblb1

#2 , 05 nov 2012 13:31

Heeft u de poort zelf al betaald?
Of een bepaald deel van de werken?

Smartscoops
Topic Starter

#3 , 05 nov 2012 14:41

Beste, neen wij hebben nog niets betaald mvrg

Reclame

ganapathi tantre

#4 , 05 nov 2012 14:56

ik had niet het recht de volledige te betalen som achter te houden. U had moeten reageren destijds met

1. een ingebreke stelling
2. Betaling van de totale som minus een redelijk bedrag tov de schade
3. Een termijn waarin u alles geregeld wenste te zien.

U hebt de schade nu zelf gerepareerd, er is dus geen bewijs meer. Volgens mij had u meer moeten aandringen.
Ondanks al uw rechten zit u m.i. nu wel in een positie die helemaal niet comfortabel is. Als zij nu een sluwe
advocaat in dienst hebben bent u een vogel voor de kat

Smartscoops
Topic Starter

#5 , 05 nov 2012 15:17

Meent ge dat?
Wat konden wij nog meer doen hebben gebeld gemaild en aangetekend geschreven zonder succes. kan hem toch moeilijk naar hier sleuren. en de bewijzen fotos zitten bij de aangetekende verzending. hij heeft zelf ook nooit een oplossing aangeboden. wij hebben hem nooit gehoord.

Turaki

#6 , 05 nov 2012 15:27

Voor 1 keer moet ik het eens zijn met ganapathi, u moet de aannemer de kans geven om dit recht te zetten (daarom redelijke termijn geven), en u mocht slechts een deel achterhouden.

Enige dat u nu nog kan doen is de factuur betalen minus een deel voor de schade, en hem laten weten dat u, omdat hij onredelijk lang heeft gewacht, de herstelling zelf heeft laten uitvoeren en de kosten hiervoor aftrekt van de factuur. En dan hopen dat hij het daarbij laat.

Een tip voor in de toekomst: van elke zending een kopie met de gewone post versturen, en in beide brieven naar elkaar verwijzen.

ddanck
Contacteer: Website

#7 , 06 nov 2012 10:18

Een en ander is volgens mij niet helemaal correct.

Ook wanneer de schade al hersteld is, kan nog een gerechtsdeskundige worden aangesteld. Deze kan zelfs op basis van foto's de schade begroten.

Wanneer de topicstarter kan aantonen dat hij zijn opmerkingen kenbaar lmaakte en ook de factuur onmiddellijk betwistte, kan er allvast niet gezegd worden dat hij de werken of de factuur aanvaardde.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

ganapathi tantre

#8 , 06 nov 2012 21:32

Ik zie hier toch een beetje gebrek aan realiteitszin, het gaat maar over een poort waar wat schade aan is/was.
De topicstarter spreekt over "geleiders". Als hij daarmee de geleiders bedoelt voor een sectionale poort dan wil hij daarmee de afwerkplaat bedoelen die de eigenlijke geleiders van de poort bedekken om esthetische redenen. Deze geleiders zijn in hoofdzaak in verzinkt staal, een basis afwerking puur technisch bedoelt. Van buitenaf deze geleiders zomaar laten zien zou niet zo esthetisch zijn. Dus punt 1. Schade (krassen) volgens TS op deze "gelediers/afdekplaat). Secundo als het echt geleiders zijn kan het ook een oprolpoort zijn Die geleiders zijn in hoofdzaak steeds in aluminium en gemoffeld in dezelfde kleur als het garagerolluikblad.
Deze 2 mogelijkheden lijken mij de meest plausible te zijn.
Budgettair gezien, we kennen ook niet de afmetingen van de poort kan de factuur waarvan sprake liggen tussen de 1500 en pakweg 4000 €. Die 1,5 k is dan een standaard rolpoortje die 4 k al een serieus uit de kluiten gewassen sectionale poort met alles er op en eraan. Voor het gemak pakken we de duurste poort 4000 K en begroten we de schade op 10 tot 15 %. Dat is dus al heel veel voor wat krassen op geleiders. Ze kosten niet eens zoveel.
We spreken dus over een mogelijke claim van 400 tot 600 €.

En men gaat daarvoor dan 1 expert en 2 advocaten laten aanschuiven ? Nou moe.
Doen zoals Turaki ook voorstelt. Trek een bedrag af van uw totaal factuur dat redelijk staat tegenover de schade maar hou ook rekening met de grootte van de factuur. dus geen 500 aftrekken als de poort 1500 kostte. Hou er ook rekening mee dat zo'n poort wel wat mechanische onderdelen heeft die dus stuk kunnen gaan. Jaag uw leverancier die u later wel eens zou kunnen nodig hebben voor dienst na verkoop dus niet de bomen in door een onredelijk bedrag in te houden. De krassen heeft hij niet moedwillig gemaakt enige wat u hem kan verwijten is dat hij niet tijdig genoeg een esthetisch prulletje is komen oplossen.
Geen enkele rechter zal u toestaan om niks te betalen gezien u ze ondertussen ook al meer dan een jaar zonder problemen gebruikt. Er is dus in het beste geval alleen sprake van een esthetische schade die m.i. geen enkele afbreuk doet aan het genot dat u hebt door de ingebruikname.

Terug naar “Consumenten Koop”