Volgende situatie:
- ik heb een voertuig in renting (huurovereenkomst met de leasing), in gebruik sinds mei dit jaar.
- Ik heb daarmee een ongeval waarbij ik in mijn recht ben. Er blijkt geen betwisting vd tegenpartij te zijn.
- Verzekering vd tegenpartij laat een expert naar de hersteller komen voor expertise.
- Kosten van de herstelling zijn +/- 55% van de nieuwwaarde.
- gezien die hoge kost gaat men over tot "proefbiedingen".
- gezien het hoogste bod op het wrak + de kost van de herstelling net niet de "waarde voor ongeval" (= nieuwwaarde - beperkte afschrijving) is (paar 10-tallen euro's verschil), gaat men over tot een "economisch totaal verlies"
Mijn vragen nu:
Ik heb zelf een bod gedaan op het "wrak", hoger dan de hoogste bieder bij de expert. Expert geeft zijn akkoord ("wij geven u bod door aan de verzekering en sluiten hiermee ons dossier af"), evenals de leasing maatschappij ("het hoogste bod is aan u; wij sturen u de factuur"). Ben ik nu (mits betaling uiteraard) de eigenaar van het voertuig, of kan de verzekeringsmaatschappij dit nog weigeren; maw: is de beslissing/advies van de expert bindend voor de verzekeringsmaatschappij, of kunnen zij toch beslissen om zelf het "wrak" te kopen en zelf een verkoop in gang steken?
Het idee achter mijn vraag is de volgende: er is behoorlijk wat schade aan "het wrak", maar niet alles moet in 1 keer opgelost worden; de kosten om het voertuig terug veilig en rijvaardig te maken zijn beperkt; de rest is meer van "cosmetische" aard en kan dus wel effe wachten. Ik zou die herstelling dus asap willen laten doen, maar moet natuurlijk wel zeker zijn dat ik nu eigenaar ben van dit voertuig.
Uiteraard gaat deze vraag ook naar de expert en leasing, maar ik wou ook graag jullie mening kennen...
Thx
Alain