woning verhuren voor handelshuur, Vennootschap interessant?

JTTT
Topic Starter

woning verhuren voor handelshuur, Vennootschap interessant?

#1 , 18 okt 2012 10:40

Ik stel mijn vraag hier omdat het eigenlijk een combinatie is van verschillende categorieën....

Korte situatieschets:
Wij (3 kinderen) hebben na het overlijden van mijn vader (moeder reeds geruime tijd overleden) de woning, het naastgelegen magazijn (reeds geruime tijd enkel voor stockage gebruikte) en een achterliggende grote loods (wel niet vergund) geerfd.

Nu hadden we willen verkopen aangezien de grond uitbreiding industriegrond wordt, maar hetgeen (momenteel) geboden werd was veel te laag en hield er nog geen rekening mee dat het industriegrond wordt.
Dus wilden we verhuren:
Enerzijds huis (KI 587) samen met magazijn (KI 577) en anderzijds de loods (geen KI).

Nu wil iemand het huis en magazijn huren maar in het huis handel drijven.
Dus zou het handelshuur worden en zouden we verhuren aan een bedrijf waardoor we veel meer belast worden.
De huurder is reeds akkoord om een stuk meer te betalen dan originele huurprijs (in vgl met iemand die het als woning zou gebruiken).

Nu stel ik mij nog volgende vragen:
1* Welke zijn de gevaren als we in handelshuur stappen? Ik weet dat het d'office 9 jaar wordt en dat een koper minder happig zal zijn (aangezien hij nog 9 jaar vast zit). Welke kosten kunnen we nog aan huurder doorschuiven omdat het handelshuur wordt? Ik heb al gelezen dat we OV door huurder kunnen laten betalen.

2* Zijn er fiscaal nog aspecten waar we mee moeten oppassen? Kan het interessant zijn een vennootschap op te richten? Maar wat zijn de implicaties (fiscaal) als we dan toch op middellange termijn zouden verkopen?

3° Voor de loods is er eigenlijk geen KI (wel zogezegd 16 euro voor onbebouwd terrein).
Voor de berekening van de belastingen geldt volgende berekening (bij verhuring loods aan 450 euro)
5400 euro huur verminderd met forfait van 40% (of beperkt tot 2/3 van het gerevaloriseerd KI). In dit voorbeeld zou dit betekenen dat ik slechts 43.73 euro zou mogen aftrekken (2/3*16*4.1; hierbij is 4.1 de revalorisatie-coefficient) en dus zo goed als 50% van mijn huur van de loods naar belastingen zie gaan.
Klopt dit? Kan ik hier een mouw aanpassen? Kan de 40% toch van toepassing zijn?

Hopelijk kan iemand ons helpen met deze helen boterham!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JTTT
Topic Starter

#2 , 18 okt 2012 15:38

Niemand die me met 1 of ander punt kan helpen/informeren?

JTTT
Topic Starter

#3 , 19 okt 2012 13:43

Niemand die me nog voor het weekend beetje kan vooruithelpen?

Reclame

basejumper

#4 , 19 okt 2012 19:29

Bij handelshuur wordt doorgaans 2 tot 3 keer de particuliere huurwaarde gerekend om het fiscaal element te neutraliseren.
Het excedentair huurinkomen kan echter ook geneutraliseerd worden door intresten die u mogelijk heeft voor een hypothecaire lening voor uw eigen woning. Immers de intresten die u betaalt voor hypothecaire leningen of andere onroerende kredieten zijn aftrekbaar ten belope van alle kadastrale inkomsten.
Een handelshuur loopt doorgaans 27 jaar en dat maakt de woning moeilijker verkoopbaar omdat een koper de handelshuur moet respecteren. Vennootschap oprichten heeft geen zin. U zou dan het vastgoed moeten inbrengen in vennootschap = overdracht eigendom dus betalen registratierechten.
Gezien u woning + magazijn + loods samen verhuurt zullen alle inkomsten excedentair verrekend worden met alle kadastrale inkomsten. Dat de loods dus geen KI heeft lijkt me weinig problematisch.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Huren”