Hallo iedereen,
Sinds november 2006 huur ik een appartement in Antwerpen. Het betreft een herenhuis waar op het gelijkvloers iemand woont en ikzelf de eerste en tweede verdieping bewoon. Mijn appartement is niet apart afgesloten. Hiermee bedoel ik dat zowel de deur van de leefruimte als die van de twee slaapkamers gewoon uitkomen in de traphal.
Na een controle van de stad in november vorig jaar, heeft de huisbaas verschillende werken moeten uitvoeren om zijn huis aan de Vlaamse minimumnormen te laten voldoen. Hij vindt dat daardoor de waarde van zijn huis in die mate gestegen is dat een huurverhoging van 150 euro per maand gerechtvaardigd is. Omdat ik dit niet aanvaard, heeft hij mij via de deurwaarder laten weten dat hij mij er uit zet en op 31 oktober het appartement verlaten moet hebben. Tot zo ver is alles wettelijk in orde.
Maar in de periode dat hij de verplichte aanpassingswerken heeft uitgevoerd, is hij verschillende keren het appartement binnengekomen, zonder hiervoor eerst toestemming te vragen. Ik heb hem daar toen op aangesproken en gezegd dat dit huisvredebreuk is en dat ik dit in de toekomst niet meer zal tolereren.
Vorige vrijdag kom ik thuis en ik zie dat er in de kelder gerommeld is in mijn persoonlijke spullen, dat er een lege doos tussen uitgehaald is en dat daar rommel van de huisbaas in zit. Verder merk ik dat de deur van de logeerkamer open staat en blijkt dat de schilder deze deur geschilderd heeft (lees, de kamerdeur heeft opengedaan om deze te kunnen schilderen). Als ik in de keuken kom, zie ik dat de schilders ook op het terras geweest zijn (terwijl dit tot het privé gedeelte behoort van het appartement).
Ik ben naar de huurdersbond geweest en daar kreeg ik het advies aangifte te doen.
Mijn vriend en ik kregen hier gisterenavond een nogal stevige discussie over. Hij vindt een lege doos en wat schilderwerken niet de moeite om klacht neer te leggen. Ik ben eerder van mening dat ik de huisbaas gewaarschuwd heb en dat hij duidelijk lak heeft aan de wet. Daarnaast ben ik bang dat hij van alles gaat zoeken om mijn borg niet terug te betalen en dat in het kader daarvan het misschien handig kan zijn als ik een officieel document in mijn handen heb waarbij ik hem in gebreke stel voor wat betreft het respecteren van mijn privacy.