oplichting op kapaza

witchqueen
Topic Starter
Berichten: 183

oplichting op kapaza

#1 , 03 okt 2012 22:06

Onze zoon (19) heeft zich laten oplichten op kapaza. Hij komt een prijs overeen met iemand voor een artikel, verzendkosten inbegrepen.
De verkoper bezorgt naam en adres en rekeningnr. en de zoon betaalt. Pakje komt niet aan en op mails wordt door de verkoper niet meer gereageerd.
Nu, zoon had kunnen weten dat het niet koosjer was want :
- artikel werd véél te goedkoop aangeboden
- verkoper ging meteen akkoord de verzendkosten van iets meer dan 6 euro op zich te nemen
- verkoper geeft een adres op in België, doch mailadres is een .nl en rekening nr is ook NL...
- verkoper bezorgt vlot adresgegevens, terwijl wij dat eigenlijk niet nodig hadden
Ik schrijf toch een aangetekende brief naar het Belgisch adres met een ingebrekestelling om het artikel alsnog te leveren of ons terug te betalen.
Op dit adres woont wel degelijk iemand met die naam, dat vonden we terug in de witte gids op internet.
Twee dagen later, telefoon van de wijkagent van die stad dat de persoon op dit adres niet de verkoper op kapaza is - wat ik al vermoedde.
Ik had copies van het mailverkeer bij de brief gestoken, dus die persoon gaat klacht indienen wegens misbruik van zijn identiteit. Volgens de wijkagent konden ze de oplichter wel traceren via zijn mailadres en zijn rekeningnr.
Zoon is morgen vrij en gaat ook bij ons klacht indienen wegens oplichting.
Hoe groot is de kans dat die persoon ook daadwerkelijk zal vervolgd worden en dat zoon eventueel zijn centen terug zal zien ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 03 okt 2012 22:11

Wat zegt de website K. wat uw zoon (meerderjarig) op zo een moment moet doen.

witchqueen
Topic Starter
Berichten: 183

#3 , 04 okt 2012 21:08

Oei Siesken, jij bent actief geweest :D
Kapaza heeft een helpdesk, waar de zoon klacht heeft ingediend. Volgens de site zou er binnen de 24u een antwoord komen, maar het is ondertussen eerder 24 dagen aan het worden...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 04 okt 2012 22:19

U of beter de meerderjarige zoon kan aangifte doen bij de politie.

http://www.belgium.be/nl/justitie/veili ... inaliteit/" onclick="window.open(this.href);return false;

4ringsdude
Berichten: 274

#5 , 05 okt 2012 16:33

Kapaza dekt zich in ieder geval wel in. Er staat duidelijk dat je goed moet opletten voordat je ingaat op een koop. dat je zeker nooit iets moet betalen dat in het buitenland is enz...

Er zijn voorbeelden genoeg op het net die duidelijk zijn. Maar spijtig genoeg denken sommige mensen nog altijd dat ze het koopje van de eeuw gevonden hebben.
Wagens, gsm, laptops... al die items zijn gevoelig en als het te goedkoop is mag je ervan uit gaan dat het oplichterij is...

Het is nu spijtig maar veel zal het niet uithalen denk ik. Tenzij het echt een domme oplichter is. Wat hopelijk het geval is.

knokkie
Berichten: 109

#6 , 08 okt 2012 22:30

Persoon kan je eventueel proberen te traceren via bankrekeningnr.....

witchqueen
Topic Starter
Berichten: 183

#7 , 08 okt 2012 22:43

We hebben inderdaad ook klacht ingediend bij de politie ; ze namen het wel voldoende serieus.
Maar... persoon traceren zal geen probleem zijn, zeiden ze ; geld terugzien, dat zal wat anders zijn...
Zelf zou ik nooit kopen tenzij ik het artikel zelf kan gaan afhalen. Toen wij 19 waren, ging dat niet gebeuren, wat dat bestond toen niet. Voor de jeugd van heden is de wereld veel kleiner geworden en dan laten ze zich inderdaad vaak verblinden zonder verder na te denken...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 04 apr 2016 16:28

Snap de reactie van nicolleketeela ook niet.
Gebruik K... al jaren zonder problemen, zowel voor kopen als verkopen. Dat ze dat hier eens effen komt verduidelijken.

jef007
Berichten: 1681

#9 , 04 apr 2016 19:43

ik heb ook nog geen problemen gehad met Kap. In tegenstelling tot andere zoekertjessites controleren zij de zoekertjes alvorens te plaatsen

jef007
Berichten: 1681

#10 , 04 apr 2016 19:44

graag enige verduidelijking van deze gefrustreerde! Kap..verkoopt zelf NIKS, Ze brengen enkel koper en verkoper in contact

jms22061938
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 aug 2016 11:34

Attentie: Drie franstalige personen hebben deze wagen aan ons gekocht maar na hun vertrek hebben wij vastgesteld dat zij door een wisseltruc ons voor 6.000 Euro hebben bestolen.


BMW X5 type X70 gasoil zwart
Chassis N°: WBAFF01010LY90933(01)




Een beloning van 1.000 Euro voor wie ons helpt deze wagen terug te vinden.

Kapaza is hier absolut niet in fout... wij hebben onze laten vangen .

mjers
Berichten: 1788

#12 , 31 aug 2016 11:43

Attentie: Drie franstalige personen hebben deze wagen aan ons gekocht maar na hun vertrek hebben wij vastgesteld dat zij door een wisseltruc ons voor 6.000 Euro hebben bestolen.


BMW X5 type X70 gasoil zwart
Chassis N°: WBAFF01010LY90933(01)




Een beloning van 1.000 Euro voor wie ons helpt deze wagen terug te vinden.

Kapaza is hier absolut niet in fout... wij hebben onze laten vangen .
ik denk dat je beter klacht indient bij de politie ipv dergelijke posts neer te plaatsen. Haalt niets uit...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 31 aug 2016 12:29

Er zullen hier bitter weinig leden zijn die het chassisnummer van een wagen kunnen nakijken, dus totaal nutteloos.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 31 aug 2016 12:42

Attentie: Drie franstalige personen hebben deze wagen aan ons gekocht maar na hun vertrek hebben wij vastgesteld dat zij door een wisseltruc ons voor 6.000 Euro hebben bestolen
Je je bewijzen van de fraude, zo niet zal het hopeloos zijn. Waarschijnlijk zullen de namen en adressen van de kopers vals zijn.
Hoe hebben ze u betaald, als het cash getaald is ben je al in de fout.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Didymus
Berichten: 2061

#15 , 31 aug 2016 13:09

Waarom? Er zijn geen restricties op cashtransacties tussen particulieren, behalve voor vastgoed.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Consumenten Koop”