#1 , 03 okt 2012 22:06
Onze zoon (19) heeft zich laten oplichten op kapaza. Hij komt een prijs overeen met iemand voor een artikel, verzendkosten inbegrepen.
De verkoper bezorgt naam en adres en rekeningnr. en de zoon betaalt. Pakje komt niet aan en op mails wordt door de verkoper niet meer gereageerd.
Nu, zoon had kunnen weten dat het niet koosjer was want :
- artikel werd véél te goedkoop aangeboden
- verkoper ging meteen akkoord de verzendkosten van iets meer dan 6 euro op zich te nemen
- verkoper geeft een adres op in België, doch mailadres is een .nl en rekening nr is ook NL...
- verkoper bezorgt vlot adresgegevens, terwijl wij dat eigenlijk niet nodig hadden
Ik schrijf toch een aangetekende brief naar het Belgisch adres met een ingebrekestelling om het artikel alsnog te leveren of ons terug te betalen.
Op dit adres woont wel degelijk iemand met die naam, dat vonden we terug in de witte gids op internet.
Twee dagen later, telefoon van de wijkagent van die stad dat de persoon op dit adres niet de verkoper op kapaza is - wat ik al vermoedde.
Ik had copies van het mailverkeer bij de brief gestoken, dus die persoon gaat klacht indienen wegens misbruik van zijn identiteit. Volgens de wijkagent konden ze de oplichter wel traceren via zijn mailadres en zijn rekeningnr.
Zoon is morgen vrij en gaat ook bij ons klacht indienen wegens oplichting.
Hoe groot is de kans dat die persoon ook daadwerkelijk zal vervolgd worden en dat zoon eventueel zijn centen terug zal zien ?