Valse beschuldiging

T.M.
Topic Starter

Valse beschuldiging

#1 , 28 sep 2012 13:53

Beste,

Samen met mijn collega werken wij als dakdekkers op een bouwwerf, waar meerdere firma's tegelijker tijd aan het werk zijn.

Ook een chapefirma, de chapefirma had pas gechapt en mijn collega was PER ONGELUK met het tipje van zijn schoen in deze chape terecht gekomen, wij proberen deze "schoenafdruk" op een gepaste wijze te verwijderen.

Waarbij de eigenaar van de chapefirma naar ons toe komt gelopen en er ons met grote mond op wijst dat we van zijn werk moesten afblijven, sorry we probeerden dit op te lossen om goed te doen.

Verder werken....

Bij terugkomst bij onze werkgever, geef ik op kantoor een document af met de uitgevoerde werken door mij en mijn collega en het tijdstip van het begin en het einde van onze werktijd ter plaatse op de bouwwerf.

Zegt de persoon van bij ons op kantoor, eindtijd: 15u10? Ik heb net telefoon gehad dat er iemand jullie in de camionette heeft zien liggen slapen omstreeks 14u30.

Ik wist meteen wie ons deze valse beschuldiging gegeven heeft, de eigenaar van de chapewerken.

Daar hij enorm kwaad was dat mijn collega zijn werken had geraakt.

Maar goed vraagt onze werkgever of dat dit waar, en mag ik ook onze kant van het verhaal doen. We hebben langer gewerkt dan normaal voorzien wordt en dan krijg je zoiets te horen.

Die zelfde nacht werd ik wakker en winde mij hierover serieus op.

Voor hetzelfde had onze werkgever ons niets gevraagd en ons op staande voet ontslagen, wij vinden het niet kunnen wat dat deze chapewerker gedaan heeft en willen hier verdere actie in ondernemen.

Maar helaas weten wij zelf niet of dit zin zal hebben. Laster en eerroof???

Alvast bedankt voor jullie hulp en reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 30 sep 2012 08:53

“Art.443.Hij die in de hierna aangeduide gevallen aan een persoon kwaadwillig een bepaald feit ten laste legt, dat zijn eer kan krenken of hem aan de openbare verachting kan blootstellen, en waarvan het wettelijk bewijs niet wordt geleverd, is schuldig aan laster, wanneer de wet het bewijs van het ten laste gelegde feit toelaat, en aan eerroof, wanneer de wet dit bewijs niet toelaat...Wordt een genoegzaam bewijs geleverd, dan geeft de tenlastelegging geen aanleiding tot enige strafvervolging.Art.444.De schuldige wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig euro tot tweehonderd euro, wanneer de tenlasteleggingen geschieden :Hetzij in openbare bijeenkomsten of plaatsen;Hetzij in tegenwoordigheid van verscheidene personen, in een plaats die niet openbaar is, maar toegankelijk voor een aantal personen die het recht hebben er te vergaderen of ze te bezoeken; Hetzij om het even welke plaats, in tegenwoordigheid van de beledigde en voor getuigen;Hetzij door geschriften, al dan niet gedrukt, door prenten of zinnebeelden, die aangeplakt, verspreid of verkocht, te koop geboden of openlijk tentoongesteld worden;Hetzij ten slotte door geschriften, die niet openbaar gemaakt, maar aan verscheidene personen toegestuurd of meegedeeld worden.”(8 juni 1867 Strafwetboek).

‘Ik heb net telefoon gehad dat er iemand jullie in de camionette heeft zien liggen slapen omstreeks 14u30.’

Dit geval behoort niet tot de in voornoemd art.444 opgesomde gevallen en is dus niet strafbaar.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 sep 2012 16:50

Dat is het verschil tussen een strafbaar feit van laster enz en het gevoel dat iemand heeft dat hij zich aangevallen en beledigd zal voelen.
Perfect verstaanbaar maar niet strafbaar.
Misschien toch eens met werkgever over praten dat u zich toch niet goed bij voelt.

Reclame

T.M.
Topic Starter

#4 , 03 okt 2012 09:26

Bedankt voor jullie reactie, mijn collega en ik hebben er nog eens met onze werkgever over gesproken.

Hij zegt zelf, ik geloof jullie want wat jullie presteren met 2 personen doen andere met 3 personen in dezelfde tijd.

Dus kunnen slapen, is zeker niet kunnen gebeuren.

Ik antwoorde hem dat ik toch een klacht wou in dienen tegen de eigenaar van de chapewerken omdat ik serieus mee zit.

Werkgever zei me doe dat niet, want het is een schoonvader van iemand die hier bij ons op kantoor werkt. En dan komen er nog meer problemen.

Ik heb het nu zo gelaten, en dien geen klacht in.

Helaas moet ik deze leugenaar nog enige tijd onder ogen komen op de werf.

Gebruiker21

#5 , 01 apr 2014 10:22

Spreek hem erover aan. Zeg dat je dergelijke leugens niet apprecieert, en dat je het bij een volgende keer niet zo zal laten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21

#6 , 01 apr 2014 11:41

Heh???? Vanwaar komt bovenstaande reply van mij? Deze is zeker niet vandaag geplaatst, maar maanden geleden (ik zou zo denken ergens oktober 2012 als ik de andere berichten zo lees). Vreemd "gedrag" van het forum. Ik heb dit nog al ergens gemerkt. Misschien toch iets om eens onder de loep te nemen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#7 , 01 apr 2014 11:50

Tom, heb dat ook al gehad dat een bericht waar ik zeker van was dat ik het geplaatst had er niet (meer) stond... .
Tijd daarna dacht ik ik heb toch ergens zoiets reeds geschreven eventjes zoeken maar niet meer teruggevonden... maar wel het juiste bericht teruggevonden... raar .. maar verder niet bij stilgestaan.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”