Vergoeding herstelling tgv waterschade

philbur
Topic Starter

Vergoeding herstelling tgv waterschade

#1 , 21 sep 2012 13:44

Situatie is de volgende:
4 jaar geleden meldde de onderbuur van mijn grootouders hen dat de verf aan de onderkant van het terras van mijn grootouders afblakerde.
Om een voor mij onduidelijke reden werd toen beslist dat mijn grootouders de kosten voor het opnieuw verven van de onderkant van het terras voor hun rekening zouden nemen, zonder echter het vermoedelijke probleem (vocht in het beton) aan te pakken.

Een paar jaar later blakerde de verf dus opnieuw af. Inmiddels zijn mijn grootouders overleden en ben ik eigenaar van het appartement.
Met het oog op de verkoop van het appartement heb ik beslist om ineens het terras te laten herstellen en waterdicht te laten maken door een erkend aannemer. Deze werken zijn inmiddels uitgevoerd. (sinds een maand ongeveer) De ingenieur van het bedrijf stelde trouwens vast dat er weinig schade was aan het beton van het terras zélf vóór aanvang van de werken.

De onderbuur liet kortelings weten dat hij nu de onderkant van het terras opnieuw wil laten schilderen en vraagt ons de factuur te betalen voor de schilderwerken.

Hierbij enkele bedenkingen/vragen:
- ben ik 'verplicht' deze factuur te betalen?; aangezien het probleem dat aan de basis lag niet werd aangepakt, met medeweten van de onderbuur, en hij toch overgegaan is tot schilderen 4 jaar geleden; hij is dus ook reeds vergoed geweest voor schade tgv dezelfde oorzaak en zou nu opnieuw een vergoeding willen
- het lijkt me zinloos deze schilderwerken nú al te laten uitvoeren?, aangezien er hoogstwaarschijnlijk nog vocht in het beton zit gezien de werken nog maar net voltooid zijn
- het lijkt me bovendien zinvol een expert aan te stellen of de schilder te vragen op z'n minst de vochtigheid na te gaan en op papier te zetten of de werken wél of niet uitgevoerd kunnen worden. Moet ik in dat geval zelf opdraaien voor de kosten van de expert?

Het lijkt mij billijk aan de onderbuur mee te delen dat ik voor duizenden euro's kosten heb gemaakt aan het terras en daarmee ook het probleem heb aangepakt, en de kosten voor het opnieuw schilderen nu voor hem zijn.

Hoe kan ik vermijden dat indien de verf binnen een jaar opnieuw afblakert de onderbuur opnieuw een rekening zal presenteren voor schilderwerken?

Bedankt alvast voor reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 05 nov 2012 16:28

Heeft u een familiale verzekering? Werd er voor het pand een polis brand afgesloten?

Deze komen namelijk niet alleen tussen in de schade die u zou hebben veroorzaakt aan derden, maar betalen ook meestal de kosten van de advocaat, wanneer de partijen er niet uit geraken.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Xastheron

#3 , 06 nov 2012 11:53

Deze komen namelijk niet alleen tussen in de schade die u zou hebben veroorzaakt aan derden, maar betalen ook meestal de kosten van de advocaat, wanneer de partijen er niet uit geraken.
Rechtsbijstand is in vele polissen een optie, geen vast gegeven. Dient dus eerst in de polis nagekeken te worden.

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 06 nov 2012 12:00

Vandaar, meestal... ;)
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

basejumper

#5 , 06 nov 2012 19:57

En daarenboven is de rechtsbijstand in familiale polis enkel actief bij een verzekerde schade. Ik zie echter niet in dat uw onderbuur een schade kan bewijzen want de onderkant van uw terras is uw eigendom en niet de zijne.
Uw onderbuur kan van u vragen dat u uw eigendom zelf onderhoudt en herschildert of laat herschilderen. Dat kan u doen naar eigen inzichten en op het gepaste moment. Indien uw onderbuur daar niet akkoord mee is kan hij zich wenden tot vrederechter omdat gebrek aan onderhoud van uw eigendom hem overlast of nadeel berokkent.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”