lasterlijke aantijging als grond voor een rechterlijk oordee

erdo
Topic Starter
Berichten: 1

lasterlijke aantijging als grond voor een rechterlijk oordee

#1 , 21 sep 2012 05:32

Dag,

Sinds enkele maanden ben ik het slachtoffer—zo voel ik me althans—van een persoon die op een zeer lepe wijze mijn familie en beste vrienden tegen mij heeft opgezet
door (i) onophoudelijk te beweren dat ik 'zot', 'krankzinnig', 'mentaal gestoord' en is er zo in geslaagd om in mei jongstleden twee mensen te overtuigen om samen rond 23 u ' avonds bij
mij thuis 'binnen te breken'— en (ii) mij te beschuldigen van een ernstige misdaad.

Ik heb begin augustus klacht neergelegd bij de politie (met burgerlijke partijstelling) en de persoon is ondertussen verhoord m.b.t. aanklacht laster een eeroof.


Deze week heeft diezelfde persoon mij voor de rechtbank van eerste aanleg gedaagd mbt ons gezamenlijk kind met als grondvraag het 'alleen-recht' om ons kind op te voeden … en dat op basis van
… het 'feit' dat ik zot, mentaal ziek zo zijn en zo meer, uitspraken dus die in mijn aanklacht voor laster en eerroof tegen die persoon staan genoteerd.


Drie vragen:

(i) Is er hier sprake van een inbreuk op artikel 447 van het strafwetboek? —ik citeer: "Indien het een feit betreft dat tot het private leven behoort, mag de dader van de tenlastelegging geen ander bewijs tot zijn verdediging aanvoeren dan het bewijs dat volgt uit een vonnis of uit enige andere authentieke akte."

(ii) Is er hier sprake van een herhaling van het delict—lasterlijke aantijging in openbare context— en

(iii) is een rechterlijk oordeel legitiem als het zich zou baseren op deze uitspraken (en mij zouden benadelen)?

Groeten,
Erdo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 22 sep 2012 08:46

“Art.447.Hij die van laster beticht wordt wegens tenlasteleggingen, gericht, hetzij tegen dragers of agenten van het gezag of tegen enig persoon met een openbare hoedanigheid bekleed, hetzij tegen enig gesteld lichaam, naar aanleiding van feiten in verband met hun bediening, wordt toegelaten om door alle gewone middelen het bewijs van de ten laste gelegde feiten te leveren, behoudens het tegenbewijs door dezelfde middelen...”(6 juni 1867 Strafwetboek)

Voornoemd art.447 betreft mijns inziens ENKEL laster gericht tegen de erin genoemde OPENBARE personen.

“Art.374.§1...Bij gebreke van overeenstemming over de organisatie van de huisvesting van het kind, over de belangrijke beslissingen betreffende zijn gezondheid, zijn opvoeding, zijn opleiding en zijn ontspanning en over de godsdienstige of levensbeschouwelijke keuzes of wanneer deze overeenstemming strijdig lijkt met het belang van het kind, kan de bevoegde rechter de uitoefening van het ouderlijk gezag uitsluitend opdragen aan één van beide ouders...”(Burgerlijk Wetboek).

Die rechter kan hierbij geen rekening houden met feiten die niet vaststaan.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 22 sep 2012 13:34

mogelijk wel art 443 SW
zie ook eens op de website van Elfri....; wordt er goed uitgelegd : http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=l ... Ojl3TNfqUA" onclick="window.open(this.href);return false;.

Wat uw bericht betreft
"""Sinds enkele maanden ben ik het slachtoffer—zo voel ik me althans—van een persoon die op een zeer lepe wijze mijn familie en beste vrienden tegen mij heeft opgezet door (i) onophoudelijk te beweren dat ik 'zot', 'krankzinnig', 'mentaal gestoord' """
zie antwoord van j.demoor

"""en is er zo in geslaagd om in mei jongstleden twee mensen te overtuigen om samen rond 23 u ' avonds bij mij thuis 'binnen te breken'— en (ii) mij te beschuldigen van een ernstige misdaad. """
dat is braak van afsluiting - huisvredebreuk in bende bij nacht met gebruik van 'valse' sleutel ...... of mocht die persoon daar wel wettelijk binnen -had die persoon daar nog wettelijke belangen?... hebt u van deze feiten aangifte gedaan

Ik heb begin augustus klacht neergelegd bij de politie (met burgerlijke partijstelling) en de persoon is ondertussen verhoord m.b.t. aanklacht laster een eerroof. zie mijn bovenste antwoord .... u zal hier verklaart hebben dat u vervolging wenst denk ik.


"""Deze week heeft diezelfde persoon mij voor de rechtbank van eerste aanleg gedaagd mbt ons gezamenlijk kind met als grondvraag het 'alleen-recht' om ons kind op te voeden … en dat op basis van
… het 'feit' dat ik zot, mentaal ziek zo zijn en zo meer, uitspraken dus die in mijn aanklacht voor laster en eerroof tegen die persoon staan genoteerd.
"""
dat die persoon u voor de rechtbank heeft gedaagd is zijn zaak maar KAN iets van zijn beweringen bewezen worden of MOGEN die zaken bewezen worden?
Drie vragen:

(i) Is er hier sprake van een inbreuk op artikel 447 van het strafwetboek? —ik citeer: "Indien het een feit betreft dat tot het private leven behoort, mag de dader van de tenlastelegging geen ander bewijs tot zijn verdediging aanvoeren dan het bewijs dat volgt uit een vonnis of uit enige andere authentieke akte."
447 zie antwoord j.demoor
(ii) Is er hier sprake van een herhaling van het delict—lasterlijke aantijging in openbare context— en
wettelijke herhaling ..... en de strafbaarheid als herhaling is pas mogelijk ALS er veroordelingen zijn .....
(iii) is een rechterlijk oordeel legitiem als het zich zou baseren op deze uitspraken (en mij zouden benadelen)?

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”