Woon als doctoraatstudent (>25j) bij (of boven?) oma

ldv87
Topic Starter

Woon als doctoraatstudent (>25j) bij (of boven?) oma

#1 , 18 sep 2012 10:15

Ik woon sinds begin deze maand bij mijn oma. T.t.z. In een niet-verhuurd appartement dat eigendom is van de familie. Dit omdat de nutsvoorzieningen (douche + keuken) niet in orde zijn, enkel het toilet is in orde. De leefruimte + slaapkamer zijn perfect ingericht en al mijn persoonlijk spullen zijn daar. Op die verdieping betaal ik ook apart voor televisie en internet. Het appartement heeft in principe ook een eigen adres. Al is dit binnen niet per se strict afgelelijnd. Toch er is een aparte brievenbus voorzien.

De familie vond het een goed idee dat in plaats van ergens duur te gaan huren ik daar zou intrekken (met al mijn inboedel) zonder huur te betalen enkel deel te nemen in de kosten (water,gas, elektriciteit) van mijn oma. Gebruik dus bij haar de keuken en de badkamer.

Dit zijn mijn vragen:

1. Mijn oma heel oud (90+), stel dat ze komt te overlijden, hoe kan ik dan bewijzen dat de meubels die in het appartement dat ik ga betrekken van mij zijn en niet van mijn oma? Er woont in principe niemand in dat appartement (geen huur, geen contract, enkel een overeenkomst binnen de familie).
2. Zijn mijn goederen beschermd tegen evt. beslaglegging, kan ik mij daar tegen laten beschermen? Mijn oom woont wegens financiele problemen wel officieel bij mijn oma maar zit zwaar in de schulden.
3. Ik heb thuis bij mijn ouders nog 'mijn kamer' met opgedekt bed en nachtkastje en alles erop en eraan. Ben ik wettelijk in orde op die manier om mijn domicilie thuis te laten? Dit heeft als voordeel dat ik fiscaal ten laste kan blijven van mijn ouders waardoor zij minder belastingen hoeven te betalen.
4. Kan ik eventueel een studentenovereenkomst sluiten met de familie voor de tijd van mijn doctoraat waarbij ik zogezegd enkele kamers huur in dat appartement en dus alle meubelen die daar staan wettelijk beschermd zijn en ik toch ietwat beschermd ben indien mijn familie plots van gedacht zou veranderen of de problemen met mij oom in financiële problemen zouden escaleren? Bestaat er een speciale studentenovereenkomst voor appartementen?
Laatst gewijzigd door ldv87 op 18 sep 2012 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 18 sep 2012 10:41

Als het appartement een "eigen adres" heeft - lees een "eigen huisnummer" (cfr de gemeetne= nr. 24a en 24b) is eigenlijk alles perfect organiseerbaar; zelfs een echt huurcontract tussen je familie en jij.
- het appartementje heeft boven een eigen deur, neem ik aan. En een brievenbus beneden aan de voordeur. Voorzie ook een eigen deurbel met naambordje.
- Je kan een (studentenkot)huurcontract afsluiten met je famillie in het kader van je studie.
- dit contract is dan een bewijs tegen schuldeisende derden dat dit pand jouw inboedel bevat en geen bezit is van de andere bewoners.
- je kan je domicilie bij je ouders thuis laten zolang je doctoreert. Je bent dan "op kot".

Als het pand géén huisnummer heeft, wat ik eerder vermoed
- Je kan enkel een studentenkothuurcontract afsluiten: modelcontracten vind je via zoekmotor. (een echt huurcontract is niet mogelijk: want géén eigen huisnummer)
- of je kan een commodaatscontract afsluiten met je famillie in het kader van je studie: dat je voor de duur van je studie het appartement kan gebruiken "om niet".
- dan ook is je inboedel beschermd; want bewijs dat dit een andere wooneenheid is.
- in deze gevallen kan je je domcilie NIET op deze woning zetten.
alleen snap ik niet goed hoe het pand tegelijk een vrijstaand appartement kan zijn en zich tegelijkertijd ook op de verdieping van oma's huis kan bevinden; Maar dat heb ik waarschijnlijk niet goed gelezen?

ldv87
Topic Starter

#3 , 18 sep 2012 15:57

alleen snap ik niet goed hoe het pand tegelijk een vrijstaand appartement kan zijn en zich tegelijkertijd ook op de verdieping van oma's huis kan bevinden; Maar dat heb ik waarschijnlijk niet goed gelezen?
Het is een grote woning ingedeeld in drie delen. Elke gedeelte is afgescheiden met een deur die op slot kan op een volledig apart verdiep. Voor elk gedeelte is inderdaad ook een postbus aan de buitenzijde voorzien. Er is bovendien ook een adres met een eigen nummer laten we zeggen 3003, oma op 3002 en oom op 3001.

Nu is het zo dat mijn oma 3002 en 3003 huurt voor de prijs van een enkel appartement omdat er boven eigenlijk quasi niets staat.

Ik zou dan op 3003 gaan wonen.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 sep 2012 16:36

Dan zou het onderhuren zijn en dat is mogelijk niet toegelaten -- u zal eerst het huurcontract van oma moeten raadplegen
studentencontracten zie hier eens
http://www.huurnet.be/html/nl/wetgeving.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.studentkotweb.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elsaantwerpen.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

ldv87
Topic Starter

#5 , 18 sep 2012 16:55

Dan zou het onderhuren zijn en dat is mogelijk niet toegelaten -- u zal eerst het huurcontract van oma moeten raadplegen
studentencontracten zie hier eens
http://www.huurnet.be/html/nl/wetgeving.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.studentkotweb.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.elsaantwerpen.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is geen probleem want mij oma heeft (nog) geen schriftelijk contract. Ze betaalt gewoon een vast bedrag aan de familie. Tegelijkertijd met mijn schriftelijk huurcontract (al dan niet kot) wordt er voor mijn oma een nieuw huurcontract gemaakt, aangepast aan de nieuwe situatie.
Laatst gewijzigd door ldv87 op 20 sep 2012 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

j.demoor

#6 , 20 sep 2012 08:22

“Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete van zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...”(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

‘een geldboete van zesentwintig euro’ houdt in dat het een wanbedrijf betreft.

Als student kan u uw domicilie bij uw ouders behouden en TIJDENS uw studie een studentenkamer HUREN met inachtneming van voornoemd art.16 en van Decr.Vl.Parl. 4 februari 1997 houdende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor kamers en studentenkamers.

Een studentenkamer valt niet onder toepassing van de Woninghuurwet 20 februari 1991.Wat zich IN die studentenkamer bevindt wordt geacht u alleen toe te behoren krachtens “Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als (eigendoms)titel...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 sep 2012 11:31

Dit eens lezen: zeker het stuk over mondelinge contracten.
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”