Verantwoordelijk voor huur tot herverhuring?

Stilo
Topic Starter

Verantwoordelijk voor huur tot herverhuring?

#1 , 14 sep 2012 23:23

Beste,

Ik heb volgend huurcontract:

- bepaalde duur 3 jaar
- ingegaan op 1 oktober 2010 > loopt dus af op 30 september 2013
Ik ben van plan dit appartement te verlaten, dus voor het einde van de 3-jaar.

Er staan volgende bepaling in waar ik me vragen bij stel:

"In geval van minnelijke vroegtijdige verbreking door toedoen van de huurder is er door de huurder aan de verhuurder 1 maand huur verschuldigd als kosten voor de herverhuring. De huurder blijft verder aansprakelijk voor de huur tot het herverhuurd is. In geval van gerechtelijke ontbinding door toedoen van de huurder is een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 4 maanden huur, verhoogd met één maand huur als kosten voor de herverhuring."

Kan ik aansprakelijk blijven voor de huur tot het herverhuurd is?

Wat heeft voorrang? De huurwet die een opzegvergoeding van 3,2 of 1 maand naargelang het jaar van opzeg, of deze bepaling van 1 maand huur?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 14 sep 2012 23:32

Aangezien het een kontrakt is voor een vaste duur (3 jaar) valt het niet onder de huishuurwetgeving.
Ingeval van opzeg moet u dus inderdaad blijven betalen tot herverhuring ingaat + 1 maand vergoeding.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Fore

#3 , 14 sep 2012 23:51

3,2 of 1 maand is enkel bij contracten van lange duur:

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

sloeberken

#4 , 15 sep 2012 10:10

Je kan best met de verhuurder een akkoord maken, een huurcontract van korte duur is niet opzegbaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#5 , 15 sep 2012 14:26

Clausule is volledig rechtsgeldig. Bij een geding kan de rechter besluiten deze naar analogie van de wetgeving op een negenjarig contract de schadevergoeding in te korten maar je hebt hier absoluut geen enkele garantie op.

Terug naar “Huren”