Aansprakelijkhede verhuurder bij lichamelijk ongeval huurder

Viperius
Topic Starter

Aansprakelijkhede verhuurder bij lichamelijk ongeval huurder

#1 , 28 aug 2012 15:17

Ik ga mijn woning verhuren, en ik vroeg me af wat de aansprakelijkheden zijn van de verhuurder t.o.v. de huurder bij een lichamelijk ongeval van de huurder. De reden van de vraag is als volgt: mijn woning heeft een deur naar het platte dak van een achterbouw. Het dak van deze achterbouw is geen terras (heeft een gewone roofing). Er is dan ook geen afscherming om te voorkomen dat men van dit dak kan vallen. Het is niet de bedoeling dat de huurder op dit dak komt, echter weet ik niet wat mijn aansprakelijkheid als verhuurder is voor het geval de huurder dit toch doet en een ongeval heeft.
Kan ik in de huurovereenkomst vermelden dat dit plat dak niet toegankelijk is, en is de kous daarmee af? Die deur dicht maken zou structurele werken vereisen en die wil ik graag vermijden.
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 28 aug 2012 15:25

Huurder moet zelf het huis/inboedel verzekeren. Ongeval thuis valt onder familiale verzekering/mutualiteit/hospitalisatieverzekering als ik me niet vergis...

Kan natuurlijk ook een plaatje "nooduitgang" boven die deur plaatsen en vermelden dat dit het enige correcte gebruik van deze deur is... De deur permanent sluiten is ook een optie, maar dan sluit je een mogelijke ontsnappingsroute af.

Verder: kan de structuur het wel aan dat men de achterbouw als terras gebruikt?

Vandebos

#3 , 28 aug 2012 16:48

U sluit de deur en vermeldt uitdrukkelijk in het huurcontract dat men geen gebruik mag maken van deze deur of het plat dak gebruiken als terras. U neemt in hetzelfde beding op dat ieder ongeval veroorzaakt door oneigenlijk gebruik van deze doorgang strikt op eigen risico en verantwoordelijkheid is.

Reclame

Oude Belg

#4 , 28 aug 2012 17:30

U sluit de deur en vermeldt uitdrukkelijk in het huurcontract dat men geen gebruik mag maken van deze deur of het plat dak gebruiken als terras. U neemt in hetzelfde beding op dat ieder ongeval veroorzaakt door oneigenlijk gebruik van deze doorgang strikt op eigen risico en verantwoordelijkheid is.
Uiteraard geeft u de huurder geen sleutel van deze deur, tenzij zij gebruikt kan worden als nooduitgang
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 aug 2012 20:00

[Uiteraard geeft u de huurder geen sleutel van deze deur, tenzij zij gebruikt kan worden als nooduitgang
Huurder moet wel dit platte dak kunnen onderhouden. Dat is zijn wettelijke plicht, want het is gemakkelijk bereikbaar. Ik denk dat gewoon een vermelding, dat dit dak niet mag gebruikt worden als terras, in de huurovereenkomst voldoende is. Andrs zou je ook alle ramen moeten gaan dichtmaken of afsluiten, want daar kunnen ze ook uitvallen als ze op een stoel gaan staan.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 28 aug 2012 20:48

Ieder normaal mens weet toch dat je van een dak kan vallen? Als dit allemaal in een huurkontrakt moet dan wordt dat een dik boek.
Dan moet men ook vermelden dat men zijn vingers niet in de stopkontakten mag steken, voorzichtig de trap moet op- en afgaan, de gaskraan niet laten openstaan, zijn hoofd niet in de oven mag steken wanneer die in gebruik is, enz...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#7 , 28 aug 2012 22:19

Ik ken landen waar dit standaard opgenomen clausules zijn.

In deze instantie is het best dat je de clausule opmaakt vanuit het oogpunt het dak te beschermen tegen oneigenlijk gebruik. Hierdoor plaats je het in het gebruik van het pand als een goede huisvader. Dat je simultaan indirect de persoonlijke verantwoordelijkheid kan aanpakken is een cadeautje.

Viperius
Topic Starter

#8 , 29 aug 2012 18:32

Bedankt iedereen voor de bijdragen.

Ik zou inderdaad de deur liefst toegankelijk houden voor de huurders, dit om onderhoud van het dak mogelijk te maken (er staan wat bomen in de buurt waarvan de bladeren met enige regelmaat opgeruimd dienen te worden, dit om verstopping van de afwatering te voorkomen).

De clausule om het dak te beschermen tegen oneigenlijk gebruik lijkt me dus inderdaad de beste oplossing. Bedankt!

Terug naar “Huren”