Uitkering na verkrijgen vrijstelling RVA voor hogere studies

Druznar
Topic Starter

Uitkering na verkrijgen vrijstelling RVA voor hogere studies

#1 , 30 jul 2012 15:29

Even een korte situatieschets: ik ben sinds mei 2012 uitkeringsgerechtigd werkzoekende en heb sinds kort beslist om een aanvraag te doen bij de RVA voor het verkrijgen van een vrijstelling voor het volgen van hogere studies met een voltijds leerplan die leiden tot een knelpuntenberoep. Die vrijstelling heb ik ondertussen een 2-tal weken geleden schriftelijk ontvangen en dus ligt de weg open voor mij om opnieuw hogere studies aan te vatten, ware het niet dat ik vorige week behoorlijk onaangenaam nieuws te verwerken kreeg van mijn uitbetalingsinstelling. Ik was mij reeds bewust van het feit dat een vrijstelling niet betekent dat het bedrag van de uitkering wordt vastgezet en had voor mezelf al eens berekend hoeveel ik na 3 jaar hogere studies nog zou krijgen. In de zgn. 3de periode kwam ik voor mezelf uit op ruwweg een 900-tal euro, maar klaarblijkelijk moet ik een aantal parameters over het hoofd hebben gezien, want bij de uitbetalingsinstelling kwam men uit op 432 euro, het bedrag waarop ik vanaf april 2013 zou terugvallen. Ik vermoed dat ik over het hoofd heb gezien dat ik feitelijk samenwonend ben en mijn vriendin een hoger inkomen heeft. Zonder hebberig te willen overkomen, want ik ben uiteraard reeds tevreden met de kans die mij wordt toegereikt, wordt het met dat bedrag toch zeer moeilijk voor ons als koppel om de eindjes aan elkaar te knopen. Moest ik echter alleenstaande zijn, dan zou ik recht hebben op maar liefst 1170 euro. Het verschil tussen beide bedragen is mijns inziens toch aanzienlijk en is niet in overeenstemming met de reële kosten die men als koppel heeft en houdt geen rekening met het loon waarover de partner beschikt. Dit gezegd zijnde vroeg ik mij af of er naast daadwerkelijk alleen gaan wonen of het plegen van domiciliefraude, voor alle duidelijkheid beiden geen optie, nog andere mogelijkheden bestaan om onze situatie toch ietwat leefbaar te maken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 30 jul 2012 15:45

Mijn dochter zit in exact dezelfde positie.
Ben benieuwd naar enige uitweg.

JPV

#3 , 30 jul 2012 21:34

nee

Reclame

Mariette

#4 , 31 jul 2012 09:29

dacht ik al.

Men zou mensen in die situatie echter wel beter moeten informeren op voorhand. Ook zij wist niet dat na een bepaalde periode de uitkering gehalveerd wordt.

JPV

#5 , 31 jul 2012 09:43

iedere werkloze krijgt in het begin een brief met de uitkeringen die hij na verloop zal krijgen in de situatie zoals deze zich voordoet én bij elke aanpassing van de gezinstoestand.

Iemand informeren over alle mogelijke veranderingen van gezinssituatie en wat er dan verandert gebeurt via de websites van de uitbetalingsinstellingen, daar kan je alle mogelijke bedragen op zien. Iemand daarvan persoonlijk informeren als hij het zelf nog niet nodig heeft is nutteloos, gezien:
- er zoveel verschillende mogelijkheden zijn dat je zo'n 20 pagina's zou nodig hebben en dat zou niemand lezen (je kan het evengoed via internet)
- de reglementering teveel verandert zodat de informatie van vorig jaar dit jaar volledig nutteloos zou zijn.

Dat laatste is waarschijnlijk ook de reden waarom de OP een aantal (nieuwe) parameters uit het oog gezien heeft, waardoor hij sneller zakt dan verwacht.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 aug 2012 10:59

Tja, het verschil tussen 432 € en 1170 € is idd niet weinig, maar stel dat je wel alleenstaande zou zijn en apart wonen, betaal je dan met het verschil (nog geen 750 €) huur, electriciteit, water, enz...? Als je een beetje uitkijkt, zal dit net lukken. Dit maakt dus dat de uitkeringen realistisch zijn: als alleenstaande zou je met 1170 kunnen rondkomen, maar als feitelijk samenwonende met een partner met een hoger inkomen, zal je met 432 € ook rondkomen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Werkloosheid”