probleem met visacontract

Auroratje
Topic Starter
Berichten: 35

probleem met visacontract

#1 , 06 jul 2012 14:22

Beste,

Ik ben even ten einde raad, ik weet niet meer wat we nu nog kunnen doen...

Mijn vriend heeft begin februari aanvraag gedaan voor een visakaart en dit is goedgekeurd voor 1250 euro per maand aan limiet.

Elke maand werd er 312,50 euro afgeschreven voor de visakaart. Wij hebben nooit een uittreksel gehad van kosten en uitgaven totdat in begin juni bij het kijken van de rekeningen (ik beheer alles financieel en regel ook alles financieel) zag dat ze 1250 euro wilden afhalen van de rekening van mijn vriend voor de aflossing.

Ik heb toen aan mijn vriend gevraagd om het contract van die kaart aan mij te laten zien. Daarin stond dat bij een opname van 1250 euro, het afgelost moest worden binnen 5 maanden (kleine lettertjes weer zeker)...

Bij de bank zagen we dat we dus met een opname zaten van 2278,02 euro. Ik heb toen tegen mijn vriend gezegd dat hij die kaart moest stopzetten en dat heeft hij toen gedaan.

Omdat er geen 1250 euro in 1 keer kon afgeschreven worden (omdat hij ondertussen ook nog eens een maand thuis zat na een operatie, dus minder geld had gehad van zijn werkgever (arbeider) en hij moest wachten op ziekteuitkering voor nog 2 weken, zaten we dus wel even krap bij geld) kregen we een brief van optiline/ alpha credit dat we onmiddellijk een bedrag van 1250 euro moesten overmaken omdat dit een overschreden bedrag was.

Ik heb toen in de naam van mijn vriend en zijn emailadres een mail gestuurd dat we onze fout toegaven en dat we dus ook inzien dat we fout zitten maar dat we zo'n bedrag niet konden betalen en ik vroeg dan om een afbetalingsregeling te treffen. Mijn vriend is een aantal dagen later gebeld geweest door iemand van optiline/alfa credit.

Ondertussen kregen we eindelijk een uittreksel, en daarin stond ook dat we nog steeds nu een bedrag van 1006,86 euro overschrijden en dat we dat onmiddelijk moesten betalen maar er stond ook dat 5/7/2012 een bedrag van 312,50 euro afgeschreven zou worden van zijn rekening.

Ik heb vandaag WEER een brief gekregen met de mededeling onmiddelijk een bedrag van 951,86 euro te betalen.

Ik heb gebeld en uitgelegd wat ik dus hierboven heb geschreven, echter zei de dame dat als het bedrag niet voor 19 juli overgeschreven is dat ze beslag gingen leggen op de loon van mijn vriend. Ze zei dat een betalingsregeling niet kon omdat dit bedrag van 951,86 buiten het contract zit ofzo???

Nu ja, wij hebben verder ook altijd netjes betaald en de 312,50 euro is ook altijd afgeschreven geweest en begin mei is er een bedrag afgeschreven van 1006 euro maar het bedrag van juni van 1250 euro kon dus niet afgeschreven worden en begin juli is er weer een bedrag afgeschreven van 312,50 euro.

Een betalingsregeling willen ze niet en ze accepteren dus ook niet om de komende 6/7 maanden 312,50 euro terug te krijgen totdat de schuld van ondertussen 1965,52 terugbetaald is. Het gaat hier dus niet om een groot bedrag en ze willen nog steeds een beslag leggen op de loon van mijn vriend.

Mijn vraag is: mag dit? Wij geven aan een hoog bedrag niet te kunnen betalen, maar wel een betalingregeling willen voor 312,50 euro per maand voor aflossing.

Ik vind dit echt erg, je wilt wel betalen maar ze willen ook nog eens beslag doen op de loon van mijn vriend. Wij zijn geen types die al maanden niks betaald hebben of zo...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 06 jul 2012 14:28

Schuldeisers zijn nooit verplicht om een afbetalingsplan te aanvaarden. Loonbeslag kan niet buiten een vonnis, maar dit brengt op zich ook weer extra kosten mee (rechtszaak, deurwaarder) die allemaal voor de schuldenaar zijn.

Auroratje
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 06 jul 2012 14:50

Ik vind het echt erg dat dit zomaar kan weet je. Wij geven aan te willen betalen maar een kleiner bedrag per maand, wat ook veel is (312,50) en voor een bedrag van 1965,52 euro een rechtzaak gaan maken, vind ik behoorlijk ver gaan hoor... Heeft de consument dan tegenwoordig niks om op terug te vallen? Nou Visakaart, 1 keer, nooit meer... echt uitbuiting vind ik dat. En als je dan wel wilt betalen met een kleiner bedrag, zijn ze niet akkoord en gaan ze je nog eens lekker de grond instampen en nog meer kosten aanjagen met rechtzaken enz... Begrijp nu ook waarom veel mensen in de schulden komen te zitten zo...

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 06 jul 2012 15:49

Heb je al eens nagekeken welke intresten ze aanrekenen voor het onder nul gaan? Waarschijnlijk niet. :(

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 06 jul 2012 16:35

Is dat niet iets rond de 14%

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 06 jul 2012 17:19

Is dat niet iets rond de 14%
14 % inderdaad. Spaarboekje brengt ongeveer 0% op. En dan vind mijn bank het raar dat ik een maandelijkse uitgavenlimiet op mijn VISAkaart wil van € 625 en géén doorlopend krediet. Een VISAkaart is vaak een noodzaak (auto huren in het buitenland, aankopen buitenland, hotel,.....) maar moet je zeer goed in de gaten houden. Deze kaarten branden een gat in je hand als je ze niet temt.
In deze topic kan je de bank weinig verwijten; zij houden zich aan de algemene voorwaarden waar de ontlener mee heeft ingestemd. Maar dit soort kaarten wordt véél te gemakkelijk toegestaan. 1 230 krediet op je bankkaart, en dan nog eens zoveel VISAkrediet. 2 460 euri in het rood. Ga er maar aanstaan met een modale wedde en doorsnee uitgaven.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 jul 2012 19:15

Ik heb geen visa kaart en als ik het nodig heb voor iets aan te kopen op internet gebruik ik de kaart van mijn zoon.

Maar ik ga nu toch binnenkort een Prepaid visa kaart aanvragen en dit is zeer veilig en geen gelul.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Nico9360
Berichten: 20

#8 , 06 jul 2012 19:24

Ik heb geen visa kaart en als ik het nodig heb voor iets aan te kopen op internet gebruik ik de kaart van mijn zoon.

Maar ik ga nu toch binnenkort een Prepaid visa kaart aanvragen en dit is zeer veilig en geen gelul.
Ja, wij ook hebben nu een prepaid mastercard van Belfius, we hebben voor de Gold gekozen omdat er de annulatieverzekering inzit, we reizen namelijk veel en dan is dat zeker handig.

Bpost heeft er ook eentje, is goedkoper en kost slechts 10,-euro per jaar maar is beperkt tot 6,000,-Euro per jaar.

Groet,

Nico

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#9 , 06 jul 2012 20:31

Tussen februari en vandaag geen enkele brief ontvangen? Toch wel bizar gezien die elke maand verzonden worden. Jullie hebben een overeenkomst getekend en die houdt voor beide partijen de verplichting in om de afspraken te honoreren. De kredietmaatcshappij heft haar deel gedaan. Een overeenkomst kan enkel worden gewijzigd als beide partijen akkoord zijn. Men hoeft dus jullie voorstel niet te aanvaarden.
Visa kaarten en kredieten zijn instrumenten die door 99 % van de consumenten correct gebruikt worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 06 jul 2012 20:57

Nou Visakaart, 1 keer, nooit meer... echt uitbuiting vind ik dat.

Nog nooit gemerkt. Men moet de kaart wel correct gebruiken, niet om het systeem uit te melken. Dan krijgt men inderdaad - en terecht- het deksel op zijn neus.
Het valt wel te betreuren dat men -in tegenstelling tot vroeger- de kaart uitdeelt aan iedereen die er om vraagt zonder enige vorm van screening vooraf....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Auroratje
Topic Starter
Berichten: 35

#11 , 06 jul 2012 22:18

Ik vind het wel erg dat jullie ons zien als mensen die die kaart niet goed gebruiken, ten eerste hebben we de kaart gebruikt om de huurwaarborg een deel van te kunnen betalen en om tegemoet te komen omdat mijn vriend die arbeider is 1 maand werkongeschikt was door operatie. Zijn werkgever betaalde 2 weken en die andere 2 weken hebben we 6 weken moeten wachten op ziekteuitkering van zijn ziekenfonds... Ondertussen blijven alle vaste lasten wel lopen... Huur, aflossing auto (waar wij ook altijd netjes betalen en nooit achterlopen), andere vaste lasten, ect. Ik ben toen ook werkloos geworden na weer een tijdelijke job van uitzendbureau (this altijd zelfde met die uitzendbureaus!!), heb ik ook moeten wachten op mijn uitkering, en door al die omstandigheden hebben we moeten gebruik maken van de visakaart. En wij hebben altijd de visakaart terugbetaald en nu is die ook stopgezet.... Dus de mensen die ons vooroordelen van de meeste mensen krijgen zomaar en visakaart is echt fout want vind het knap dat ze ons zomaar in een hokje douwen van jullie horen daarbij....

Soms komen er dingen op je pad in je leven die onvoorzien zijn en dan krijg je dus een keer geldproblemen. Zolang de vaste lasten betaald blijven en wij niet achterlopen met rekeningen, vind ik het knap van onszelf dat we toch deze periode in ons leven hard op onze tanden moeten bijten en toch blijven betalen. Der zijn er veel die visakaarten hebben en echt alles betalen ermee en nog dieper in de schulden komen. Ik heb genoeg gezien als verkoopster in een winkel, vaak visakaarten waar limiet op is en die gewoon veel te veel kleine prulletjes met visa betalen... Wij hebben ondertussen de kaart stopgezet en we komen er financieel wel uit daar niet van, omdat we keihard ons best doen om alles netjes te betalen maar ik vind het wel knap van sommigen hier dat jullie ons kunnen veroordelen zonder ons te kennen, chapeau!!!

Trouwens, wij komen van Nederland, en daar geld dat als je met een betalingsafspraak of aflossingsafspraak wil, dat ze het moeten accepteren en niet mogen weigeren....

Dus ja... blijkbaar niet het geval in België... Toch bedankt voor de info...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 07 jul 2012 11:26

ten eerste hebben we de kaart gebruikt om de huurwaarborg een deel van te kunnen betalen en om tegemoet te komen omdat mijn vriend die arbeider is 1 maand werkongeschikt was door operatie. Zijn werkgever betaalde 2 weken en die andere 2 weken hebben we 6 weken moeten wachten op ziekteuitkering van zijn ziekenfonds... Ondertussen blijven alle vaste lasten wel lopen... Huur, aflossing auto (waar wij ook altijd netjes betalen en nooit achterlopen), andere vaste lasten, ect. Ik ben toen ook werkloos geworden na weer een tijdelijke job van uitzendbureau (this altijd zelfde met die uitzendbureaus!!), heb ik ook moeten wachten op mijn uitkering, en door al die omstandigheden hebben we moeten gebruik maken van de visakaart.
Had je toch VEEEEEEL goedkoper een persoonlijke lening kunnen nemen.
De limiet van een visakaart hiervoor gebruiken is zelfmoord.

Franciscus
Berichten: 38587

#13 , 07 jul 2012 18:34

Of naar OCMW sociale dienst gegaan.
Wat ik nu ook ten zeerste wil adviseren....

Auroratje
Topic Starter
Berichten: 35

#14 , 07 jul 2012 19:09

Sorry maar wiij zitten echt nog ver van 'in de put zitten' en hebben geen nood aan OCMW.

Al onze vaste lasten zijn en worden op tijd betaald, wij lopen nergens achter met betalingen, behalve dan die visakaart, maar wij betalen ondertussen wel gewoon verder onze schuld aan die kaart... Dus betalen doen we dus wel, het is niet zo dat we niks meer terugbetalen. Dus wij hebben geen hulp nodig van het OCMW. Het enige wat wij doen is heel zuinig en goedkoop leven, en voor de rest komt het wel goed hoor... Binnen enkele maanden zijn we weer op de rit, door zuiniger aan te leven de komende maanden.

Trouwens, persoonlijke lening werd niet geaccepteerd in de bank, wel visakaart, raar hé, maar goed...

Ik had info gevraagd en advies. Maar we hebben genoeg gehoord en gaan het zelf wel oplossen en ben er zeker van dat het ons gaat lukken.

Bedankt voor het advies...

Jerommeke
Berichten: 78

#15 , 07 jul 2012 20:07

Sorry maar wiij zitten echt nog ver van 'in de put zitten' en hebben geen nood aan OCMW.

Ik had info gevraagd en advies. Maar we hebben genoeg gehoord en gaan het zelf wel oplossen
Lees even de laatste zin, in je 2é post van dit topic.
Wellicht begrijp je dan waarom de sociale dienst van het OCMW geadviseerd word.
Zij kunnen immers meer doen, dan 'geld toestoppen'. :wink:

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”