Aankoop woning - verkopers op vakantie tijdens verlijden akt

Lee12345
Topic Starter

Aankoop woning - verkopers op vakantie tijdens verlijden akt

#1 , 27 jun 2012 16:15

Beste,

Wij hebben onlangst een compromis getekend om een woning te kopen.
Nu willen we zo lang mogelijk wachten met het verlijden van de akte om niet gelijktijdig de huur van ons appartement + de lening te moeten afbetalen.

Deze week hebben we contact opgenomen met onze notaris om de datum van het verlijden van onze akte vast te laten leggen en nu blijkt dat de verkopers geduurde de ganse maand voor het verlijden van de akte vakantie hebben genomen.

Nu is de vraag wat wij in deze positie kunnen doen? Mag de verkoper zomaar een maand afwezig zijn, net de maand waarin onze akte verplicht moet verlijden? Dus nu moeten wij:
a) de akte een maand eerder laten verlijden (en dus zowel huur voor ons appartment betalen + afbetaling lening)
b) akte een paar dagen te laat ondertekenen met het risico dat dit als ongeldig of te laat wordt beschouwd door de verkopers waarbij ze misschiens zelf ons voorschot kunnen houden en aan iemand anders verkopen?

Graag advies,

Lee

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J

#2 , 27 jun 2012 16:36

Ik heb zelfde situatie meegemaakt,
als antwoord heb ik toen van Notaris gekregen:

- het moet binnen de 4 maand zijn, niemand zegt dat het persé die laatste maand zal zijn...

Heb het toen zo gelaten, aangezien het ook in de zomer was en er dan wel eens veel verlof genomen word....

Of u wettelijk een poot heeft, geen idee...
(had er toen niet naar gezocht)

Maar ergens vrees ik...

Wat u wel kan voorstellen is dat u de notariële volmacht van de koper betaald,
als ze dit zouden zien zitten...
Dan tekent hun notaris voor hen en moeten ze niet aanwezig zijn...

Dit kost dacht ik +/- 200a300€,
En ze moeten dit natuurlijk willen...

Vandebos

#3 , 27 jun 2012 17:28

Of u laat in de akte opnemen dat u het pand ten laatste tegen datum x dient te ontruimen zonder dat de nieuwe eigenaar hiervoor een bezettingsvergoeding kan eisen. Dan je bij wijze van spreken morgen reeds de akte laten verlijden.

Reclame

bartvdv

#4 , 27 jun 2012 17:33

De registratierechten moeten binnen de vier maanden betaald worden. Er is geen verplichting om de akte binnen de vier maanden te verlijden. Dat zou ook later moeten kunnen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jun 2012 19:52

Mag de verkoper zomaar een maand afwezig zijn,
Ja dat mag hij. Hij kan en mag een volle maand van de zon genieten van de centen die jij hem als voorschot hebt betaald. Betaal enkel de registartiekosten, en de akte kan gerust nog een paar maanden blijven liggen.

Terug naar “Kopen”