Hoe een klacht indienen voor Laster en Eerroof?

walter9
Topic Starter
Berichten: 3

Hoe een klacht indienen voor Laster en Eerroof?

#1 , 23 jun 2012 09:44

Ik wil graag een klacht neerleggen wegens laster en eerroof omdat ik totaal onterecht werd aangevallen. Echter wil ik nu graag een klacht neerleggen hierover. Kan ik dit zelf doen of moet ik daarvoor een advocaat nemen? Wat is de procedure? Bij wie doe ik dat? Hoe gaat dit in zijn werk? Wat zijn de mogelijke gevolgen? Wat als de klacht gegrond of ongegrond word verklaard?
Alle info welkom. Dank.
Laatst gewijzigd door walter9 op 10 aug 2012 17:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 23 jun 2012 15:46

Is het wel laster en of eerroof?
Laster: immaterieel element kwaadwillig de eer van een persoon aantasten of deze blootstelen aan publieke verachting
Terwijl de wet het wettelijke bewijs ervan te leveren veronderstelt. vB u zegt dat iemand een dief is maar levert geen bewijs

• Eerroof: kwaadwillig zonder het te kunnen bewijzen iets de eer van die persoon aantasten of hem blootstellen aan publieke verachting.

De eenvoudigste manier: u gaat naar de politie leg uit wat er (volgens u) aan de hand is.
Geef de documenten ( copie ervan) en de eventuele getuigen op en leg een verklaring af.
Niet vergeten te vermelden dat u vervolging wenst ...
U krijgt een attest van aangifte en laat u als slachtoffer registreren bij de griffie parket. Dat geeft u de mogelijkheid om verdere opsporingsdaden te vragen aan het parket ...market moet hier echter niet op in gaan

U kan een brief schrijven naar de procureur des Konings die deze dan zal (laten behandelen door de politie.

U kan u ook rechtstreeks burgerlijke partij stellen bij een onderzoeksrechter mits betalen van een borgsom. De onderzoeksdaden worden wel altijd uitgevoerd.
Let wel indien experten moeten tussenkomen zal u eerst de kosten moeten betalen ...

U kan (algemeen - in een aantal gevallen) ook rechtstreeks dagvaarden

Methode een lijkt me de meest eenvoudige.

U zal moeten bewijzen dat u geschaad bent.
Er is een strafrechtelijke kant aan de zaak ..... indien daarvan het bewijs geleverd wordt dus het feit idd strafbaar is dan kan je als slachtoffer ( de burgerlijke partij) schadevergoeding vragen. De strafrechter kan zelf een uitspraak doen over de schade of doorverwijzen naar de burgerlijke rechtbank nadat de dader(s) dus strafrechtelijk veroordeeld zijn.

Indien parket voldoende gronden ziet zal het de zaak naar de rechtbank brengen dat is rechtbank van eerste aanleg - correctionele rechtbank.
Indien niet kan u zelf nog via onderzoeksrechter of rechtstreekse dagvaarding.

Dit zijn alvast de grote lijnen.

Wat bedoelt u met media....?

Reclame

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”