huurcontract

jokedewaard
Topic Starter

huurcontract

#1 , 12 jun 2012 13:34

Deze volgende artikelen staan vermeld in mijn (nog niet getekende) huurcontract, maar kreeg deze pas te lezen na storting van huurwaarborg.
ARTIKEL 17: SLOTREKENINGEN
Bij het einde van deze huurovereenkomst zal de huurder het betalingsbewijs voor de slotrekeningen van gas,
elektriciteit en water dienen voor te leggen aan de verhuurder, alsook die van telefoon en kabeltelevisie.

*mijn mening is dat dit inbreuk is op privacy, een verhuurder hoeft geen weet te hebben van eventuele achterstand van deze diensten lijkt mij. Mag een verhuurder dit zomaar in het contract zetten?*

ARTIKEL 18: BEZOEKRECHT
De verhuurder behoudt zich het recht voor, te allen tijde het verhuurde te bezichtigen.
*wat houdt dit precies in, wanneer mag de verhuurder wel en wanneer niet komen? *

ARTIKEL 24: BIJZONDERE VOORWAARDEN
-Het terras dient netjes onderhoud te worden en er mag geen vuur gemaakt worden op het terras.
*er is een redelijk groot terras en ik betrek de bovenste verdiep van 2 bouwlagen, en verheugde me op een bbq deze zomer. Kan de verhuurder dit verbieden?*

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jun 2012 13:53

Slotrekeningen: kan hij niet vragen. Als de meters op uw naam staan, kan hij hooguit het bewijs vragen dat de meterstanden aan de maatschappij werden doorgegeven. Indien er nog geen nieuwe huurder is bij uw vertrek, zal hij de meters op ZIJN NAAN moeten overnemen, of ze laten afsluiten.
Bezoekrecht: hij heeft maar het recht om 1 (één) maal per jaar een bezoek aan het gehuurde tye brengen, en dit na een afspraak. tenzij u hem zelf uitnodigd natuurlijk.
Terras: Om zijn eigendom te beschermen, en naruurlijk ook ecentuele schade aan zijn terras, heeft hij het recht vuur te verbieden.

jokedewaard
Topic Starter

#3 , 12 jun 2012 14:07

@Mava 105: bedankt voor je reactie, de eerste 2 punten had ik zo ook al in gedachten. Punt 3 kan ik ergens wel begrijpen, maar aan de andere kant is het gewoon eens een bbq, ik ga geen kerstboomverbranding doen, hé? Morgen teken ik het contract, ben benieuwd of de eigenaar een beetje menselijk overkomt.....

Reclame

artemis

#4 , 12 jun 2012 14:14

Bbq geeft serieuze vetspetters rondom. Afhankelijk van het materiaal waarop die spetters terechtkomen zijn ze soms moeilijk tot helemaal niet verwijderbaar. Ik spreek uit ervaring en doe dat enkel nog op gras of aarde.

Desdemonia

#5 , 13 jun 2012 12:21

Uiteindelijk kan een verhuurder eender wat in een contract opnemen. Als u het tekent, maar dan alsnog een BBQ doet, kan hij daar weinig aan doen, behalve bij de vrederechter om een ontbinding vragen. Dan zou de vrederechter van oordeel moeten zijn dat uw contractuele fout "zwaar" genoeg is voor zo'n ontbinding, wat ik sterk betwijfel. Aan de andere kant is het ook niet bepaald netjes om dingen te ondertekenen waar u zich niet aan wilt houden, dus ik zou het hem gewoon op de man af vragen.

jokedewaard
Topic Starter

#6 , 14 jun 2012 09:51

@Artemis: aan die spetters heb ik niet gedacht, kan me daar wel iets bij voorstellen, het is een vrij recente bouw.
@Desdemonia: een vrederechter zal waarschijnlijk eerder een waarschuwing geven en niet ontbinden. In heb ook het contract getekend zoals het nu was opgesteld, maar vind het jammer dat een huisbaas er zoveel in kan zetten. Ergens ben je bijna verplicht om akkoord te gaan met een contract omdat je anders niet makkelijk een woonst vind, zeker in mijn geval waren er meerdere gegadigden. Daarbij kreeg ik pas het contract te lezen toen ik al de huurwaarborg had betaald, het zou volgens de makelaar gaan om een standaard contract.

Turaki

#7 , 14 jun 2012 10:28

Clausules die niet wettig zijn (zoals betreffende slotrekeningen en bezoekrecht) mag u als nietig beschouwen, en moet u dus geen rekening mee houden.

Is een BBQ trouwens gelijkgesteld aan vuur? Dat er geen open vuur mag gemaakt worden is meer dan logisch (brandveiligheid), dit hoeft zelfs niet opgenomen te zijn in het contract. En indien TS toch een BBQ organiseert en hierdoor vetspatten op het terras maakt, zal die de schade hierdoor moeten vergoeden.

Een BBQ organiseren lijkt mij trouwens een normale activiteit, en bijgevolg beschermt vanuit artikel 544 Burgerlijk Wetboek: Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.

Terug naar “Huren”