btw 6% of 21 % voor conformiteitsattest van stookolietank

jefke007
Topic Starter

btw 6% of 21 % voor conformiteitsattest van stookolietank

#1 , 04 jun 2012 12:54

De firma die de 5 jaarlijkse keuring voor de ondergrondse stookolietank van 3000 liter komt doen heeft nu 21% btw op die keuring aangerekend.

De andere firma die 5 jaar geleden die keuring heeft gedaan had toen slechts 6% BTW aangerekend.

Zowel het huis als die stookolietank zijn 42 jaar oud.

Indien zij voor die recente keuring slecht 6% btw hadden mogen vragen, op welke wettelijke bepalingen is dit dan gebaseerd ?

met dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 04 jun 2012 14:59

6%

zie link
http://koba.minfin.fgov.be/commande/pdf ... 6-2012.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

jefke007
Topic Starter

#3 , 05 jun 2012 10:16

Ondertussen een mailtje gestuurd naar die pipos van die firma. Zij beweren dat "ZIJ" gelijk hebben en dat ze al sedert 2003 voor IEDEREEN 21% btw aanrekenen. Waar kan ik best klacht indienen ?
( en dat terwijl er bedrijven zijn die 6% btw aanrekenen )

Reclame

KristofKDB

#4 , 05 jun 2012 10:55

Als de firma verwijst naar Beslissing nr. E.T.104.683 dd. 31.03.2003 hebben ze in principe gelijk. Een conformiteitsattest is in feite een loutere keuring en geen onderhoud of herstelling.
Zie link
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;

Het keuren van de tanks valt onder het BTW-tarief van 21 %. Enkel 6% van toepassing bij vervanging van een tank (nieuwe tank) of herstelling of preventief beleggen van een bestaande tank.

Hiertegen kan je niet veel doen vrees ik...
De brochure (2012) van de FOD financiën blijkt m.a.w. ook niet 100% duidelijk te zijn.

Hier staat letterlijk het volgende:
Het onderhoud en de herstelling ter plaatse van bedoelde kachels, radiatoren en individuele convectoren kunnen eveneens het verlaagd tarief van 6 % genieten voor zover alle overige voorwaarden van rubriek XXXVIII van tabel A van de bijlage bij voornoemd koninklijk besluit vervuld zijn.

Wat het verschil is tussen een onderhoud en een keuring is voor veel discussie vatbaar men inziens.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

jefke007
Topic Starter

#5 , 05 jun 2012 13:36

Bedankt voor je antwoord.

Er zijn firmas die het wel tegen 6% btw doen ( waarschijnlijk ten onrechte dan )
Ik had die firma al aan het uitkafferen geweest dat ze ongelijk hadden.

KristofKDB

#6 , 07 jun 2012 01:53

Heb enkele maanden geleden voor dezelfde transactie een factuur ontvangen aan 6%; vandaar dat ik zeker was van men stuk in 1ste instantie. Bij nader onderzoek blijkt dat deze transacties onderworpen zijn aan 21%. Ook na enige research blijkt dat de meeste leveranciers 21% toepassen (op enkele uitzonderingen na)

Zou niet graag in hun schoenen staan bij een controle verschil van 15% op hun omzet voor 3 jaren + een verhoging van 10% bij een eerste overtreding...

jefke007
Topic Starter

#7 , 07 jun 2012 17:45

Die met hun 6% kunnen die met hun 21 % uit de markt concureren, en nadien aangegeven worden aan de fiscus door dezelfde concurrentie.
Ik ken er toch al 2 aan 6%

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”