Belasting op voordeel in natura woning Vennootschap

krisse1981
Topic Starter

Belasting op voordeel in natura woning Vennootschap

#1 , 19 mei 2012 14:40

Beste,

Hopelijk kan iemand mij enig advies geven over onderstaand probleem...
Een maand geleden kregen wij van een familielid het voorstel om in een leegstaande woning (die eigendom is van de vennootschap waarvan hij bestuurder is) te gaan wonen met als enige te betalen kost de verwarming, elektriciteit etc... Er wordt dus geen huur door hem aan ons aangerekend. Wij zijn natuurlijk op dit aanbod ingegaan, aangezien het een redelijk riante woning betreft en wij op deze manier beter konden sparen voor de aankoop van een eigen huis.
Na een lange verhuis, opzegging van de oude huurwoning en ettelijke duizenden euro's aan opknappingswerken aan de nieuwe woning, blijkt (volgens zijn fiscalisten) dat wij ten volle gaan belast worden op het "voordeel in natura" voor wat betreft onze personenbelasting. Daar het hier gaat om een huis met een hoog kadastraal inkomen, is deze kost dankzij de factor 3.8 die de regering dirupo gaat invoeren wel enorm hoog.
Ik stel mij maar de vraag of ik effectief een "voordeel in natura" krijg, aangezien ik (of mijn vrouw) op geen enkele manier geassocieerd zijn met de vennootschap die het gebouw bezit ?
Zij stellen dan ook voor om tijdelijk onze domicilie bij de grootmoeder van mijn vrouw te zetten. Wij zijn echter een getrouwd koppel, mijn vrouw doet enkel interims (dus geen vaste job) en ik ben de enige met een vast inkomen. Als ik zo vlug even nadenk over de consequenties, betekent dit dan dat mijn vrouw als werkloosheidsuitkering nog minder gaat krijgen dan het gene ze voordien al maar kreeg (was iets van een 260 euro per maand) ?
Is dit überhaupt ook niet strafbaar ?
Ik hoop dat iemand misschien een oplossing weet voor dit toch wel enorm onaangename probleem ... Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 20 mei 2012 22:04

Aangezien je geen zaakvoerder noch werknemer van de vennootschap bent kan je in principe niet worden belast op een VAA. VAA is een voordeel dat een werknemer of bedrijfleider ontvangt ter gelegenheid van de uitoefening van zijn beroepsactiviteit. De voordelen van alle aard worden gegeven bovenop het loon. Alles wat de werknemer of de bedrijfsleider ontvangt uit hoofde of ter gelegenheid van het uitoefenen van de beroepswerkzaamheid zijn belastbaar.

Maar je blijft wel een gratis voordeel krijgen van deze vennootschap, dus de definitie van VAA is voor discussie vatbaar. Dit kan eventueel geneutraliseerd worden door het betalen van een maandelijkse huur.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mei 2012 10:24

. Dit kan eventueel geneutraliseerd worden door het betalen van een maandelijkse huur.
Van bvb 1 € per maand. Wel een huurovereenkomst opmaken en laten registreren. Kan later veel problemen voorkomen.

Reclame

KristofKDB

#4 , 22 mei 2012 12:39

Vrij gevaarlijke constructie, is niet risicoloos voor de vennootschap => abnormaal en goedgunstig voordeel
Ik kan dit niet aanraden.

Wanneer een in België gevestigde onderneming abnormale of goedgunstige voordelen verleent, worden die voordelen bij haar eigen winst gevoegd, tenzij die voordelen in aanmerking komen voor het bepalen van de belastbare inkomsten van de verkrijger.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”