compromis getekend waarvan de vorige akte nog niet verleden

patjebrussel
Topic Starter

compromis getekend waarvan de vorige akte nog niet verleden

#1 , 17 mei 2012 02:25

Als er een compromis ondertekend is, waarvan later blijkt det het verlijden van de akte op dat moment nog niet verleden was van de verkoper woning : is dit wettelijk ? Ieland verkoopt dus een woning die nog niet van hem is op het moment van de compromis ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
patjebrussel
Topic Starter

#2 , 18 mei 2012 17:01

En niemand een antwoord op mijn vraag ?
Mag men een woning verkopen waarvan de akte nog niet is verleden ? En een compromis opstellen en zich opwerpen als eigenaar ?

Als dat mag, wat is de waarde van een akte dan nog ?

Turaki

#3 , 18 mei 2012 17:26

Woning is reeds verkocht bij aanvaarden bod, dus in feite kan men vanaf dan verkopen. Of dit raadzaam is, betwijfel ik (voorkooprecht uitgeoefend, verkopers annuleren, ...). En hoe dit juist in zijn werk zou gaan?

Reclame

patjebrussel
Topic Starter

#4 , 18 mei 2012 18:11

Feit is, dat ik nu merk bij het voorontwerp akte, dat de woning dus niet van hem was op het moment van de compromis.
Het is niet omdat dit door notarissen wordt opgesteld, dat dit zuiver wettelijk is.
Mijn buikgevoel zei me altijd dat er wat scheelde, en welke adders gaan nog boven komen ?

Wanneer is men wettelijk eigenaar ? Toch bij het verlijden akte dacht ik ? Hoe kan men dan een compromis opstellen als zijnde eigenaar, terwijl dat niet zo is ?

Turaki

#5 , 18 mei 2012 21:45

Bij verlijden akte is de verkoop tegenstelbaar aan derden, maar in feite is dit (net als de betaling en sleuteloverdracht) niet meer dan een formaliteit (maar wel een belangrijke, net als de andere 2). Wettelijk (niet-wettelijk heet diefstal, dacht ik) is men eigenaar vanaf akkoord over prijs en goed, en bij huizen dus meestal bij akkoord bod.

Addertje onder het gras: tot aan de akte kunnen er nog wel zaken voorvallen waardoor de verkoop ongedaan wordt gemaakt (enkele voorbeelden in vorige post). De persoon die dan aan u verkoopt, kan dan plots niet meer leveren, maar moet zich toch aan de verkoop houden. Op dat moment heeft u recht op een schadevergoeding (tenzij het verleiden van de 1e akte als opschortende voorwaarde is compromis is opgenomen).

patjebrussel
Topic Starter

#6 , 18 mei 2012 22:10

Ok bedankt.
Die verkoper heeft al zoveel gelogen en zich niet aan de afspraak gehouden, dus dat kan er nog bij.
Gelukkig heb ik een goede notaris, die ook gevonden heeft en in de akte gezet heeft, wat ik ook al gevonden had. MAar zijn we gewend van dat kantoor van goed werk te leveren, ze hebben hier alles al geregeld in de famie, van erfenissen enzo.

Kingfisher

#7 , 21 mei 2012 12:03

Zoals Turaki zegt: of X nu al dan niet eigenaar is van dat huis, maakt niet uit. Hij heeft een contract met u (de compromis), waarbij hij u belooft dat hij op een bepaalde datum die woning zal leveren. Komt hij die overeenkomst niet na, of kan hij ze niet nakomen, dan moet hij u een schadevergoeding.

Terug naar “Kopen”