Unilateraal vastgelegde kijkdagen bij verkoop appartementen

Yggems
Topic Starter

Unilateraal vastgelegde kijkdagen bij verkoop appartementen

#1 , 16 mei 2012 20:54

Het appartementsblok waar ik in huur wordt openbaar verkocht.

De notaris die deze verkoop regelt heeft unilateraal kijkdagen vastgelegd, deze vallen onder andere op een weekdag vanaf 17u, zoals de meeste mensen stop ik pas om 17u met werken, tegen dat uiteindelijk thuis ben is het makkelijk 18u.

Het sturen van diverse e-mails leverde niets op: de man blijft vasthouden aan zijn "redelijk" uur van 17u dat blijkbaar voor de andere huurders wel zou passen (gezien ik zelfs pas wist dat het over een openbare verkoop ging eens men de gele affiches op de gevel heeft komen plakken op dezelfde dag waarop ik de brief ivm met de kijkdagen ontving betwijfel ik ten zeerste of hen wat gevraagd is). Het enige wat communicatie met deze notaris tot nu toe heeft opgeleverd is het hameren op mijn huurovereenkomst waar echter geen uren in vastgelegd worden en dreiging met gerechtelijk stappen.

De exacte woorden in de huurovereenkomst zijn "Hij zal ook de vrije en volledige bezichtiging dienen toe te staan aan de geïnteresseerden huurders en kopers."

Logischerwijze wil ik geen vreemden in mijn woning toelaten en mijn vrienden/familie werken natuurlijk ook tot op dat moment.

In hoeverre kan hij deze onredelijke uren afdwingen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 16 mei 2012 21:02

Uren dienen in onderling overleg worden afgesproken. Doe hem via AS een voor u redelijk voorstel. Gaat hij daar niet op in, en wil hij niet afwijken van zijn stelling, zal de vrederechter moeten beslissen.

Vandebos

#3 , 16 mei 2012 22:51

Een redelijk voorstel is op een weekdag van 18.00 tot 21.00 en tijdens het weekend van 14.00 tot 17.00. U bent inderdaad verplicht het pand ter bezichtiging ter beschikking te stellen.

Het meest eenvoudige is dat u uw werkgever een bevestiging laat opstellen dat hij vanuit de aard van uw werk u niet voor 17.00 kan laten vertrekken. Voeg hiervan een kopie toe aan het as. Verzoek de notaris u binnen de zeven kalenderdagen te laten weten of de voorgestelde periodes voor bezoek op zijn akkoord kunnen rekenen. Dat u tot bij een onderling akkoord, zoals de wetgeving voorziet, niet bij machte zal zijn de opgelegde bezoekregeling te respecteren en iedere aanzet hiertoe zal beschouwen als zijnde een huisvredebreuk en inbreuk op art 15 van de grondwet en u klacht zal deponeren overeenkomstig de bepalingen uit het strafwetboek en de provinciale kamer van notarissen op de hoogte zal brengen. Dat u bij gebrek aan een kennisname van bevestiging via aangetekend schrijven binnen de gestelde periode het lokale vredegerecht zal verzoeken uitspraak te verrichten in deze materie zoals het burgerlijk wetboek met betrekking tot huur en bezichtiging door derden voorziet.

Sluit af met: "enkel voor de goede orde en om kennisname binnen een redelijke en wettelijke termijn te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd".

Met vriendelijke groeten uiteraard...

Reclame

Terug naar “Huren”