Verkleinin​g tuin appartemen​t

james3971
Topic Starter

Verkleinin​g tuin appartemen​t

#1 , 15 mei 2012 14:14

Ik heb een vraag ivm de volgende situatie:

Mijn vriendin en ik huren een appartement met tuin sinds 1 augustus (3 jaar contract).
De tuin bestaat uit een groot verhard terras net achter het gedeelte dat wij huren en een groot grasveld achter het terras en
aansluitend naast het hele appartement. Dat groot grasveld is in principe een gemeenschappelijke tuin van alle 4 appartementen.

Gisteren vernamen wij dat de dochter van de huurbaas binnenkort begint te bouwen op die grote grasvlakte naast
ons appartement. De oprit van die woning zou via onze oprit, achter ons terras door naar hun nieuwe woning leiden.
Dat betekent dat wij onze hele tuin verliezen, op het verhard terras na.

Nu is mijn vraag of onze huurbaas dit zomaar mag en kan doen?
En of dit niet gepaard zou moeten gaan met een eventuele huurvermindering,
wij huren op dit moment tenslotte een appartement mét tuin.

Alvast bedankt voor de hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mei 2012 14:46

Hoe staat het gehuurde juist omschreven in uw huurovereenkomst? Hoe groot is die tuin? Wie moet kontraktueel het onderhoud doen van de tuin?
Indien de tuin inderdaad mee gehuurd wordt heb je recht op een huurvermindering.

james3971
Topic Starter

#3 , 15 mei 2012 15:00

De exacte afmeting van de tuin weet ik niet vanbuiten.
Geschat: Het terras is 35m² en laat ons zeggen dat dat terras toch zeker 5 keer in de rest van de tuin kan, ca 175m² dus.
Contractueel moeten wij het onderhoud niet doen, we betalen gemeenschappelijke kosten voor het onderhoud zoals het afrijden van het gras.
Die kosten zullen dus sowieso in vermindering moeten worden gebracht lijkt me.

Of we de tuin ook mee 'huren' moet ik eens goed nakijken in de overeenkomst, daar zal waarschijnlijk veel vanaf hangen?

Reclame

roharro

#4 , 15 mei 2012 15:07

Dan behoort die tuin tot de gemeenschappelijke delen en niet tot het gehuurde appartement. Dus geen poot om op te staan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

james3971
Topic Starter

#5 , 15 mei 2012 15:23

In de huurovereenkomst staat het volgende:

C. Verhuurd goed
Aard: appartement
Samenstelling: inkomhal, woonkamer, open keuken, toilet, badkamer, berging, 2 slaapkamers en terras met tuin.

Uit dat laatste maak ik op dat ik de tuin mee huur.

roharro

#6 , 15 mei 2012 15:30

Waarom schreef u dan:

"Dat groot grasveld is in principe een gemeenschappelijke tuin van alle 4 appartementen."

Is er buiten dat grasveld een stukje tuin dat wel bij het app. behoort? Vermoedelijk wel.

james3971
Topic Starter

#7 , 15 mei 2012 15:37

Mijn buren hadden me altijd verteld dat dat gemeenschappelijk was, ik heb dat altijd aangenomen dat dat dus daadwerkelijk zo is.
Maar zo staat het dus inderdaad niet beschreven in de overeenkomst.

Op volgende url vind je een zéér ruwe schets van de huidige situatie:
http://dl.dropbox.com/u/6796842/Schets.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105

#8 , 15 mei 2012 16:03

Wat staat er in de basisakte? Het is enkel dat dokument dat geldig is. Staat daar dat de tuin gemeenscahppelijk is of dat hij privatief is. Indien het grasafrijden door de gemeenschap wordt betaald zal hij waarschijnlijk wel gemeenschappelijk zijn. Mogelijks is er wel een paar meter gras dat bij het appartement hoort. Zoiets kan je vinden in de basisakte.

james3971
Topic Starter

#9 , 15 mei 2012 17:32

Is het mogelijk dat de basisakte 'algemene voorwaarden' heet?
Indien ja:

Artikel 2 - Welk onroerend goed?
Het onroerend goed staat beschreven in de bijzondere voorwaarden onder letter C.

Bijzondere voorwaarden
C. Verhuurd goed
Samenstelling: inkomhal, woonkamer, open keuken, toilet, badkamer, berging, 2 slaapkamers en terras met tuin.

roharro

#10 , 15 mei 2012 18:56

Is het mogelijk dat de basisakte 'algemene voorwaarden' heet?
Indien ja:

Artikel 2 - Welk onroerend goed?
Het onroerend goed staat beschreven in de bijzondere voorwaarden onder letter C.

Bijzondere voorwaarden
C. Verhuurd goed
Dat is het huurkontrakt. De basisakte in het bezit van de eigenaar.

pukje

#11 , 15 mei 2012 19:07

bij de gemeente is ook op de kadasterkaart te zijn welk
stuk grond bij het perceel hoort
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Vandebos

#12 , 15 mei 2012 20:13

U kan tevens de basisakte gratis inkijken bij het lokale hypotheekkantoor of er tegen een kleine vergoeding per pagina een afdruk van bekomen.

james3971
Topic Starter

#13 , 15 mei 2012 20:16

Bedankt voor de tips! Ik kan weer even verder!

james3971
Topic Starter

#14 , 16 mei 2012 09:30

Ik vroeg aan het makelaarskantoor via hetgene wij huren de basisakte op en ik kreeg volgend antwoord:

"Vermits het volledige gebouw maar 1 eigenaar heeft, is er geen basisakte vrees ik.
In de huurovereenkomst staat inderdaad wel, zoals je aangeeft, duidelijk vermeld dat je een appartement met tuin gehuurd hebt."

mava105

#15 , 16 mei 2012 10:49

Dan denk ik dat je recht hebt op een huurvermindering nof een andere compensatie vanwege de verhuurder.

Terug naar “Huren”