Vruchtgebruik en artikel 595 B.W., derde lid

GT
Topic Starter

Vruchtgebruik en artikel 595 B.W., derde lid

#1 , 05 mar 2007 14:43

Beste leden

Graag citeer ik dit artikel uit het B.W.:

"Verhuring voor negen jaar of minder, door de vruchtgebruiker toegestaan of vernieuwd, meer dan drie jaren v??r het eindigen van de lopende huur wanneer het langeigendommen betreft, en meer dan twee jaren v??r het einde van het vruchtgebruik begonnen is."

Kan ik hieruit begrijpen dat verhuring door de vruchtgebruiker voor minder of gelijk aan negen jaar toegestaan is, en dat de blote eigenaar die huurovereenkomst dient te respecteren wanneer het vruchtgebruik zou ophouden? En dit enkel en alleen als de huurovereenkomst zijn start vond meer dan twee jaar voor het einde van het vruchtgebruik? Wat indien er een overeenkomst werd afgesloten in het laatste jaar van het vruchtgebruik? Is die overeenkomst dan niet geldig?

Stel nu: Een levenslang vruchtgebruik, en de vruchtgebruiker sterft in het jaar nadat hij een huurovereenkomst afgesloten heeft.
Kan ik dan correct concluderen dat die huurovereenkomst nietig is?

Ik zie soms door de artikels door de wet niet meer! :wink:

Dank bij voorbaat.

Joost

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mar 2007 15:32

De volledige tekst van art. 595, derde lid, B.W. is:

"Verhuring voor negen jaren of minder, door de vruchtgebruiker toegestaan of vernieuwd, meer dan drie jaren voor het eindigen van de lopende huur wanneer het landeigendommen betreft, en meer dan twee jaar voor hetzelfde tijdstip wanneer het huizen betreft, heeft geen gevolg, tenzij de uitvoering voor het einde van het vruchtgebruik begonnen is."

Het gaat toch om een zeer speciale situatie nl. een huur die wordt toegestaan of vernieuwd meer dan drie (of twee) jaren voor het eindigen van de lopende huur . Men wacht dus niet tot het einde van de huur maar vernieuwd de huur al ruim vooraleer hij ten einde loopt.

Je interpreteert verkeerd alsof het gaat om een huur afgesloten meer dan 2 of 3 jaar voor het einde van het vruchtgebruik.

Een huur voor 9 jaar, afgesloten ??n jaar voordat de vruchtgebruiker sterft is dus in principe geldig en moet door de naakte eigenaar worden gerespecteerd.

scorpioen

GT
Topic Starter

#3 , 05 mar 2007 16:06

Begrepen!
scorpioen, dank!

In feite moet ik het, geen rekening houdende met die vernieuwing, als volgt lezen:

"Verhuring voor negen jaren of minder, door de vruchtgebruiker toegestaan heeft geen gevolg, tenzij de uitvoering voor het einde van het vruchtgebruik begonnen is."

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”