Aankoop olieverfschilderij die zelfs geen schilderij is!

hmcg_1
Topic Starter

Aankoop olieverfschilderij die zelfs geen schilderij is!

#1 , 06 mei 2012 21:18

Beste,

Vergeef m'n taalfouten want engels is mijn eerste taal. Ik vraag een klein beetje advies. Vorige december heb ik een aantal olieverfschilderijen gekocht via een online Heyman veiling. Ik heb ze recentelijk aan een expert gegeven voor professioneel reinigen.

Na het demonteren, zei hij "Het schilderij is helaas geen schilderij. Het is een prent, gelijmd op een paneeltje. Er is geen verf te bespeuren. Op de prent is een dikke laag vernis met donker kleurpigment aangebracht. Dit ruikt naar bedrog." Dus bij een oppervlakkig inspectie was er niks te merken, alleen na het demonteren - wat kan natuurlijk niet vóór of tijdens een veiling.

Gelukkig heb ik alles op papier staan (origineel beschrijving, prijs betaald, enz.) Kan iemand zeggen welke rechten ik heb als particulier? Ik weet dat de veilingsite gaat zeggen dat het mijn risico is. Ik zou erg dankbaar zijn.

Met vriendelijke groeten,

Hugh

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 06 mei 2012 21:51

Klacht indienen wegens bedrog bij de politie, samen met een verklaring van de expert en alle gegevens van de koop.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2012 11:16

Het veilingshuis HEYMAN verkoopt voornamelijk zaken voortkomende uit falingen.
Heb je een geschreven attest waaruit blijkt dat het om een origineel zou gaan?
Welke was de juiste omschrijving van de doeken in hun katalogus?
Gewoonlijk staat er in hun algemene voorwaarden dat ze de zaken verkopen zonder waarborg.

Reclame

hmcg_1
Topic Starter

#4 , 07 mei 2012 15:17

Antwoorden op de vragen:
  • 1) In dit geval, de 'schilderijen' kwam via een notaris (na het overlijden van de eigenaar) naar Heyman te veilen.
    2) Heyman heeft geen attesten over originaliteit geleverd. Opletten, ze zijn niet copiëen, ze zijn zelfs niet schilderijen!
    3) Hier één beschrijving uit de katalogus "Kavel Gegevens: Olieverfschilderij. 'Landschap met paarden' / Paneel / Kunstenaar onbekend"
> Gewoonlijk staat er in hun algemene voorwaarden dat ze de zaken verkopen zonder waarborg.

Ik vraag me af als dit een kwestie van 'waarborg' is. Je zou denken dat de (al klein) beschrijving van een kavel moet minstens kloppen met de realiteit. Eigenlijk wil ik graag Heyman contacteren maar op welke wettelijk basis? Kan ik bijvoorbeeld zeggen...volgens consumenten wet artikel x.y.z. heb ik recht op terugbetaling wegens vals beschrijving...of zoiets. Als ik naar de politie moet gaan dan oké maar liever niet als eerste stap natuurlijk. Ik dank jullie allemaal voor enige reactie(s).

Franciscus

#5 , 07 mei 2012 18:53

op hun site wordt nog verwezen naar de oude wet handelspraktijk :)
http://veilingen.heyman.be/auction/auct ... ?act=terms" onclick="window.open(this.href);return false;.
Wat was de 'verkoopwaarde' van het zogenoemde olieverfschilderij?

j.demoor

#6 , 08 mei 2012 08:34

“Art.1641. De verkoper is gehouden tot vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkocht zaak,die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe men ze bestemt...”(Burgerlijk Wetboek)

Een gebrek geldt als verborgen,wanneer de meest nauwlettende koper het niet dadelijk bij levering kan merken,Cass. 6 april 1916,Pas. 1917,I,77;

Gebreken zijn ook verborgen in de zin van art.1641 als ze alleen zichtbaar worden na levering en bij de bewerking van de goederen door de koper,Cass. 6 december 2001(J.V. t. T.B.),R.W.2003-04,262;

[Na het demonteren, zei hij "Het schilderij is helaas geen schilderij”]

Er was dus een verborgen gebrek in de zin van voornoemd art.1641.

‘De aanvaarding door een contractpartij van een exoneratiebeding kan,behoudens daarmee strijdige bepaling,zowel uitdrukkelijk als stilzwijgend gebeuren.Niet naar recht verantwoord is het arrest dat beslist dat een dergelijk beding,vermeld op een paneel dat zich bevindt op een zichtbare plaats in een wassalon,het cliënteel dat zelf de machines bedient niet verbindt,tenzij is bewezen dat het beding uitdrukkelijk werd aanvaard‘(Cass. 20 mei 1988,J.T. 1989,112).

Onderzoek vervolgens of u bij de koop al dan niet een exoneratiebeding geldig aanvaard hebt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

hmcg_1
Topic Starter

#7 , 09 mei 2012 14:11

> op hun site wordt nog verwezen naar de oude wet handelspraktijk
Betekent dit dat ze iets verkeerd deed die ik kan gebruiken om mijn zaak te versterken?
> Wat was de 'verkoopwaarde' van het zogenoemde olieverfschilderij?
Boven de duizend Euro. :(
Dank je zeer J. Demoor en Franciscus voor jullie interesse en advies tot nu toe. Nu weet ik hoe ik verder moet. Wish me luck!

Oude Belg

#8 , 09 mei 2012 20:19

Hun artikel 3 :
Alle goederen worden verkocht in de staat waarin ze zich bevinden met alle eventuele zichtbare of verborgen gebreken. De bieders/kopers worden geacht de loten grondig te hebben geïnspecteerd. Door een bod uit te brengen erkent en bevestigt de bieder uitdrukkelijk dat hij het goed waarop hij biedt voorafgaandelijk heeft bezichtigd, geïnspecteerd, bijgevolg de feitelijke toestand van het lot aanvaardt, en dat derhalve de artikelen van Wet Handelspraktijken van 14 juli 1994 inzake de verkoop op afstand niet van toepassing zijn.
Alle goederen worden verkocht zonder waarborg ook indien de staat, de aard, de hoeveelheid of benaming niet conform is met de beschrijving in de catalogus.
De beschrijving van de kavel primeert, een foto van het kavel is louter indicatief en ondersteunend.
Eventuele km-standen of draaiuren van voertuigen/machines, bouwjaren, eerste inschrijvingsdata of andere technische of commerciële specificaties worden louter indicatief meegedeeld zonder enige garantie of verantwoordelijkheid van de verkoper. Bij een eventuele foutieve vermelding in de catalogus geeft dit geen aanleiding tot koopvernietiging of koop-ontbinding. Iedere bieder/koper erkent op de hoogte te zijn dat er geen verhaalrecht mogelijk is.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Gebruiker21

#9 , 10 mei 2012 09:06

Is dit artikel wel wettelijk? Het komt er zo'n beetje op neer dat ze zeggen dat ze de kandidaat-kopers gelijk wat kunnen voorliegen, zonder er verantwoordelijk voor te zijn. Ik heb een sterk vermoeden dat dergelijk artikel voor een rechtbank wel eens de grond kan ingeboord worden. Je mag zoveel artikelen in je verkoopsvoorwaarden zetten als je wil, als ze strijdig zijn met de wetgeving, zijn die artikelen nietig.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

artemis

#10 , 10 mei 2012 11:12

Hun artikel 3 :
Alle goederen worden verkocht in de staat waarin ze zich bevinden met alle eventuele zichtbare of verborgen gebreken. De bieders/kopers worden geacht de loten grondig te hebben geïnspecteerd. Door een bod uit te brengen erkent en bevestigt de bieder uitdrukkelijk dat hij het goed waarop hij biedt voorafgaandelijk heeft bezichtigd, geïnspecteerd, bijgevolg de feitelijke toestand van het lot aanvaardt, en dat derhalve de artikelen van Wet Handelspraktijken van 14 juli 1994 inzake de verkoop op afstand niet van toepassing zijn.
Alle goederen worden verkocht zonder waarborg ook indien de staat, de aard, de hoeveelheid of benaming niet conform is met de beschrijving in de catalogus.
De beschrijving van de kavel primeert, een foto van het kavel is louter indicatief en ondersteunend.
Eventuele km-standen of draaiuren van voertuigen/machines, bouwjaren, eerste inschrijvingsdata of andere technische of commerciële specificaties worden louter indicatief meegedeeld zonder enige garantie of verantwoordelijkheid van de verkoper. Bij een eventuele foutieve vermelding in de catalogus geeft dit geen aanleiding tot koopvernietiging of koop-ontbinding. Iedere bieder/koper erkent op de hoogte te zijn dat er geen verhaalrecht mogelijk is.
Toch lijkt me dit een gangbare regel bij veilinghuizen die falingen doen. Het komt er op neer dat dergelijke veilinghuizen zelf geen expertise van te te veilen objecten doen. Ze veilen wat het lijkt dat het is en het is aan de bieder om de objecten te komen bekijken en een eigen oordeel te vellen. Als je bv bij een dergelijke veiling een auto wil kopen kan je komen kijken. Je mag de auto starten, je mag naar de motor kijken maar je mag er geen proefrit mee maken (kan ook niet want die auto's staan geblokkeerd).

Neem nu de Vrijdagmarkt in Antwerpen, dat is hetzelfde pricipe (vooral in beslag genomen goederen). Manlief kocht er ooit een TV (voor geen geld) om nadien vast te stellen dat er behalve de beeldbuis niks meer in zat. :lol:

Zelfs al was het een echt schilderij dan vind ik 'boven de 1000 euro' voor een werk waarvan de kunstenaar onbekend is wel heel veel geld... Heb al wat veilingen met expertise gevolgd en je moet in het algemeen al een goed schilderij hebben van een schilder met een zekere minimale bekendheid om boven die prijs uit te komen. Zelfs bij de grote veilinghuizen gaan er veel doeken onder de hamer voor een paar honderd euro.

hmcg_1
Topic Starter

#11 , 16 mei 2012 18:53

Alweer bedankt voor jullie reacties. Voor alle duidelijkheid, de verkoop door Heyman was gevraagd door een notaris na het overlijden van de eigenaar van de 'schilderijen' en geen faling dus. En de prijs van 'boven de duizend Euro' is een totaal voor de meerdere 'schilderijen' die ik kocht bij hun. Qua de commentaar over de voorbeeld van de auto...zelfs als er iets aan de hand is, het blijft een auto!

Terug naar “Consumenten Koop”