Reisorganisatie wijzigt vertrekplaats en vluchturen

heleen86
Topic Starter

Reisorganisatie wijzigt vertrekplaats en vluchturen

#1 , 04 mei 2012 21:18

Enkele maanden geleden heb ik via een reisorganisatie een citytrip geboekt. De opstapplaats voor de vlieger was Zaventem, de vluchturen lagen rond de middag. De reis vindt plaats op 11 mei 2011. Eergisteren 02/05/2012 ontving ik van de reisorganisatie een schrijven waarin ze doodleuk meedeelde dat de vertrekplaats niet meer in Zaventem lag, maar er een vlucht diende genomen te worden te Charleroi. Dit ligt zo'n 60-70km verder... We vertrekken ook in de avond waardoor we onze eerste citytrip dag verliezen. We komen pas laat op de avond aan en niemand garandeert dat er nog eten voorzien zal worden.
Op de boekingspapieren staat duidelijk dat de vlucht te Zaventem genomen ging worden, er werd ook halfpension bijgeboekt in het hotel.
De reisorganisatie zegt dat dit zomaar gewijzigd kan worden, toch stond dit niet in het contract dat we hadden afgesloten.

Een oplossing voor de vervoersproblematiek wordt ook niet geboden. Zal een taxirit door hen verplicht betaald moeten worden, wat kunnen we aan dit alles doen (oplossingen?) Hebben we een voet om op te staan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 04 mei 2012 22:16

Chartervlucht? Lees dan nauwkeurig de regels door vastgelegd in uw reiscontract.

artemis

#3 , 05 mei 2012 12:56

Als het een chartervlucht betreft dan heeft de touroperator altijd het recht de vluchturen te wijzigen. Zo lang de aankomst op de bestemming en het vertrek vanuit de bestemming op de voorziene data blijft valt daar volgens mij weinig tegen te doen. Ik zou echter wel proberen een compensatie te krijgen (voor het deel van de gemiste inbegrepen maaltijd dan) al verwacht ik in het beste geval niet meer dan een tegoedbon.
Wat betreft de gewijzigde luchthaven dacht ik wel dat reisorganisator dan vervoer moet voorzien, in dit geval van Zaventem (van waaruit u contractueel vertrekt) naar Charleroi. In de praktijk wordt er dan meestal een bus ingelegd.

Waar hebt u de citytrip geboekt? Rechtstreeks bij de touroperator? Online? In een reisbureau? Kwestie van te weten wie je kan aanspreken.

Er is een Nederlandse touroperator wiens naam met een C begint en die ook in België actief is (en vanuit België vliegt) die nogal berucht is voor dit soort wijzigingen, steeds in het nadeel van de klant (verlaat vertrek, vervroegde terugvlucht, van of naar andere luchthaven dan voorzien).

Reclame

heleen86
Topic Starter

#4 , 05 mei 2012 18:47

Het is geen chartervlucht, maar het is een vliegreis geboekt met een reisbureau dat groepsreizen per bus, fiets of met de vlieger organiseert. Meestal worden klanten afgehaald op een bepaalde opstapplaats, maar bij deze reis is dit niet het geval. Er werd rechtstreeks gevraagd om naar Zaventem te komen. Nadien hebben ze dit veranderd naar Charleroi.
Een compensatie willen ze niet geven, bij een informatievraag met betrekking tot het vinden van een oplossing wordt er een standaardmail verstuurd.

artemis

#5 , 05 mei 2012 19:09

Werd u bij het boeken dan niet meegedeeld met welke maatschappij en op welk uur u in Zaventem zou vertrekken? Of lag dat bij het boeken nog niet vast?
Wat zeggen de reisvoorwaarden hierover?
Beschikt u over vliegtickets of een reserveringsnummer?

Terug naar “Consumenten Koop”